HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 omställare för högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/04/15 :  11:24:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej på Er,

För att få ut det mesta ur en högtalare krävs (enligt mig) en rätt rak och linjär frekvensgång. Denna tråd är inte tänkt att avhandla just detta (i övrigt) spännande område. Tråden är tänkt att behandla sätt att på ett BRA sätt kunna justera tonkurvan på en högtalare, för att kunna göra spotify rättvisa, sean banan rättvisa eller en sunkig gammal 70-tals rockplatta rättvisa.

Ett par knep finns:
* helt enkelt motstånd som sänker nivån på diskant och/eller mellanregister
* större seriespole till mellanregistret (och mindre konding till diskanten) för att skapa mer hängmatta/BBC-dipp
* fler alternativ?

I den puristiska hifi-andan vill jag såklart kunna köra ett +0 läge där ett tvättäkta hifiljud finns.

Så hur föreslår DU att detta implementeras? Krävs det ett par:

...eller liknande?

Generellt gäller såklart minimalt med extra kablage, så få omkopplare/vippor som möjligt, osv.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/04/16 :  13:48:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Nån som har nån ide/tanke?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2014/04/17 :  18:38:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
När jag byggde filtren till min fyrvägs hornanläggning använde jag mig av spartrafos för att dämpa midbas och mellanregister. Rätt utfört är det ett i mitt tycke bra sätt att kunna variera nivån hos olika register utan att delningsfiltrets funktion påverkas. Tror både Altec och JBL har kört med samma lösning bakåt i tiden. Har för mig att det finns en del skrivet i ämnet på intactaudio.com.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/04/17 :  19:53:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack gör input.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2014/04/17 :  21:10:07  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Det är lätt att i sin rastlöshet och sug efter roliga features lockas av att införa användbara eq-funktioner i högtalarna.

Enligt min erfarenhet gör dessa ingenting för ljudet. Det är lite som ett färgfilter på ett foto. Även om man gör fotot lite grönare, brunare eller gulaktigt så är det fortfarande samma foto. Det spelar ingen roll, kvaliteten ändras inte efter att hörseln justerat sig efter ändringen vilket tar kanske 10s. Sedan kommer man fram till att man kan lika gärna sätta dem rakt eller något.

Så sorry, jag svarade fel på frågan.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/04/17 :  22:44:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Aktivt filter och några olika inställningar sparade bara några knapptryckningar bort

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2014/04/17 :  23:03:50  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Hejja hejja EA!!!!

BBC dippen är trevlig

Om det är rätt lr fel får var och en avgöra själva.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/04/18 :  13:19:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Det är lätt att i sin rastlöshet och sug efter roliga features lockas av att införa användbara eq-funktioner i högtalarna.

Smilegubben räddar uttalandet en del...Min erfarenhet är tvärtemot vad du skriver. Kanske är jag otydlig, men funktionen är ämnad att göra galna inspelningar lyssningsbara...inget mer.

Tack Imperial. Den är trevlig när den behövs - vilket inte är alltid, tycker jag! Bra inspelning, i ett bra rum, med bra elektronik: i dessa lägen behöver då inte jag nån BBC dipp. Tyvärr faller ekvationen ofta på bra inspelning, i alla fall i mitt hem eftersom rummet ges prio.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2014/04/18 :  16:39:03  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Det är många som tycker om iden med tonkontroller i syfte att justera olika inspelningar. I varje förstärkarmanual står det att det är så de ska användas. Men jag har nog aldrig varit med om att de används just för det. Aldrig hört talas om någon som använt dem så i praktiken. Skulle nog sticka ut hakan lite och vilja påstå att det är ett ganska teoretisk resonemang. Oftast står de i samma läge jämt eller ändras om beroende på vem som lyssnar och inte vilken musik som spelas, i praktiken.

Så jag hävdar kanske med en dåres envishet: det är få som använder tonkontroller "som det är tänkt" för de gör egentligen inget för ljudet. Jag använder dem nästan aldrig och varje gång är det för att konstatera att de är i stort sett verkningslösa. Det blir mer bas, mer diskant osv men inget blir egentligen bättre. Inspelningen är densamma.

Möjligtvis kan man ha dem för att välja mellan väggnära placering eller ute i rummet. Kopplas då om i samband med att högtalarna flyttas på och sedan står kontrollen där den står precis som högtalarna.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2014/04/19 :  12:09:44  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag kör med JRMC och där finns en riktigt bra PEQ som jag andvänder mig av.

Deras vanliga EQ är däremot inte kul.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/04/19 :  14:07:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Marens:
Om vi ändrar delning och därmed spridning plus att justera tonkurvan?!?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2014/04/19 :  22:55:41  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Prova. Men min åsikt: om det inte funkar med all musik och olika sorters ljud. Då är förmodligen något fel. Vanligaste felet på vanliga högtalare är spridningshoppet mellan mellanregister och diskant. BBC-dip kan ge intrycket av lindring, men håller inte i längden mot lyssningströtthet. Man behöver fixa problemet så att det faller på plats och öronen kan tolka ljudet utan ansträngning.
Go to Top of Page

Bootstrap
Klubbmästare, KAS

106 Posts

Posted - 2014/04/24 :  08:38:35  Show Profile Send Bootstrap a Private Message  Reply
Tycker att det inte kan ersätta en digital EQ. Jag använder en minidsp men det finns väl mer "hifi" varianter att testa om det inte duger. Keith Yates rekommenderar lake här (ca 50 min in i klippet) https://www.youtube.com/watch?v=VUn0ohW8DoY.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/04/24 :  20:53:49  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Nu vill inte jag vara värsta surgubben; Jag förstår idén och så, men alla sånna här justeringar eller vad man ska kalla det tycker jag med fördel görs på line-nivå eller i dator. Då får man mer kontroll utan att börja härja med delningsfiltren. Nån kan ha lagt ner ett himla arbete på delningsfiltren... I'm just saying.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000