HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Maximera magnepans prestanda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/06 :  09:42:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som ni kanske minns frågade jag tidigare om motstånd till magnepan?
I vissa akustiska miljöer är magnepan tunade från början med vanliga byglar. I stora rum med lite dämpning kan dock de medföljande cementmotstånden vara ett bra sätt att stämma av registren. Jag liksom många andra upplever att återgivningen suddas ut och att luftigheten liksom närvaron av detaljer påverkas negativt när ett eller flera motstånd sätt i.
Jag har läst att många väljer bättre motstånd och att det då blir en mindre negativ påverkan.
Jag ville ej kompromissa, ska man ändå besvära sig så ska man göra saker ordentligt, så Duelund var det självklara valet. Dock fick jag upp ögonen för polska Path Audio resistors. Efter att ha rådfrågat Nick på hificollective, var valet svårt.
Duelund är ju skott mot öppet mål och jag hade inte hört något om Path, förutom Nicks mening, "bättre än Duelund, snävare toleranser och om möjligt ännu mer transparent "
De hörs helt enkelt inte alls, extremt låg induktion mm. 1% tolerans.
Jag blev helt enkelt tvungen att prova.
Tyvärr var tåtarna lite för korta då jag blev tvungen att "förlänga" dom med min CDA101 koppar med bomull och ytterst teflontejp.
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg5.jpg.html][/URL]
Motstånden är stora och tunga med en hylsa i tjock koppar vilken i sin tur jordas i -till förstärkaren.
Som ni ser har jag även AMR säkringar också.
Nu till sanningens minut, hur blev resultatet??.........

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/06 :  20:13:32  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ja men berätta nu då..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/06 :  21:50:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
En härlig dag med sol och trevligt sällskap, god mat och glada ungar-tack herr D!
Så fick ni övriga en cliffhanger......
OT lyssnade på herr Ds nybyggda Pass steg!
Nåja back to topic:
Jag hade inte förväntat mig denna effekt! Vid säkringsbytet kan jag ärligt säga att förbättringen inte var dramatisk. Utan att verifiera så lät det med finsäkringar mer harmoniskt och det var good enough för mig, de fick sitta kvar utan knussel. I övrigt kan jag inte säga att ljudet ändrades på något sätt. Därför var mina förväntningar med dessa motstånd inte så värst höga.
Nick hade sagt att de inte skulle låta hårt när de väl var inspelade, något jag var rädd för då diskanten skulle hävas inte betonas.
Men herregud! Redan första låten var såå rätt! Lika mycket luft, dynamik och detaljer som utan motstånd! Det fanns ingen dimma eller någon suddighet, ej heller något tillfört romantiskt. Dessa motstånd var ultratransparenta, det enda de gjorde var sitt jobb.... att sänka diskantnivån så bas och mellanregistret fick en mer framträdande roll.
Nu två dagar senare låter det riktigt bra, någon hård ton i början kunde jag iaf inte detektera. Cementmotstånd bör användas som ett ungefärligt mått på hur många ohm man bör ha, men de presterar inte i närheten av dessa. Visst är det löjligt dyra i jämförelse men det är bara två ev fyra motstånd.
Jag med flera upplever 1.7 3.7 (som jag kör) som lite för ljusa och därmed lite hårda i klangen. I en väldämpad akustisk miljö är det säkert inte fallet men i ett lite spartanskt rum med mycket energi så är detta en möjlig väg att tämja denna effekt.
Jag förstår att många ratar motstånden när man bara hört dessa cementmotstånd!
Det blir Iofs mer klangligt rätt men på bekostnad av så pass mycket goda egenskaper att man tar bort motståndet rätt snart. Man behöver inte välja mellan upplösning eller behaglig klang, köp bra motstånd!!
Effekten med AMR och dessa Path Audio är överväldigande bra jag är inte säker men summan av de två ger iaf mig redan fantastiska högtalare ytterligare en dimension av behaglig lyssning.
Skulle aldrig byta ut mot standard igen, möjligtvis prova duelund bara för att prova.......
Tillsvidare mycket nöjd!!!!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/07/06 22:45:53
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/06 :  22:12:35  Show Profile Send HerrD a Private Message
Lyssnade som snabbast hos Adagio idag och det var mycket homogenare än tidigare. På något sätt lyckas han trimma riggen hela tiden och ständigt förbättra. Kul! Tack själv för idag, alltid lika trevligt

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/06 :  22:56:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hur funkade F5'an på Magnepan..?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/07 :  06:44:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det har vi inte hunnit med än. Kommer nog till det under semestern, dvs innom tre veckor.
Däremot lät det mycket övertygande hos Herr D, vi spelade på rätt moderata nivåer av familjehänsyyn, likaså var sessionen relativt kort.
Ja tyckte till en början att det var lite återhållsamt om jag ska börja med det enda negativa, jag blev dock extremt imponerad av den självklarhet och homogenitet som nu presenterades. De stora basfiolerna lät extremt bra, nyanserade och klart definerade.
Nu var det Iofs högöpplöst material och ljudet måste till viss del tillskrivas inspelningen.
Jag har väl 7 olika inspelningar /tolkningar av samma stycke( årstiderna/Vivaldi ) och alla har väldigt olika tolkningar/ljud.
Efter en stund hade jag förmånen medans Herr D lagade mat, att lyssna lite när det var uppvärmt! Nu lät det riktigt bra, jag fick samma känsla som jag mindes att en kompis gamla Aleph 1,0? Frambringade någon gång på nittiotalet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2014/10/09 :  18:41:56  Show Profile Send Danne a Private Message
Hej

Generellt så har inte Magnepan en frekvensgång som böjs avsevärt i tweeterns område.

Ett stort problem i Alla musikrum med Alla högtalare är att behålla energin i de övre registren.

Om du är i ett litet rum med ingen som helst absorption, diffusion eller reflektion av första reflexer så ser jag att man kan tycka att det är mycket energi i övre registret.

Men då är ju ljudet ändå såpass dränkt av tidiga reflektioner och låter såpass illa att man borde lösa det problemet istället, vilket är själva upphovet till att någon vill montera ett motstånd.

Har alltså svårt att se att man "maximerar magnepans prestanda" eller någon högtalares prestanda (som har en någorlunda rak frekvensgång) i något rum, genom att dämpa diskanten med ett motstånd.

Den medicinen känns fel till den diagnosen.

/Danne
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2014/10/23 :  01:38:42  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Jag var ägare till ett par MG-1.7 Classic nyligen. Det där med motstånd var inte riktigt min grej men däremot när jag kopplade in min Krell S300i blev ljudet magiskt :D Kan verkligen rekommendera denna förstärkare till Magnepan. En fantastisk förstärkare till rätt högtalare :) Numera kör jag den till min QRS Cirrus. Det låter också riktigt bra. Är mycket nöjd med denna maskin :)

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/23 :  07:25:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Här har jag lite uppdatering att göra!
Dem upplevt höga energin var en inspelningsgrej. Av nyfikenhet tog jag för någon månad sen bort motstånden och..... Borta var den lite irriterande upplevda hårdhet/kylighet samt det upplevda överskottet av energi. Efter lite efterforskningar verkar det som många rekommenderar motstånden för att göra inspelningsfasen mer dräglig. Jag trodde att diskantbandet skulle spelas in men det påstås vara bas o mellan registret som spelas in och blir mer expansivt och då hamnar i rätt nivå med diskanten. Oavsett vilket låter de numera grymt bra utan motstånden. Men jag hittar väl lämpliga användningsområden för motstånden tids nog.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000