HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Coral Beta 8 i frontladdat horn ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/04/13 :  14:08:46  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag undrar om det skulle funka bra att köra ett par Coral beta 8 i stora frontladdade horn ner till ca 80-100 Hz, för att därunder komplettera med en separat basunderdel.
Tanken var att ( om det verkar lämpligt ) inte ha någon låda bakom beta 8 utan bara ett stort horn !
Vad tror ni?
Med vänlig hälsning tord.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/04/13 :  14:27:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det blir snarare en stor Waveguide. Annars kommer inte de höga frekvenserna ut genom tratten. Kanske 120x120cm och 40-50 cm långt. Provsimulera så ser du vad som händer upp till ett par hundra hz.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/04/13 :  16:20:39  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Det låter ju spännande ! Simulera är väl inte min bästa egenskap men jag får väl ta och lära mig. Vilket program föreslår du ?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/04/13 :  16:34:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hornresp är din vän

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2014/04/13 :  17:46:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag körde Coral Beta 10" i Tractrix horn som var 95x95cm.
Jag kommer inte ihåg djupet.
Det finns ett enkelt sätt att göra en kurva som blir näst intill Tractrix formen på hornet utan att behöva räkna.

Jag har ingen länk just nu till den sidan som beskrev det.
More10 här hittade den sidan å länkade till den för ett bra tag sedan.
Jag har den beskrivningen nånstan i min pappers hög åxå.

Tractrix formen är mer lik en waveguide än ett horn när man kommer upp i storlek.
Den lastar drivern väldigt väldigt lite jämfört med ex exponential horn vilket innebär att det är elementet och inte hornet som sätter övre gränsfrekvens.

Ett riktigt frontladdat horn med lite kompression är Coral beta 8" inte tänkt för.
Coral rekommenderade en basreflex låda till beta 8" å beta 10" som hade 5 portar med lite olika längd.

Mina horn jag hade delade jag vid ca 200Hz och det fungerade bra.
Då hade jag Klipsch hörn horn i basen.

Tractrix horn faller av tidigare än exponential å hyperboliska horn så om du vill dela vid 100Hz blir dom väldigt stora och kommer mer lr mindre och fungera som öppna baffalr i mid/basen.


Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/04/14 :  04:03:00  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Ok, tar å funderar på detta, ska kolla på Hornresp lite så får vi se om det blir frontladdat eller något annat.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/04/14 :  09:24:13  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Hej igen. Detta är kanske inte så optimalt, kanske är det bättre med någon annan typ av horn ?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2014/04/14 :  21:20:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den här sortens lösningar brukar alltid se bedrövliga ut när man simulerar dem i Hornresp eftersom programmet inte räknar med direktstrålningen som "skjuter genom" tratten. Med det i åtanke kan man fundera över hur mycket nytta man har av att simulera bredbandshorn.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/04/14 :  23:04:26  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det här låter som en gammal Thomas Di Leva låt:
quote:
Thomas Di Leva - Vem Ska Jag Tro På

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/04/15 :  07:40:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, det var därför jag skrev. 'Provsimulera så ser du vad som händer upp till ett par hundra hz.' innan. Ett för djupt horn fungerar inte här.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2014/04/17 :  22:56:46  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Simuleringar på sådana horn brukar inte se så bra ut.
Jag å en polare byggde våra horn i spån å masonite åsså körde vi me bygg skum på baksidan.
det blev lätt å styvt och hyffsat resonans fritt.
Jag körde med dom hornen i flera år och under den tiden så var det ingen som klagade på ringningar i hornen av dom som lyssnade hemma hos mig.
En annan polare gjorde liknande horn i glasfiber och sand dämpade hornen.
Slut resultatet blev bra men det var inget man bara flyttade omkring på.

De e bare te å bygg.
Gör du en stomme av spånskiva åsså blöter masonite så blir den formbar.
Då har du ett par horn att prova med till rimlig kostnad å några kvällar i snickar boa.

Jag säger inte att horn resp har fel men i detta fallet så hamnar dessa horn lite utanför dom tänkta ramarna för horn laddning av elementet och det blir inte en vanlig öppen baffel heller.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2014/04/18 :  01:47:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Precis. Jag gissar att Hornresp kan ge en väldigt bra bild av det som händer nedåt i frekvens förutsatt att man matar in rätt elementparametrar och bygger det man simulerat/simulerar det man bygger. Uppåt i frekvens är det som sagt en annan femma. Typiskt bra läge att leka runt med lite masonit och spånskiva innan man lägger för mycket tid och pengar på avancerade konstruktionstekniker.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/04/18 :  08:46:19  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
"Gilla" Det är bara å köra igång efter att köket är färdigrenoverat då...
Hade faktiskt en tanke på att ta just masonit å böja till med lite stagning bakom.
Trevlig påsk på er alla ! / Tord
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2014/04/22 :  23:59:19  Show Profile Send paa a Private Message  Reply
Skulle hornet vara framför eller bakom elementet, eller både och?
Du skriver ju frontladdat, men sedan att det ska vara ett stort horn bakom.

paa
*******


Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/04/23 :  05:50:51  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Nja, jag skrev väl masonit med stagning bakom. Alltså ett masonit horn som är upp- stagat med stagen på baksidan som man inte ser framifrån. Men det är klart att man kan tänka sig att hornladda båda sidor av elementet ! Dock blir nog det kanske lite väl avancerat men någon vänlig själ här på forumet kanske har en liten idé om hur detta skulle kunna se ut ?
/ Tord
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000