HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Kvartsvågsrör, jag har problemfrågeställning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/10 :  11:06:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Takhöjd är endast 2.1 och jag behöver en rörlängd runt 2.4.
Jag snodde ihop ett teströr som har fått ligga ner, ändrat placering o mätt.
Jag ligger på knappt 10% med löst fluff i röret o fronttyg är fastspänt.

När jag mäter med REW så ser jag en marginell sänkning på frekvensgången, runt 1db. (3-4db normalt)
Decey visar också en sänkning som ligger som högst på 10ms men borta vid 160ms.
Decey visar en kraftig sänkning i db som ökar rejält med tid (ms)


GD går Helt åt skogen
Vattenfallsmätning, kraftig resonans
Spectrogram lika så.....


Min fråga är: hur kan frekvens och decey peka på rätt håll när allt annat visar motsatt?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/05/11 13:45:39

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/10 :  11:34:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har alltid hafy rören vid lyssningspositionen vilket har gett bäst resultat. I brist på idér flyttade jag fram det till högtalarna.

ett enkelt rör gav inte påverkan på frekvensgången men allt annat blev bättre, Mycket bättre!!

Hm.....

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/11 :  10:29:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kan tillägga att jag delade teströret i vinkel för att kunna placera det rätt.
Fungerar inte det då blir det någon helmholtzlösning istället.

Jag har fått så mycket gratis i det här rummet att det är väl på tiden jag får lite problem ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/05/11 :  11:53:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag vet inte om jag är trög eller så men jag förstår inte vad som minskar och ökar som du skrivit i första inlägget. Kan du stolpa upp det eller förtydliga, det känns rörigt( ha ha...) skrivet som det står nu.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/11 :  13:43:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Sorry!
Såg jag hade skrivit fel med mellan db och ms

Senaste placeringen mäter som förljande
Med REW så får jag en minskning på frekvensgången med 1-2 db vid avstämning (30-31hz)
Tittar jag då på decey så ser jag inte mycket skillnad vid 20-40ms men över 40ms så sjunker decey ganska kraftigt.
Vid 120ms har jag kapat med 20db och vid 160ms går jag under skalans 44db.
Så enligt decey är röret Väldigt effektivt!

Men på Group deley för jag en rejäl berg o dalbana precis vid 31hz, det syns också på fasen att jag får en liten förhöjning där.
På vattenfall och spectrogram har jag en rejält förhöjd efterklang, tvärtemot vad decey visar.

Jag har bara en bild från en placering och det är på dexey.
Vid 30 har du minskningen som röret ger.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/05/11 13:47:50
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/05/11 :  13:53:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ok, att fasen gör ett skutt vid 30 hz beror på att tonkurvan ändras där. Du har en smalbandig dipp där. Desamma gäller gd som är fasens minusderivata. Där fasen ändras fort ökar gd.

Som jag ser det är röret för smalbandigt. Du skulle behöva dämpa mellan 25 och 40 hz. Det görs enklast med hh-absorbenter.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/11 :  14:06:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Misstänkte att det var något sådant, det syns på decey att Q är väldigt högt!
Nu står ett rör med vinkel o torkar, ska testa med olika fyllnadsgrad o olika hårt spänt fronttyg.
Plus att det blir lättare att få till en bättre placering.
Blir det pepparkaka då får det bli en annan lösning av något slag. En Helmholtz Panel Resonator känns lockande för den är mer bredbandig än en vanlig Helmholtz.

Tack Petter!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/11 :  22:28:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kan meddela att ett rör i vinkel fungerar det med :)
Men det är fortfarande för bökigt att få till den optimala funktionen.
Jag har aldrig haft probs med att få till Esl rör men då har det aldrig varit så här långt.

Man märker verkligen hur viktig fyllnad/tyg över fronten är med, till o med placering av fyllnadsmatrial påverkar ganska mycket.

HH var det....

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000