HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bredband/fast telefoni
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/08/01 :  10:02:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Slentrianmässigt betalar vi för följande tjänster hos Telia

ADSL 8Mb 306 Kr/mån
Fast telefoni 300 Kr/mån

Men då vi i princip inte använder den fasta telefonen alls, så är det kanske läge att se över detta

Att bara säga upp den fasta telefonin (och behålla ADSL) skulle medföra en månatlig nätavgift (pga ADSL utan telefoni) samt en engångskostnad på 500Kr

Telia föreslår i stället att gå över till Bredbandstelefoni (inkl ADSL), vilket skulle kosta 389 Kr/mån

Kanske skulle man lämna telia helt och enbart teckna ADSL hos någon annan leverantör?
Erfarenheter och synpunkter?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/08/01 :  13:00:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Se över alternativ, vi betalar runt 300:- för internet 24/3 och IP-telefoni och det fungerar bra för att vara ADSL.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/08/01 :  15:06:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Se över alternativ

Vilket alternativ använder ni?
Jag använder BBB och tror jag betalar ca 350:-/ADSL/IP tfn

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2014/08/01 15:08:35
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/08/01 :  15:09:09  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Har haft tele2 på adsl och nu på fiber, alltid fungerat stabilt o bra, o bra support. Men de är ju inte de billigaste på marknaden men snäppet under telia iallfall :-)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/08/01 :  18:17:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
http://www.t3.se/privat

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/08/01 :  18:31:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har varianten för 389 kr på Telia, använder aldrig telefonibiten utan bara bredbandet. När vi flyttade hit kollade jag upp med Tele2 tror jag det var och de kunde inte koppla in mig om jag inte hade fast telefon och det hade jag ju inte. Då hänvisade de till Telia. Jag bor i villa på landet kanske ska tilläggas.

Telia har skött sig bra tycker jag för övrigt, en gång tog åskan modemet, de skickade genast ett nytt utbytesmodem och betalt returpaket för att skicka det trasiga tillbaka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/08/01 :  21:36:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bernt, det var nog det alternativet som telia föreslog
Om jag förstod saken rätt, så var det kostnadsfritt att byta från ADSL/fast telefon till ADSL/IP-tefon

Att helt enkelt bara säga upp den fasta telefonen och behålla ADSL skulle kosta 500Kr (engångsavgift) samt 75Kr för att ha ADSL utan fast telefoni, plus en uppsägningstid på 1 månad..



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/08/01 21:46:54
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/09/23 :  07:06:47  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Jag och frugan har gamla Telenor mobilabonnemang med obegränsad data, som vi delar ut till datorer och surfplattor hemma/på resa via wifi. T ex mitt abb kostar 249 kr i mån, jag får ringa för beloppet, datahastigheten är 16 mbit. På så sätt slipper vi extra abb för bredband. Våra abb duger till SVT play i "HD720", vi tycker det räcker.

Vi har dock fegat kvar vid vanligt fast teleabb. Räknar man inte in det så betalar vi cirka 500 kr/mån totalt för 2 st bredband och 2 st mobilteleabb inkl "förbrukningen".

Känner ni till någon smartare lösning för samma eller mindre pengar? Jag är genuint nyfiken, vill ju inte hålla fast vid det vi har om det finns bättre.

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/09/23 07:10:54
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2014/09/24 :  09:28:31  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
Bahnhof fiber bredband 100 Mbit/s 232kr per månad
https://www.bahnhof.se/bredband/
3 Mobil tel fria samtal (inlusive telefon) 1 gig surf 199 kr per månad
https://www.tre.se/Privat/Kundservice/Start/

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2014/09/24 09:36:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/24 :  10:14:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Att helt enkelt bara säga upp den fasta telefonen och behålla ADSL skulle kosta 500Kr (engångsavgift) samt 75Kr för att ha ADSL utan fast telefoni, plus en uppsägningstid på 1 månad..

Det där verkar intressant, ska undersökas.

Baksidan med att bo i skogen är att här finns ingen fiber framdraget (grannen har dock) och mobilmottagningen är ganska kass.

Kanske skulle jag ta och undersöka vad det skulle kosta att förlänga grannens fiber hit, det är 100 meter ca.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2014/10/08 :  11:47:31  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Vi kör 100mbit fiber nu och har helt skippat vanliga telefonen.
Bara mobil nu, ingen har saknat den fasta som bara mormor ringde på. :)
85:-/mån
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/08 :  13:18:27  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Genom Ownit har det nu kommit erbjudande hemmavid; 4500 kr för indragning av 1000/1000-kapabel fiber. T ex 100/100 inkl telefon kostar 279 kr/mån (inkl nätavgift 150 kr/mån). Vill man ha 1000/1000 blir det 399 kr/mån.

Hyfsade priser känns det som. Bredbandet har två års bidningstid, vilket känns ok. Nätavgiften om 150 kr/mån är det 10 års binding på - men jag antar att man ändå är fast i klorna på nätägaren, så det kanske inte spelar så stor roll?

