HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brusiga rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/03/17 :  07:11:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej!

Har införskaffat mig en riktigt trevlig hybridstärkare, en Xindak XA-6950 (09). Den spelar riktigt bra på alla sätt och vis men jag stör mig på bruset som är otäckt högt p.g.a. av billiga originalrör. HT-ingången är dock knäpptyst p.g.a. att då slipper man förstegets påverkan helt och hållet, enbart slutsteget används.

Har ni några tips på lågbrusiga 6922-rör som låter bra? JAN-Philips Low Noise kanske? http://www.thetubestore.com/Tubes/6922-E88CC-Tube-Types

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2014/03/17 :  10:50:03  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Hej

Snacka med Roland på tangotubes. Han borde finna det du söker, i alla möjliga prissorter, varianter och kvalitéer. Nära och pålitligt.

((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/03/17 :  11:09:35  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Jag har köpt ett gäng ryska E88CC rör för en Copland CSA 14. Låter bra och är tysta. Dessa rör är tämligen billiga på Ebay

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/03/17 :  13:43:20  Show Profile Send Vox a Private Message
Den som söker på ebay hittar!

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/03/17 :  16:51:17  Show Profile Send Ekan a Private Message
Siemens E88CC är generellt väldigt tysta - även de senare varianterna (generation A6). A6 med "single post getter" kan fås för ganska lite pengar. De låter helt OK och snäppet bättre än mina Reflektor 6h23n-eb. Varianterna från 60-talet med "gray shield" är trevligare, men kostar också betydligt mer.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2014/03/17 16:53:25
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/03/17 :  17:21:56  Show Profile Send pix a Private Message
Visst kan man ha tur på Ebay/Tradera, men ofta har dessa rör vandrat från en ägare till nästa i generationer
De bästa exemplaren sorteras undan för undan ut, och kvar blir rör som visserligen uppfyller spec. men som har defekter som brus/brum eller annat.

Ibland häpnar man över höga rör-priser hos vissa säljare.
-inte alltid, men ofta kan detta härledas till en dokumenterad ägare sedan rören var nya, och därmed en skaplig kontroll hur dessa lagrats/används sedan tillverkning.

Är man ute efter riktigt fina rör, så skulle jag rekommendera att leta utanför de vanliga handelsplatserna, eller vara beredd på att betala lite extra.
Jag har själv gett upp att handla rör från Ebay/Tradera för jag blir oftast missnöjd (även om det var billigt)







"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/03/17 17:27:11
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/03/17 :  18:25:14  Show Profile Send Ekan a Private Message
Det är tyvärr alltid en liten chansning att handla rör. Även rör som mäter perfekt och är äkta NOS kan vara brusiga och mikrofoniska. Det gäller att säljaren, vare sig företag eller privat, lämnar returrätt och gärna några månaders garanti. Elände kan komma krypande efter en tid i drift om det finns någon tillverkningsdefekt.

Risken att göra ett felköp är större på auktionssajterna, som pix säger!

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/03/18 :  00:30:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för alla trevliga svar! Men tror ni att ett lågbrusande rör kan låta sämre än ett högbrusande, om man bedömer själva ljudkvaliteten?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/03/18 :  11:47:40  Show Profile Send Ekan a Private Message
Nej. Jag tror inte det finns något sådant samband. Mina bästa rör (Siemens E188CC från mitten av 60-talet) är knäpptysta. Philips SQ E88CC exempelvis är också mycket trevliga, men är lite väl brusiga (i mitt försteg i alla fall). Faktum är att alla mina holländska Philips är något brusigare än mina tyska rör (Siemens, Telefunken och Valvo). Tyvärr har jag för lite varianter av ryska rör för att kunna dra några slutsatser - mina Reflektor ("klassning" OTK-1) ligger mellan de tyska och holländska brusmässigt men får stryk ljudmässigt.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2014/03/20 :  22:29:18  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det kan vara bra att tänka på att brus inte alltid kommer från rören. När det gäller spänningsförstarkarsteg kan det vara flera olika komponenter som kan skapa brus om de åldras/går sönder (elektrolyter, vanliga kopplingskondensatorer som läcker, åldrande motstånd). Även dåliga förbindningar (kallödningar) och andra kontaktproblem (smuts, korrosion i anlsutningskontakter). Självklart kan rören inverka, men det är oftare brusproblem med pentoder än med trioder.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/03/21 :  06:58:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Kolmassamotstånd som vissa tillverkare envisas med att använda, är ofta en stor bov i dramat. Sitter de i försteg kan det bruuusa utav h-vete.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/03/22 :  09:50:34  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för alla svar. Är lite klokare men har ännu inte köpt några nya rör. Hade hoppats på ett svar typ; "XXX är det allra bästa 6922-röret" till din Xindak...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/03/22 :  10:44:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har rätt lite erfarenheter jämfört med andra men med tanke på de stora skillnaderna olika rör gjorde i min JJ så vill jag nog påstå att du själv måste hitta rätt rör för dig.
Olika rör har olika karaktär och i kombination med en given konstruktion får man ytterligare olika resultat.
Om man vill ha klart, rent ljud med fantastisk dynamik tycker jag de bästa jag provat är telefunken NOS. Kostar en slant men är helt klart värda det.
JJ är allround och "säkra kort" i den mening att de är lagom men pga det lite tråkigare än telefunken som å andra sidan kan bli lätt kyliga i klangen( för att vara rör) provade Philips ( mullard ) och de var riktigt röriga i sin karaktär dvs alla fördomar om rör infriades -silkeslent, fantastisk närvaro och värme men samtidigt lite väl svullna och blöta i basen.
Så frågan är vad vill du ha för ljud???

