HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Förslag på hörlursrigg för kontorsmiljö
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2014/08/19 :  16:00:07  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Använder ett par Koss Porta Pro på kontoret som iofs låter riktigt bra för sitt minimala pris. Skulle ändå vara intressant med förslag på uppgradering med en budget på ca 5000 kr. Källa är uteslutande Wimp med kvalitetsnivå Hifi.

Rekommendation på fördelning DAC, förstärkare och hörlurar? Satsa på alla delar eller utesluta någon del och addera senare?
Vad gäller hörlurarna är det viktigt att de inte läcker för mycket ljud eftersom jag alltså använder de i kontorsmiljö, men lite läck inte så allvarligt. Efterfrågar ett engagerat ljud. Jämförde mina Koss med mina Sennheiser HD570 och 570 tycker jag låter rejält oengagerade jämfört med Koss!

Några komponenter jag funderat på är:
AKG Q701
B&W P7
Grado SR125/325
Rega Ear mk2

Lyssnar mest på pop (Neil Young, First Aid Kit) och en del elektroniskt.

Edited by - Gustaf on 2014/08/19 16:00:29

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/08/19 :  18:10:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Lurar tycker jag är enkelt

V-Moda XS som kan köpa direkt från tillverkaren för en struntsumma. Båda jag och sonen har dom på jobbet.

Med en vettig källa/dac behövs ingen separat förstärkare, en FIOO X 5 duger bra och tar de flesta format. Vill man ha lyx så väljer man någon iBasso spelare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2014/08/19 :  18:28:42  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jag hade nog föredragit en helt sluten lur för att inte störa någon.

Förslag?!
Flera lurar är sk semi-sluten konstruktion tex Denon 7000, 5000 och 2000. De hörs på utsidan. En helt sluten är vad jag letar efter. I hifi-kvalitet.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/08/19 :  19:07:14  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Gillar mina Beyer Dynamic DT77 Pro 80ohm, tycker de levererar till den mesta musiken, lättlyssnat men med viss audiofil kvalité ;)

Går även att driva med min Macbook rätt så bra även om något mer dedikerat såklart blir bättre.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2014/08/19 :  20:47:06  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Kan du berätta lite mer om V-Moda? Verkar intressant...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/08/19 :  21:30:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vettigt ljud, liten, dämpar ganska bra, hållbar, ja vad mer skall man säga. Kolla under private sale på deras hemsida.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/08/19 :  22:05:54  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har inte hört dessa V-Moda XS själv men hittade en trevlig recension på Amazon. Låter som ett vettigt alternativ.

http://www.amazon.com/gp/aw/review/B00GO4GMAI/R2S9XQJJTF95OI/ref=mw_dp_cr?cursor=1&sort=rd

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/08/19 :  22:07:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag skulle slå till på den här som också fungerar som USB-dac:
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=116963
Hörlur Sennheser Momentum.
Då har man samtidigt något bärbart. Två flugor på smällen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/08/20 :  08:36:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ja,det var ett bra tips på källa Björn-Ola

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/08/20 :  11:28:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har både P7 och Momentum hemma. P7 kanske kan ses som den bättre med ett lite mer detaljerat ljud, men den har också det slankaste ljudet av de hörlurar jag har hemma och jag kan uppleva den som lite mer tröttande. Momentum drar åt det mörka hållet till men är mycket behaglig i längden. Den fungerar dock inte med iPods, där blir ljudet för instängt. Med AK100 upplever jag istället ljudet som detaljerat.
Båda hörlurarna fungerar bra med AK100 och det går ju att använda EQn i spelaren för att justera klangen. Svagheten med AK100 jämfört med en stationär är en något klen förstärkare, men det är inget problem med dessa hörlurar.
Med Ak100 kommer du troligtvis att ha all musik i spelaren då den har två minneskortplatser som klarar 128GB vardera.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/08/20 :  19:12:18  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
De V Moda XS väckte ju ha begär, hur står de sig mot mina nuvarande Beyer som jag skrev om innan?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000