HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynavoice Dynamite 12?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2014/04/20 :  20:10:48  Show Profile Send widen76 a Private Message
Vad säger ni om dem? Har ett par B&W 603S3 med en REL T5 som gett upp och tänkte att jag vill ha ett par högtalare som inte kräver sub...eller åtminstone ger mer tyngd åt basen utan att fördärva mellanregister och diskant. Någon PA-högtalare är det inte tal om, rummet är cirka 8x4 kvadratmeter stort och är lite kalt, så en del akustik behöver fixas med för att göra det varmare och minska reflexer.

Jag lyssnar i huvudsak på rock/hårdrock typ Kiss, Metallica, Gary Moore, Motley Crue med tillbehör a la 80-tal...
Har funderat på Cerwin-Vega XLS-12 eller XLS-15 men vet inte om mitt vardagsrum pallar med det. CW verkar ha tyngdpunkt på övre basregister? JLB ES100 har också varit på tapeten. Har inte lyssnat på någon av dem dock.

Jag kan inte spela särskilt högt med tanke på grannarna i huset, så det är ingen partyhögtalare jag är ute efter, istället en högtalare som ger elgitarrer bett och okej bas. basen behöver inte vara dunk i magen, den får gärna vara tillbakalutad men ändå där och hörbar. Andra förslag kanske? jag kan tänka mig att lägga max 20.000 på ett par.

Tack!
//Marcus


Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2014/04/21 :  09:47:28  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Vad sägs om ett par JBL Studio 580 eller 590?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997838
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997839
JBL 580 finns på Dustin för 6000:- just nu.
http://www.dustinhome.se/product/5010641423/jbl-studio-580-black/

Hade själv ett par Linkwitz Orion som lät jättebra på en del skivor, däremot är väl inte musik av typen hårdrock riktigt deras grej.
Jag märkte att jag lyssnade allt mindre på den typen av musik och valde "välljudande musik" istället.
Det slutade med att jag numera sitter med ett par JBL Studio 590 och kan njuta av all min musik numera.
Lyssnade på ett par Studio 580 och fastnade och då storebror 590 fanns till bra pris chansade jag på ett par såna olyssnade och jag ångrar mig inte

Kort sagt...det är roligt att lyssna på all musik nu

Edited by - Nicke on 2014/04/21 09:47:58
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2014/04/21 :  12:04:14  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack Nicke!
Jag har tittat en del på de JBL modellerna tidigare, kanske dags att leta upp ett ställe för lyssning, eller bara slå till på ett par 580. Utseendet på högtalarna är minst sagt unikt =)
Precis som du skriver så är jag också ute efter att det ska vara roligt att lyssna på all sorts musik, utan att vara begränsad av vilken musiktyp som "låter bra".
//Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/04/21 :  18:18:41  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Jag har lyssnat på Dynavoice modellerna och dom låter riktigt tufft med rock och liknande musik med drag i. Enda nackdelarna jag märkte är att dom behöver lite förstärkarkraft bakom annars så lät dom bumligt i basen och dom funkade inte så bra med akustiskt och liknande musik. Jag hade nog själv försökt lyssna på några av JBLs studio modeller.

Musik är livet
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2014/04/22 :  18:04:45  Show Profile Send widen76 a Private Message
Wing Zero, tack för omdömet. Jag älskar mjuk bas som gärna får vara lite "biffig", det ska vara osunt roligt att lyssna på =) Inbillar mig att stora element (8-tum och uppåt) ger mer djupbas och luft än mindre element. Mellanregistret är såklart viktigt för elgitarrer och röster, helt klart. Att ha en mjuk och öppen diskant är också bra. Jag gillar att Dynavoice ger möjligheten att justera de övre registren med sin "X-change" lösning.
Dynavoice Challenger M-85 EX är också lockande, har fått väldigt goda recensioner. Det låga priset på Dynavoice så kan man nästan köpa ett par olika modeller och testa...


Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

Edited by - widen76 on 2014/04/22 18:06:47
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2014/04/25 :  17:40:30  Show Profile Send dwain a Private Message
Dynavoicen är inte direkt världens roligaste högtalare efter ett tag! Har haft ett par olika modeller där och de låter ganska tamt efter ett tag! Man tröttnar helt enkelt :P


Har du bara drivning så ett par gamla Infinity? Annars måste jag säga att Dynaudio gör jobbet ganska bra.

I mitt rum om ca 20m2 så går det att fläska på bra med de Dynaudio jag kört ett tag på prov
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/04/25 :  18:04:12  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Någon variant av större Klipsch kanske, det tänker jag när jag ser din beskrivning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000