HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dippar vid 66 och 83 Hz - Hur åtgärda?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/04/07 :  07:22:31  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har ett par kraftiga dippar (~-10 dB) vid 66 och 83 Hz. Vad kan jag göra för åtgärder för att få bort/reducera dem?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/07 :  08:18:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du åtgärdat dina peakar?
Får man ner dom lite så brukar dippar minska lite, sen kan du justera placeringen av lyssningpositionen med. Har du otur så går problemfrekvenserna på samma led som
du lyssnar på.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/04/07 :  08:30:39  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Topparna i det nedre registret är "borttagna" med hjälp av en DSPeaker Anti-Mode 2.0.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/04/07 :  08:48:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Då har du inte åtgärdat just detta problemet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/04/07 :  10:59:41  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Då har du inte åtgärdat just detta problemet.

Precis, det är det som tråden handlar om.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/07 :  11:09:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Esl rör är det enklaste o billigaste sättet att testa hur mycket dipparna ändras när du plocka ner resonanserna. Om den sedan väljer en annan lösning är upp till dig själv.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/04/07 :  19:00:28  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har testa med ett rör, men det funkar inte. Röret blir för långt i förhållande till takhöjden så funktionen uteblir. Har heller ingen möjlighet att ha röret liggandes.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/07 :  23:50:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du har ju fler än en resonans att fixa ;)
Glöm inte att rören ska stå där resonansen är, om det hjälper dig med placering.
Och om den är så låg då blir en helmholtz av det större formatet.

Hur mäter det om du mäter 1-2 meter närmare högtalarna?

Jag har problem med utsläckningar som kunde justeras med att jag höjde upp högtalarna.
Det var avståndet till golvet och taket som ställde till det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/04/13 :  10:33:09  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Nu har jag ett par Svanå V6-or på gång. Ska bli spännande att se vad de kan göra.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/04/17 :  18:52:52  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Ett par V6 är nu hämtade. Återstår "bara" injusteringar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/04/22 :  15:33:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hur har det gått under påskhelgen =?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/04/24 :  19:29:35  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Hur har det gått under påskhelgen =?

Mycket spelande, flyttande, mätande, ändrande, mätande, flyttande, ändrande och till slut musiklyssnande.
Har fått ner den besvärliga efterklangstiden rejält, men ännu återstår en del att göra.
Med lite tur blir det experthjälp på söndag.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000