HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NHT 2,5 fortfarande bra/prisvärd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2014/07/23 :  22:53:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
NHT 2,5 har varit med ett tag
jag gjorde själv ett försök att kopiera dom med (15" bas)




mitt försök vara målade i röd husfärg

Men finns det värde vilket är det? är dom bra? varningstecken?

wHy r u here? ask yourself


rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/07/24 :  08:07:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag kan anse att det är en klassisk högtalare som stått sig bra över tid. Värdet brukar ligga mellan 3500-5000 beroende på skick (om man stundom kikar på begagnatmarknaden). Fortfarande en prisvärd högtalare. Fallgrop? Placeringskänslig och knappast neutral, men bra placering hjälper.
/M
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2014/07/24 :  09:16:47  Show Profile Send Io a Private Message
Ja.


  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2014/07/24 :  12:48:49  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Nån på forumet som har ett par?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/07/24 :  12:55:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har mina som bakhögtalare i dagsläget. Används för sällan men då och då får de flytta fram.
/M
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/07/24 :  18:58:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Lyssnat på både 2,5 och 2,9 och de gör en del bra saker men toppregistret lever inte upp till resten vad jag minns.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2014/08/01 :  17:18:28  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Om jag nu skulle vara intresserad av att köpa ett par vart ska ja leta vad ska jag tänka på?
hur flyttar man dom utan att skada lacken?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2014/08/01 :  19:20:00  Show Profile Send Passerati a Private Message
Leta hellre efter NHT 2.9, helst NHT 3.3
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2014/08/01 :  20:36:55  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
3.3 är en ohyggligt mycket bättre högtalare, men ställer onekligen andra krav på drivning och rummet de ska placeras i.
Ett annat alternativ till 2.5 är annars NHT ST4 som dyker upp ibland begagnade för runt 4k. De är inte helt tokiga de heller

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/08/02 :  14:51:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Leta på hifimagasinet och blocket. De dyker upp med jämna mellanrum. De är rätt tåliga till ytan sett men om kartong osv är borta är en bagage och ett par täck en ett bra sätt för transport.
2,9:orna är ovanliga att springa på och är större än 2,5. 3.3:orna är löjligt stora och hur ett rum skall se ut för att de skall smälta in är en intressant fråga.

/M
Go to Top of Page

njoak
Starting Member

13 Posts

Posted - 2014/08/05 :  19:21:32  Show Profile Send njoak a Private Message
Jag har haft 2.5:or som frontar i typ femton år. Skulle säga att de nog ofta upplevs som "detaljerade" eller "analytiska" och lite ljusa i klangen. De är inte helt neutrala precis som någon skrev, men de låter helt klart bra.

Ersatte mina med ett par hembyggda linjekällor i våras, så borde sälja 2.5:orna.. PM:a om du är intresserad! Notera i så fall att det är 2.5, inte 2.5i, som jag har.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2014/08/05 :  20:19:45  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Ungdomsdröm skulle jag nog kunna kalla det, ca 15 år sen så fick jag syn på ett par NHT 2,5 och var fast direkt.
Dock hade jag inte råd och bestämde mig för att bygga egna.

För ett par år sen blev jag påmind av dessa pianoblanka pjäser när en ny bekant har ett par som frontar i sitt system.
Ett par veckor sen fick jag höra att han funderar på att sälja dom.

här kommer denna tråd in, jag ville veta hur dom står idag köpa/sälja.
verkar som det är nåt man säljer hellre än köper?



wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/08/09 :  01:05:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag har haft 2.5:or som frontar i typ femton år. Skulle säga att de nog ofta upplevs som "detaljerade" eller "analytiska" och lite ljusa i klangen. De är inte helt neutrala precis som någon skrev, men de låter helt klart bra.


Tror man skulle vinna en del på att hitta modernare alternativ till diskanterna, framförallt metalldomar upplever jag dras med mycket mindre egenljud nu än förr.

Gamla NHT låter lite tidstypiskt skulle man kunna säga.
Man kan luras att tro att 2,5orna är detaljerade men det beror på att toppregistret integreras dåligt med resten och tar över fokuset.
Man tappar mycket djupledsinformation när en högtalare uppför sig på det viset.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000