HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Led Zeppelin I II III remastrade 192/24
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/10 :  19:22:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nu finns de remastrade från analogband till 192/24 av ingen annan än Jimmy Page. Omslagen är precis som de var original och vinylen är 180gr. De säljs för 149kr st på cdon. Jag köpte direkt. De kommer att låta grymt.

Retro låter fint.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/10 :  21:59:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
De låter helt OK! Fick mina i förra veckan... Bra pris, god kvalitet!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/11 :  10:16:59  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Har de återskapat Treans kaleidoskop också?
Är originalnivåerna och dynamiken bevarade,
d.v.s. att den nya vinylen inte har högre medelnivå än den gamla?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/11 :  11:08:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
@lennartj:
Du menar snurrskivan i omslaget? Jo, den är på plats. Fast niten i centrum är inte synlig som den var på originalet. (Iaf mitt original, men det kanske är en slitageskada?)

Jag har inte gjort några avancerade jämförelser, men ljudnivån ligger något högre på reissue'n än på original USA-utgåvan. Tycker inte dynamiken är märkbart sämre dock.

Originalpressningen är lite tunnare i ljudet (varför måste man skruva på bummelbas på alla remastringar?) men är frisk och har en härlig dynamik och slagkraft. Den har också en del vinylbrus och knaster...

Reissue'n är väldigt tyst i vinylen och har en varm framtoning med rejäl botten. Inte så "frisk" i cymbaler och liknande dock.

Båda två får dock rejält med stryk av Classic Records reissue från 2003(?) på 200gr vinyl. Den har allt, tyst vinyl, bra botten med tydlig defintion och ändå friskhet i cymbaler och liknande.
Den var sk*tdyr dock...
VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2014/06/11 :  18:55:29  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Låter intressant!
Bra botten och lite värme i ljudet skadar aldrig då många av dessa inspelningar brukar låta tunt.
Kanske får ta mig en tur till Bengans och köpa lite rock efter alla jazz LP på Blue Note 75 års jubileum

Edited by - lindome on 2014/06/11 18:56:10
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/06/11 :  20:23:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kanske gjorda med tanke på Ponomusic?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/06/12 :  19:46:22  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
De "nya" vinylerna håller mycket hög ljudklass

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/06/18 :  21:39:24  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag har fått mina och håller med Micke om att det inte är lika friskt ljud. Känns mer basigt och med mindre "in you face". Tycker det påverkar attacken, tempot/farten negativt. Lyssnar man på Spotify som endast har digitala varianter så är det mer friskhet och drag i de gamla mastrarna även där. Detta är ju konstigt då jag har förstått att de inte hålls som särskilt bra eller är de bra (alltså gamla cd-skivor) antar jag. Dessutom komprimerade till Spotifys ogg eller vad de kör. Visar kanske hur viktig mastringen är för slutresultatet oavsett vilket format musiken har i slutledet.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/07/01 :  01:06:42  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Jag gillar nya mastern, dessvärre gillar jag Barry Diement-mastern från 80-talet bättre! Den innehåller ett par db extra dynamik och är något varmare i ljudet vilket jag tenderar att gilla bättre. Fungerar ypperligt bra vid höga decibel

Dessvärre är Diement-masters inte från orginal-tejpen utan produktionskopior av dessa. Nya mastern är från orginal-tejpen precis som George Marino-mastern var från i början av 90-talet.

håller George Marino master från början av 90-talet som den sämsta versionen. Vasst och skrikigt är bara förnamnet.

Diement mastern är den cd under atlantic som lyder "this cd was previously mastered from analog bla bla bla" och kom ut -87 om jag inte minns fel. Står inget på baksidan om mastring.

När det gäller vinyl har jag sämre koll då jag ej lyckats lägga handskarna på första press eller liknande. Har inte heller hört nya utgåvorna

Edited by - Nightx on 2014/07/01 01:12:57
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2014/07/29 :  19:22:52  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Till hösten är det dags för mera Zeppelin
http://www.rollingstone.com/music/news/led-zeppelin-continue-reissues-with-iv-and-houses-of-the-holy-20140729
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000