HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vilken av tre vinlylspelare att behålla?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/08/20 :  18:35:58  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har tre stycken vinylspelare idag, vilket är två för mycket på grund av platsbrist, tänkte sälja två av dem, men när jag tittar på recensionerna på "vinylengine" så får den jag tänkte behålla lägst betyg av de tre... vilken bör man behålla? Övriga prylar är i huvudsakligen egenbyggt med HighEnd-ambitioner, utan att något av dem för den skull varit svindyrt. Den stora skillnaden i ljud ligger mest i Pickupen enligt egen erfarenhet.

Spelarna är:
- Pioneer PL-518X http://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-518.shtml
- Thorens TD166 MkII http://www.vinylengine.com/library/thorens/td166.shtml
- Lenco L75 http://www.vinylengine.com/library/lenco/l75.shtml

Kommer sannolikt inte ha ork at börja bygga om någon av dem. Annars kanske man skulle ta armen från Thorens och montera den på Lenco, men allt för mycket jobb.

/Mats, född nyfiken

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/08/20 :  18:42:29  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Thorens. Ingen annan är värd att behålla :-)
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/08/20 :  18:51:39  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
peterh, det var precis så jag tänkte, men så blev jag förvånad när jag läste på "vinylengine" som jag tolkar som en seriös sajt?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/08/20 :  19:14:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Hör efter med Wader som verkar ha gjort ett seriöst val.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90430&whichpage=5
Skrolla ner på sidan.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/08/20 :  19:16:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag säger också Thorens. Bry dig inte om rescentioner på nätet. "Följ ditt hjärta"

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/08/20 :  20:13:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Både Lenco och Thorens är kandidater att använda dock är det lite skillnad i återgivningen på dessa två. Thorens har en mer softare återgivning av ljudet rätt justerad så klarar man sig länge. Lencon däremot är mer direkt i sin återgivning har mer tempo känns aldrig som om man inte kan sluta lyssna.

Jag har bägge två dvs en Thorens och Lenco om jag bara fick lov att ha en enda så skulle jag välja Lencon, varför? den har mer nerv och närvaro, det du får göra är en service på den skivspelare som du väljer den är inte svår alls. Om du väljer Lencon så finns det hjälp hos Lencoheaven där det har hjälpsidor hur man gör förmodligen får du fixa armen också, vi är flera svenskar som håller till där så hjälp kan du alltid få.

Lycka till med valet ett tips är att sälja både Thorens och Pioneer och lägga de på Lencon det hade jag gjort.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/08/20 :  21:41:36  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Nåja nu har vi inte hört min lenco än men jag har ju köpt en till för att ha lite reservdelar. En plint ska ju byggas också och det är väl materialvalet till den som återstår. En tonarm ska ju dit också.

Men intressant det ska det bli.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/08/20 :  22:51:07  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Förstod nästan att ingen skulle rösta för Pioneerspelaren, men till dess försvar så är det den enda av de tre som där det får plats, har massiv sockel, varvtalsregulator med återkoppling. Överlag så känns de mest "tight" byggd av de tre, så jag förstår att några gillade den på Vinylengine i vart fall.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/08/22 :  11:32:06  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Sälj alla tre och köp en TD-160 med bra tonarm. SME om du är vintageintresserad eller Rega 250/300.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000