Ska man ta erbjudandet eller vänta kallt på mobilt eller trådlöst med bättre villkor och hyfsad kapacitet? Det kanske kommer något intressant över elnätet? Bredband på elnätet är väl fortfarande väldigt dyrt?

Jag har ställt ovanstående frågor till Telenor och Tele2, samt Eon. Någon mer man bör fråga? (Jag har dålig koll på vilka nät de olika operatörerna använder.)

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/10/08 13:32:46
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/10/08 :  16:26:41  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
I villakvarteret där jag bor dras det före jul in fiber till dom som önskar det genom Stadsnät (Teliaägt). Kostar 16 700:- för fiberindragningen med en routerlåda på väggen någonstans med max 5 m fiberkabel in i kåken. Därefter är det helt fritt att välja bredbandsleverantör med deras utbud, priser och bindningstider.

Pröjsar alltså 16 700 oavsett om jag använder fiberuppkoppling eller ej och du betalar (som jag förstår) totalt 22 500 oavsett om du använder fibern eller ej. Priserna tycks ligga i ungefär det spannet när det handlar om samtidig fiberdragning till ett flertal fastigheter i samma område. Att haka på senare påstods vara väsentligt dyrare, "hotades" med kring 30 papp eller mer vid ett informationsmöte.

Kolla upp om du ska gräva dike/dra upp spår på tomten eller om firman gör det, finns det berg som måste gås runt och betyder merkostnader etc. Röret som fibern dras i är ungefär lillfingersgrovlek och påminner om en PEX-slang.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/08 :  22:32:34  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Xiro: Räkna inte med att bredband via elnätet kommer att komma inom en rimlig framtid. Mobilt och trådlöst kommer fortfarande ha sin stora akilleshäl, att det är trådlöst, dvs känsligt för störningar och begränsad i bandbredd.
Fiber är riktigt lyxigt och bra på alla sätt utom det ekonomiska
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/09 :  09:08:31  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Tack för input adhoc och Lovan!

Igår kom jag ihåg att vi faktiskt har stadsnät till kvarteret. En tidigare föreningsordförande lät dra in det till sitt hus på föreningens bekostnad. Tanken var kanske att utifrån den installationen koppla på resten av föreningen. Jag har ställt frågan till Telia, som verkar vara aktören som installerade och drev den kopplingen till stadsnätet. Den installationen sitter lägligt där det finns plats i apparatskåp. Föreställer mig att man t ex kunde växla ut stadsnätet trådlöst i kvarteret, eller köra på telekoppar då det skulle bli typ max 250 m till mest avlägsna huset.

Vi är 30 st i föreningen. 30*(4500+150*12*10) = 675000 kr! Även om bara hälften skulle vara intresserade är det ju typ 340 kkr som Ownits lösning skulle kosta. Frågan är om man kan få en bra lösning till väsentligt lägre kostnad genom att utnyttja bef stadsnätskoppling.

eoJeud!!!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2014/10/10 :  01:56:17  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag tycker det låter dyrt!
Vi fick via samfällighet betala 495:- för inkoppling av fiber till 17 hushåll, radhus.
195:-/mån i avgift för nätet, per hushåll.
Efter 5 år äger vi det.
85:-/mån betalar jag för 100/100.
99:- för TV, 20 kanaler.
Wetternet, stadsnät.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2014/10/10 :  02:07:35  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ska tillägga att vi betalat för ett CA kort=digitala kanaler på alla för 295:-.
Kostar 29:-/mån efter årsskiftet.
Dom flesta kanaler sänds både analogt och DVB-T.
Vi driver 5 burkar utan problem från boxen.
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/10 :  08:00:00  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Wheels, tack för info!!
Det är ju väsentligt rimligare priser. Jag har beklagat mig mycket över de höga priserna eftersom jag tror "aktörerna" har en alltför stor vinstmarginal på bredband, och nu känns det som de vill kräma ut ännu mer genom att ta duktigt betalt av konsumenterna för fiberanslutning. Jag är rätt övertygad om att de tjänar bra på bredbandet även om de skulle installera det gratis och bara ta betalt för abonnemangen.

Ni betalar alltså 495+195*12*5 = 12195 kr för anslutning, samt 85 kr/mån för 100/100. Vår aktuella anslutning skulle kosta nästan dubbelt! I ett kvarter som redan har stadsnät till ett av 30 radhus! Själva abonnemanget är dock i paritet 85 kr/mån för endast data (eller?) - vi skulle ju betala 129 kr/mån för data+tele. Dock synd att man tvingas till tele i vårt fall, utlandspriserna var inge bra, upp till 200% högre dit vi brukar ringa.

Jag får ta och ringa någon som är ansvarig för stadsnätet i Malmö.

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/10/10 08:01:05
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/10 :  10:57:21  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Pratade med kommunen, de verkade inte ha någon konkurrerande lösning på G.

