HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AUDIOPHILE MUSIK & TIEFTON TEST
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/06/01 :  19:08:34  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Tief, djup, om en ton med låg frekvens
Med senaste numret av Stereoplay 6/2014 följer en CD som innehåller musik med djupa bastoner.



Det handlar om toner skapade av akustiska instrument med undantag för spår 8 på skivan,
såvida man inte tycker att kanoner är instrument, men dock akustiska.
Några spår med El-bas finns också.

När jag testspelade med ett par stativare (Phonar Veritas M3 Classic) så sögs strumpan i
basreflexröret in i ena högtalaren och när jag kom tillbaka med ett verktyg
för att försöka få ut hossan så hade den blåst ut ur högtalaren så nog pumpas det väldigt.

På skivan:
Spår 1. Charly Antolini: Jammin#8217;, Label: in-akustik

Spår 2. Annuluk: Kehleri, Label: Kick the Flame

Spår 3. Kodo: Akatsuki, Label: Otodaiku

Spår 4. Strawinsky: Der Feuervogel #8211; Consertgebouw Orchestra, Mariss Jansons, Label: RCO live (har man ju)

Spår 5. Bach: Toccata und Fuge in d-Moll, BWV 565 #8211; Cameron Carpenter, Label: Telarc
(det var på detta spår som hossan kom i rörelse) (musikstycket har många av oss men kanske inte denna versionen)

Spår 6. Karg-Elert: Hommage to Handel #8211; Elke Völker, Label: Aeolus

Spår 7. Saints-Saens: Sinfonie 3 #8211; Philadelphia Orchestra, Christoph Eschenbach, Label: Ondine
(har skivan och där finns också orgelmusik av Poulenc och Barber, solist är Olivier Latry från Notre Dame i Paris)

Spår 8: Tschaikovsky 1812 #8211; Cincinnati Symphony Orchestra, Erich Kunzel, Label: Telarc
(bekant för många, en inspelning gjord på ganska svag volym som får de flesta av oss att vrida på
volymratten och när sedan kanonsalvorna (inspelade på högre volym) brakar loss så har det hänt att
ett och annat element också blivit lite loss). Lite småfult av Telarc kan man tycka.

Spår 9/10 Tacet #8211; grosse Trommel,. Label: Tacet. Mjukt anslag resp virvel med crescendo på
symfoniorkesterns stortrumma.

Spår 11,12 Improvisationer på Kontrabas.

Spår 13 Improvisation på El-bas.

Spår 14-18 Diverse demo av bas bl. a 5 strängat där lägsta ton är B2 (gammalt uttryckt H2) = 31 Hz.

Näst på tur att drabbas av skivan är Guru Junior och därefter Kudos Cardea C2.
En trevlig demo/test CD att ha kul med och lyssna till, tycker jag.

I'm only in it for the music.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/06/02 :  06:49:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Spår 8: Tschaikovsky 1812 #8211; Cincinnati Symphony Orchestra, Erich Kunzel, Label: Telarc
(bekant för många, en inspelning gjord på ganska svag volym som får de flesta av oss att vrida på
volymratten och när sedan kanonsalvorna (inspelade på högre volym) brakar loss så har det hänt att
ett och annat element också blivit lite loss). Lite småfult av Telarc kan man tycka.


Mig veterligen är den inspelad med normal dynamik, där kanonerna styrs ut till max. Resten ligger i relation till hur kanoner nu verkligen låter. Jag gjorde lite mätningar för ett par år sedan men tyvärr ligger bilderna på våran döende bildserver.
Spotify versionen är Supertam men se efter på tuben för er som nu vill ha Mycket fladder ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/06/02 :  07:30:29  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Telarc's recording stunned listeners as canon were recorded at a very high level compared with the music. The impact was, indeed, remarkable.
Warnings on all LP and CD issues advised listeners to be careful of playback levels so as not to damage equipment, particularly speakers.
Saxat ur denna artikel: http://www.classicalcdreview.com/1812.htm[/quote]

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/06/03 :  07:40:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Läser man texten så låter det som att kanonerna var uppskruvade jämfört med kanonerna. Det är inte den info jag har läst men kan inte hitta det igen. En kanon ligger väl med lätthet runt 130 db, vad kan en symfoniorkester prestera?

*edit*
quote:
Way back in 1978 the American audiophile record label Telarc made a recording that can be truly regarded as legendary. Using then-new digital recording technology (although in the absence of a digital consumer format, the original release was on LP), Telarc captured Tchaikovsky#8217;s 1812 Overture, and for perhaps the first time the cannons were properly recorded.

This recording was universally well-received, the only real complaints being the lack of a choir, and the fact that the orchestra had to be played at a lower than pleasing level in order to accommodate the cannon blasts at the end.
During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.


http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504

Men det är inte här jag har läst om det från början.
Men där är intressant läsning om att kanonerna klipper.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/06/03 08:13:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/03 :  08:49:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanoner är redan högt utav H-E, behöver verkligen inte överdrivas.

Går grejerna sönder får man skaffa mer potenta saker, stora horn t.ex.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/06/03 08:52:15
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/06/03 :  09:26:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Liiite komprimering skadar inte ibland ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/06/03 :  13:00:35  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
quote:

http://hifi-writer.com/wpblog/?p=2504

Men det är inte här jag har läst om det från början.
Men där är intressant läsning om att kanonerna klipper.

Tack! Intressant läsning.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/06/03 :  13:01:02  Show Profile Send Passerati a Private Message
Kul med testskivor!

quote:
Bernt Jansson
Kanoner är redan högt utav H-E, behöver verkligen inte överdrivas.

Går grejerna sönder får man skaffa mer potenta saker, stora horn t.ex.
På förra adressen släppte putsen utanpå huset och tak samt väggar inne sprack. Behövs inte horn för att spela sönder huskonstruktioner Herr No Frills Det behövs bara genomtänkta ljudåtergivnings grunkor för att förstöra hus eller/och hörsel.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/03 :  18:22:35  Show Profile Send Stormen a Private Message
Den där säljs inte i kiosken hemma i byn Hur får man tag på musiken alt ett nummer? Tänkte det kund vara kul o ha.

Edited by - Stormen on 2014/06/03 18:23:06
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/25 :  10:43:30  Show Profile Send Stormen a Private Message
Sådär, fick lite starthjälp med länk på tysk sida av 30Hz Bone. Det gick inte att beställa från deras formulär såvida du inte bor i Tyskland och pressbyran inriktar sig bara på nya numret.

Så hittade jag mailadressen så jag kunde beställa ett nummer.
weka@burdadirect.de Mailade dom på engelska och det gick mycket bra. Det som jag har kvar av skoltyskan är Weissbier ( vilket man kommer förvånansvärt långt med när man är på besök ) samt vogelfutter och schwefelsäure. (fågelfrö och svavelsyra är inte så vanligt förekommande i ett hifimagasin, men jag får njuta av musiken o titta o peka på bilderna :-)

Dom tar 6 Euro för tidningen plus frakt.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2014/07/07 :  14:57:26  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hört talas om ultraljudstvätt för vinyl, men inte ultraljudstorkning av strumpor
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2014/08/01 :  01:31:17  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag har ett extra ex om någon vill köpa... det tog så lång tid från Tyskland att de fick skicka en ny, då kom den första beställningen... (en månad)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/08/01 :  07:31:02  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag kan köpa den för jag har fortfarande inte fått min skiva.jag skickar PM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000