HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickupen rätt inställd nu.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/04/15 :  09:48:07  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Funderat på om pickupen hamnade riktigt på min Pro-Ject, köpte en Sumiko Blue Point EVO 3 man vill ju gärna ha ut så mycket som möjligt av den.Hade Ortofons "papperslapp" och ställde in efter men tyckte inte att det fanns så mycket bas? Då slog jag till och skickade efter den här



Och nog blev det bättre allt, men det krävdes en hel del med nålfilen för att få pickupen att hamna i rätt läge?? Gick helt enkelt inte att skjuta fram den så pass att nålen hamnade mitt i prick på verktyget fattades nästan 1mm. Trodde att man skulle kunna köpa vilken pickup som helst utan att börja fila på tonarmen? Och så kan man konstatera att Ortofons papperslapp som kostade en hundring på Vinylbutiken var rätt värdelös.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2014/04/15 09:54:30

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2014/04/18 :  02:13:52  Show Profile Send Rutger a Private Message  Reply
Grabben! (etc)

Din inställning är suverän. Du använder ett "vetenskapligt" instrument - ljudfader Ortofons
omutliga pappersskala - men litar ändå på dina sinnen. Litar på dina sinnen! Tänk om fler
gjorde det istället för att anpassa anspråken efter det skit som dyvlas på oss av den mekaniska,
förvridna marknaden.

Sedan tar du ett självständigt steg. "Nej, det här är inte bra, inte rätt. Hur går jag vidare.
Kan den där överprissatta grejen hjälpa mig? Sur kostnad, men jag måste ju erövra ett
meningsfullt ljud."

Som grädde på moset, och en gränsöverskridande, närmast tabubelagd resolut revolt mot alla
pappor som vet bäst ("tillverkaren kan inte ha fel, följer man instruktionsboken så är allt
bra"), så tar du till sist fram nålfilen och tuggar på din kostbara investering.

Alla nakna kejsare i världen: Bäva, månde Ni! oliver demands that you deliver!



PS. Jag babblar lite retoriskt. Men allvarligt, hur många gånger har jag inte råkat
hififolk som tycker att allt är bra - för att dom "gjort allt rätt". Låter skit
(och förbrukar vår utmätta tid till ingen nytta; sagt denna långfredag) men dom
är alltså nöjda. En extrem kan vara popfolket som sitter med hyfsade grejor men
till och med har kanalerna omkastade utan att ha en aning.

Så ditt lilla men kraftfulla inlägg är faktiskt en veritabel förebild. Kudos.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000