Däremot kom det upp en alternativ idé idag:
Till ett av våra 30 radhus har vi redan "Telia stadsnät", installerat för cirka 14 år sedan. En kunnig granne säger att man med riktade antenner och bra teknik skulle kunna distribuera trådlöst över kvarteret, med "typiskt" upp till cirka 600 mbit i praktiken per bostad. Längsta avståndet till fiberänden är cirka 200 m. Han tror att apparaturen för det trådlösa skulle gå på runt 15-20 kkr totalt. Nästa gränssnitt är användarnas trådlösa routers. Det kräver även att man dealar med fiberägaren (Telia troligen) så att fiberänden hamnar i lämpligt skåp, men lämplig utrustning i, och att man gör ett avtal för användandet av fibern.

Grova uppskattningar från höften:

Investering:
18 kkr utrustning för trådlös distribution
25 kkr installation av trådlös distribution
25 kkr modifikation vid fiberänden (förhoppningsvis 0 kr med bra deal)
O kr för enskilda routrar (ingår i abb)
tot 68 kkr
d v s 2300 kr/bostad

Löpande:
2000 kr/mån gemensam nätavgift i 5 år
d v s 67 kr/mån och bostad

Detta skulle innebära totalt 6320 kr/bostad istället för 22500, alltså -72%. Och då har vi ett eget kvartersnät som vi har full koll på och äger från dag 1.

Såklart får vi deala oss till några fasta IP av nätägaren, så att de riktiga IT-nördarna blir nöjda :)

Ps. Tror t o m att vi kan projektera och installera det trådlösa för 200 kr/tim, vi har nämligen ett internt arbetslag som ställer upp för den pengen. Arbetslaget inkluderar hantverksskickliga och IT-expertis, samt behörig elektriker! Så i bästa fall pratar vi typ 1000 kr/bostad istället för 22500!

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/10/10 11:18:30
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2014/10/10 :  11:47:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
I föreningen har vi sedan över tio år Bredbandbolaget, fast numera äger vi ju installationen så det skulle nog gå att kasta ut och ta in någon annan. Jag var inte med när det hela handlades upp och installerades, men jag har för mig att det var en direkt kostnad för installationen och sedan ensamrätt. Inte en massa nätavgifter, men det ska jag inte svära på. Min minnesbild är att det låg en större klumpsumma som skrevs av på x år i årsredovisningen. Å andra sidan så låg ju Bredbandsbolaget på 320 kr/mån för 10/10 då, som sedermera blev 100/10. För något år sedan höjdes priset till 339 kr/mån för gamla abonnemang som har tre månaders uppsägningstid. Nya har en månads uppsägningstid, men kostar då 369 kr/mån för samma sak. Det fanns även en variant med en månads uppsägningstid från början, men jag kommer inte ihåg vad priset var.

Dock bör det påpekas att priset per hushåll sjunker radikalt, åtminstone numera, om föreningen gruppansluter alla lägenheter. Då är det något i stil med 160 kr/mån har jag för mig. Det var ett tag sedan som det kommer propåer om detta, men någonstans i den häraden var det. Om kalkylen går ihop beror förstås på hur många som använder bredbandsuttaget.

Jag vet att jag i Stockholm sett föreningar som haft gruppanslutning med Ownit fram till år x, och min gissning är att det varit en deal med installationen. Det vill säga att föreningen gruppanslutit alla åtminstone fram till detta år för att få vettigt installationspris. Får varje hushåll välja så har ju inte leverantören en lika säker inkomst och folk kan välja något annat.

Snart kommer jag dock hamna hos ComBort istället. Vi får väl se hur det går, men en vän som bor i närheten tycker att de skärpt sig betänkligt på senare år, så vi får väl se. Om jag nöjer mig med 50/10 så kommer jag i alla fall få ned priset något, och det räcker väl egentligen när man är ensam. Det brukar alltid vara lättare att byta uppåt än nedåt dessutom...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Xiro
Member

95 Posts

Posted - 2014/10/10 :  12:35:56  Show Profile Send Xiro a Private Message  Reply
Intressant ztenlund. I vårt fall, om vi lyckas med typ 1000 kr/bostad så känns det som att vi kan passa på att göra detta på alla våra radhus när vi ändå renoverar el och kallvattenrör invändigt - det blir en spottstyver i det projektet.

Hade det inte varit jäv hade jag nästan övervägt att själv bli operatör till föreningen :-) Känns som en klockren deal, troligen inte så svårt att hålla konkurrenskraftigt pris mot kunderna och samtidigt ha lönsamhet. Man erbjuder en bra deal mot att man kräver hög andel anslutna med rimlig bindning, och så viftar man med ett högre pris för lägre andel anslutna och kortare bindning. Båda alternativen är såklart på förhand uträknade så att de ger ok business.

eoJeud!!!

Edited by - Xiro on 2014/10/10 12:44:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000