HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Slipa ner isolerskiva för transistor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2014/07/28 :  01:31:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
God afton mina herrar och ni andra.

För första gången på många år har jag fått för mig att leka lite med transistorer istället för riktiga komponenter (rör) och har stött på ett delikat problem:
Isolerskivorna till sluttrissorna får inte riktigt plats innanför distansbultarna som håller fast kretskortet i kylaren. Skivorna är gissningsvis av aluminiumoxid, ni vet såna där hårda vita som är några mm tjocka.
Frågan är: Går det att slipa om formen lite på dem utan att den isolerande funktionen förstörs?
Slipmaskin med diamantklinga finns på jobbet, dock har jag ingen isolationstestare att kolla med efteråt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/28 :  09:28:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tror de är så pass tjocka från början för att de är sköra. Stor risk att de går sönder om man bearbetar.
Men det är vad jag tror, du får prova och meddela resultatet så vet vi.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/07/28 :  10:56:12  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det blir nog inga grader i ett så hårt o sprött material. Men att slipa dem så de blir plana o parallella så de överför bärme med hela ytan är svårt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2014/07/28 :  13:13:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för input. Har några fler än jag behöver så det är enkelt gjort att testa. Matningsspänningen är bara +-20V så det är inga stora potentialskillnader över brickan, vi får se hur det går.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/07/28 :  16:46:48  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Det går men dom käkar mycket material på slipskivan/stenen, jag provade för ett antal år sedan och det är inget att rekommendera. Vet inte om det är så hälsosamt damm som bildas...hmm.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/07/28 :  17:43:54  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Går det inte att köra med sådana där glimmerbrickor?

De är ju bara någon mm tjocka.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Flathead
Starting Member

2 Posts

Posted - 2014/07/28 :  20:11:21  Show Profile Send Flathead a Private Message  Reply
En del av dom där keramiska isolerbrickorna innehåller beryllium att andas in det dammet är riktigt dåligt för hälsan.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/07/28 :  21:43:39  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är bättre att du lägger ut en bytesannons mot en silikonduk istället
Jag kan rekommendera de med klister på som man bara sätter på som ett klistermärke och sen på med trissan och skruva fast.

Edit: Jag har läst om folk som använt en sån där gummiduk som man använder istället för bakplåtspapper också.

Edited by - Lovan on 2014/07/28 21:44:56
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2014/07/29 :  23:09:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, inte givet att det är någon bra idé att slipa ner dem. Att byta till glimmer eller silikon vore ganska besvärligt i och med att jag redan "torrmonterat" trissorna och lött fast dem i kortet med avstånden anpassade för de vita brickorna.

Egentligen är det här ett ickeproblem, det jag glömde att nämna i första inlägget är att det går utmärkt att montera allting om jag bara vinklar isolerskivorna lite, det hela är alltså ett rent estetiskt problem (vilket iofs kan vara störande nog).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/07/31 :  18:04:21  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Finns det verkligen isolationsbrickor med Beryllium fortfarande ?
(Förutom i gamla restlager mm.)
/ Tord
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/08/01 :  19:37:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Finns det verkligen isolationsbrickor med Beryllium fortfarande ?
(Förutom i gamla restlager mm.)
/ Tord


På grund av materialets giftighet så tillverkas det inga fler. Det är i pulverform som beryllium är giftigt att slicka på en diskant eller liknande av materialet är nog rätt ofarligt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/08/01 :  20:25:37  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Ja det är ju Beryllium i pulver eller liknande form som kan inandas som skall vara mycket giftigt men jag trodde inte det fanns ute på marknaden längre.
Go to Top of Page

Flathead
Starting Member

2 Posts

Posted - 2014/08/01 :  21:17:31  Show Profile Send Flathead a Private Message  Reply
Jag vet 2 av våra "surplus" firmor i sverige som har dom(om dom säljer till vem som vet jag inte).

Flertalet äldre radioamatörer har nog en del också.

Det finns ju hälsosammare alternativ idag.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000