HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tweaks som "funkar"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/04/07 :  11:17:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Är bara tvungen att skriva av mig lite... Var på ett besök igår hos en hifikompis och "klappade om" hans Kuzma Stabi S/Stogi S lite. Det resultatet blev mycket trevligt, med en klart förbättrad återgivning via vinyl.
Men, det var inte det saken gällde, utan de "tweaks" en annan kompis tagit med sig;
Fem stycken små "trattar", mindre än en gull-tia, och ett djup på ca 10mm.
Med dessa på väggen bakom högtalarna, placerade enligt tillverkarens instruktioner, är det helt otvetydigt att ljudet förbättras, trots vår väl tilltagna skepsis till att de skulle ha någon som helst påverkan...
Ljudbilden "stabiliseras", röster framstår som klarare och till och med basen framstår som torrare och tydligare.

Produkten det gäller är alltså Synergistic Research HFT's

Är det någon som har en rimlig förklaring till detta (för mig som lekman)? Eller är det enbart ett "Mind Job"?

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/04/07 :  13:26:27  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Tweaks som "funkar"

Mjuka fötter under högtalare och apparater funkar bra hemma, funkar bra i mitt tycke.
Studiomonitorerna står på foam anpassat för studiomonitorer, foam som enl. uppgift skall minska vibrationer ner till bordsskivan.

Under fåtöljerna har jag mjuka filttassar.

I hörnet står en hifi-kaktus som funkar ypperligt.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2014/04/07 :  13:53:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Det blir väl någon slags diffraktion då.
Hur långt var det till bakväggen? Material i vägg?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/04/07 :  14:50:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Trevligt med input!
Rummet är relativt nybyggt med dubbelgips och det har även fått sina dimensioner med utgångspunkt för välljud, dock kommer jag inte ihåg några exakta dimensioner på rak arm. Uppskattar rummet till ca 3.5*5meter med kanske 2.30 i takhöjd. Högtalarna står ca en meter ut från väggen bakom och lyssningsposition är ca 1,5meter från motsatt vägg. Dessutom är fyra Svanå Vingar på plats...

Och Passerati, ja, "tassar" fungerar mycket väl även för mig, men där har jag lättare att koppla ihop deras effekt på ljudet med en bakomliggande förklaring.

Förresten, McIntosh MCD301 och MA7000 och Verity Audio Parsifal ihopsnörda med MIT kablage. God kvalitet på framförandet redan innan men tveklöst bättre med dessa små "buggar" på väggen..

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2014/04/07 14:53:27
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2014/04/07 :  16:02:37  Show Profile Send jonny99 a Private Message
En passiv grej som är av samma storleksordning som en 20 khz ljudvåg borde inte kunna ändra på absorbtion/diffraktion/reflektion av ljudvågor som är tio eller hundra gånger så stora. Absorbenter och diffusorer som har en mätbar effekt i mellanregistret är mycket större än HFT grejorna. Å andra sidan så slår ju direkta upplevelser teoretiska spekulationer.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/04/07 :  18:54:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Klockorna kanske svängde och bidrog med övertoner som uppfattades som positivt för upplevelsen?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/04/07 :  19:36:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag tror du är på rätt spår Goldfinger!
Men samtidigt så uttrycker Jonny99 vad jag själv hade svårt att formulera!
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/04/23 :  18:28:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hej, jag har provat hft hos en polare, riggen över 700k av den högupplösande typen. Tyckte inte att det gick att höra någon skillnad alls.

Däremot tycker jag gummisnoddar är kanon. En gummisnodd runt två kontakter på en ingång så att de sitter i lite "spänn". Det tycker jag låter bättre. Tjorvet är att gummisnoddarna blir gamla och torra väldigt fort. Några tips på gummisnoddar som håller längre?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/04/23 :  18:33:12  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Några tips på gummisnoddar som håller längre?

Klipp sönder en cykelslang.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/04/23 :  20:49:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du kommer inte gilla min teori - men jag tror nog att det ni hörde hände inne i huvudet och inte i rummet.

Genom åren har vi sett massor av liknande och efter en tid så brukar upplevelser nyaseras och ofta reduceras. Även en grym bil typ Ferrari måste man efter ett tag erkänna kanske inte den mest driftsäkra trots att de är coola.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/04/23 :  22:06:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag har inga problem med det Micke Y, men jag kan bara upprepa att vi var ganska tvärsäkra på att det INTE skulle höras ngn skillnad. Med andra ord torde det snarare blivit en nocebo-effekt.

Jag har personligen INTE ännu köpt/provat dessa i mitt eget system, men det skall testas även på min hemmaplan så småningom!

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/04/24 :  09:29:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Är det inte bättre att skaffa kontakter som sitter fast eller som går att spänna åt. Gummisnodd på kontakterna känns tvivelaktigt. Fixa anslutningarna istället för det måste vara något fel på dem om det ni skrivit stämmer.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/04/24 :  10:07:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Äsch, hardwiring mellan alla apparater är det som gäller.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2014/04/24 :  19:14:17  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
quote:
Några tips på gummisnoddar som håller längre?


Ett buntband borde väl göra susen.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2014/04/26 :  14:37:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Detta tweak kan i vissa fall öka "signal/brusförhållandet" signifikant!



I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/04/26 :  16:14:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Stämmer Rydberg, men bara om spännet dras åt med precis 0,35kg dragkraft, annars ger det motsatt effekt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2014/04/26 :  16:19:05  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Såsom med så många andra tweaks är det en fin gräns mellan smärta och njutning.....

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/04/27 :  13:05:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Om vi för en stund bortser från Rydbergs "leksaker" så har jag för tillfället ett kit (Level 1) på hemlån och effekten är otvetydig, även hemma i min vrå. De provades även igår kväll hemma hos en vän där skepsisen stod som spön i backen... En stund i alla fall...

Har även försökt se skillnader via mätningar med Room Analyzer Pro v.2 men har svårt att identifiera några tydliga förändringar i frekvensgång eller efterklang.

Jag begriper fortfarande inte varför, men för mig är skillnaderna tydliga.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000