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/03/22 :  13:52:41  Show Profile Send Ekan a Private Message
Hur mycket får ett par kosta Audiovector?

Är budgeten väldigt liten så är det inte lönt att tipsa om rör som går lös på flera tusenlappar paret. Visst finns det prisvärda rör men det brukar för det mesta vara något litet, litet som stör...så frågan är som sagts innan vad du generellt är ute efter för egenskaper samt sådant som är absoluta krav.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/03/23 :  16:24:34  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Helt sant! Max 1.000 kr/paret kan jag ge. Helst 500...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/03/25 :  06:25:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Och vilka klangegenskaper värdesätter du/ eftersträvar du?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/03/25 :  13:37:49  Show Profile Send Ekan a Private Message
Du får nog vara beredd på att testa lite olika rör trots allt. Du märker ganska snart vilken klangkaraktär som ger synergi med apparaten och resten av prylarna.

Ett konkret tips är Tesla E88CC - den äldre varianten, inte JJ http://www.tubemaze.info/tesla-e88cc-gold-pins/ jag minns inte exakt vilken version jag testade, men de var helt OK och brusfria. De har en dragning åt det varma hållet och saknar lite upplösning. Ett rör jag inte testat men varit sugen på länge är Tungsram E88CC - det ska vad jag förstått dra åt det ljusa och kyliga hållet. Bägge de här rören bör du kunna hitta för din budget och jag misstänker att de drar åt olika håll klangmässigt.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/03/26 :  09:27:47  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Söker efter slagkraftig bas, mjukt mellanregister och detaljerad diskant. Ljudet behöver INTE vara varmt som man så många gånger förknippar med rör. Blir nog ett par sådana:

http://www.highendtubes.com/preamp-tubes-c-2/matched-pair-nosnib-tesla-e88cc69226dj8ecc88-tubes-p-71.html

Tack för tipset Ekan!


Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/26 :  10:24:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du provat med andra rör så att du helt säkert vet att det är rören bruset beror på?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/03/26 :  11:46:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nej men jag har en "hembioingång" som kopplar bort rören och den är helt tyst.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/03/26 :  11:53:14  Show Profile Send AndersP a Private Message
Sovjetiska 6n23p (militär överskottsmateriel) sägs vara robusta och lågbrusiga. 10 stycken NIB kan man få för under 400 spänn på ebay:

http://www.ebay.com/itm/6N23P-6DJ8-E88CC-TUBES-LOT10-NEW-IN-BOX-/141178630508?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item20dee6f16c

Sen kan man matcha fram några ur den batchen. Bara att det står CCCP på dom och raket-loggan är ju ganska coolt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/26 :  12:24:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Nej men jag har en "hembioingång" som kopplar bort rören och den är helt tyst.
OK, men det visar ju bara att förstegsdelen brusar. I den ingår rör och andra komponenter, kanske motstånd av fel typ så som Erik är inne på. (Vanligt) Därför vore det ju bra att prova innan man rusar iväg och köper rör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/03/26 :  13:07:02  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Helt sant!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2014/04/15 :  14:29:36  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message
Hej
Jag har provat mängder med olika rör på ingången i mina toppsteg och tycker att det mest prisvärda är ryska electro harmonix 6922 från sovtek.De är tysta och utan mikrofoni samt med en bra balans och fin punch i midbasen.
Mvh preben
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2014/04/16 :  13:39:15  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för tipset men nu säljer jag Xindaken :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1 sekunder. Snitz Forums 2000