HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 MC => MM
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/27 :  15:02:15  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
"Varför vill du inte köra StepUpTrafo?"
Tja, jag har ingen riktigt vettig anledning. Mest en känsla. En pryl i onödan. Hur påverkar den ljudet? Skulle det låta bättre utan?
Men detta äventyr kan ju lika gärna sluta med en ny MC och bibehållen step-up.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/28 :  15:09:06  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Eftersom jag ändå får vänta, så har jag kontrollerat den gamla pickisen. Ingen överraskning, den var korrekt inställd från fabrik. Lånade HiFi news testskiva, och snabbkoll så verkar det vara ok. Tar en djupare genomgång inann jag byter till Nagaoka MM.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/28 :  18:56:18  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Körde HIFI News testskivan nu på eftermiddagen. Upptäckte att min Ortofon MC har svårt att spåra vid nominella 2.5 gr. Antiskating är max på Project 9cc armen. Minskar man blir det värre i höger kanal. Höjde nålvikten till nästan 3 gr (2.7 är max) och då blev det bättre men inte bra. Hm. Det är nog dags för byte!!

Mycket bra testskiva för övrigt!!!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/08/28 :  19:12:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ett fantastisktt verktyg, Protractorn. Givetvis även HiFi News test LP även om den senare kan introducera lite "audiophilia nervosa"!

Blev lite förvånad när du beskriver nålvikter på Valencia'n? Vikter över 2gr brukar ju vara reserverade för lite "trögare" puppor och vad jag minns är väl 9CC Revolution-armen en lättviktare? (Eller, ja, åtminstone åt det lättare hållet från mitten)

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/08/28 :  19:38:21  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ortofon valencia har 2,2-2,7 gram angivet som område, med 2,5 som nominellt.
Nu måste jag koppla in min gamla Sony PS 6750 med Nagoaka MP-20 och se hur den spårar!!

Edit: Letade fram Sony:n ur garaget och den fick sig en rejäl justering (överhänget framför allt).
Denna vintage-spelare fick till spårningen mycket bättre på testskivan! Klart godkänt. Det extrema sista spåret skippade ;-)
Tillfälligt inkopplad får den ta över resten av kvällen.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/08/28 20:36:51
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2014/08/28 :  20:40:54  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Sony spelaren var riktigt snygg
Kul att ha flera spelare!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/05 :  16:21:28  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ångrar att jag valde cdjapan.. de har inte skickat pickupen än! Valfri ebay säljare med bra renomee hade snabbare leveranser men den som väntar på nåt gott..
Nåja, en väljusterad mp20 låter bra som ersättning under tiden

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/05 16:23:04
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/09/05 :  20:33:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tråkigt, jag hade skrivit till dem och undrat vad som händer.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/06 :  14:06:54  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag skrev till dem i fredags, men de hann antagligen ta helg. Få se om de svarar på måndag.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/06 14:07:53
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/15 :  19:08:59  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Äntligen så skeppade cdjapan Nagaoka MP500, och FedEx levererade den till mig i dag.
Lång väntan, men nu så!

Lite montageskruvar och en söt mejsel ingick :-)



Lite bling-bling



Jag ägnade en stund att justera in den med Dr F protractorn och sedan var det dags för testskivan. Vid 1,6 gram spårade den bra.



Jaha... hur lät det då. Den hade mycket öppnare diskant än MP20. MP500 är "klarare", men den har mindre bas fast fastare. Ljudminnet är kort, men den klarar sig bra mot Ortofon Valencian.
Jag måste lyssna några kvällar i lugn och ro så får vi se.
Positivt är den mycket fina och öppna diskanten. Spårade bra i knepiga Beethovenstycken,

Negativt än så länge låg output, i underkant för mitt Leben RIAAA. Brus/brumkänsligt blir det. Om basen är anemisk eller inte får jag återkomma till.

Edit: Rösterna i CSNY "Deja Vu" låter ovanligt bra, s-ljuden är mindre. Trevligt och tydligt mellanregister. Inte kallt, men inte överdrivet varmt heller.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/15 20:16:45
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/15 :  20:58:01  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Lite VTA justering fixade till basen, sänkte tonarmsfästet än aning. Stanley Clarkes "Silly Putty" låter som den ska!
Men brusandet gör mig tokig, måste se över kablaget. Så här kan det inte ha varit innan, samma skivspelare med MC var inte i närheten ju!
Trodde jag skulle få en tystar miljö med MM

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/15 21:21:30
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/15 :  22:13:26  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag tordes justera VTA en snutt till. Hittade bruskällan (en lampa med dimmer), så jag kunde i lugn och ro avlyssna Kate Bushs 50 words of Snow.
"Snow flake" har aldrig låtit så rent och bra tidigare (orättvist mot Ortofonen då den antagligen har haft en mindre skada eller större slitage). Inga oljud vid Berties höga toner.
Just nu känns Nagaokan som en keeper. Lite mer output och det hade varit perfekt, men det funkar.
Det får bli MM i Pro-jecten helt enkelt. Lika bra att inföskaffa en reservnål (så smidigt!)

Framtiden: Jag drömmer ju om en Thorens TD226 med bla SME 3012r. DÅ blir det en helt annan puppa (MC) :-D

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/15 22:31:57
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/09/19 :  21:14:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det låter ju bra att du hittade källan till brummet. Då jag har hållit på länge med MM så finns det vissa nackdelar t.ex högre spårbrus känsligare för källor som stör (dimmer m.m.) detta är bara för att den har högre utsignal men det går att tygla så att lyssningstillfällena blir njutbara. Det är synd att MP-500 är inte kapabel till att driva ditt riaa fullt ut det kan faktiskt ta bort en del av upplevelsen låt nu nålen få några timmar i spåren så skall du se att den kommer till sin rätt.

Jag upplever att en MM är känsligare att ställa in korrekt den är mycket känsligare för fel det kan ta upp till en timme för mig att nå den nivå på återgivningen som jag kräver med en MC tar det ca 20 min för att bli som jag vill. Det finns säkert de som tycker annat men jag misstänker att upphängningen på MM är en av orsakerna men när det blir rätt då jävlar.

En sak som jag gärna påpekar är att kolla att nålen är vertikal i spåret när skivan roterar är den inte detta justera då VTA så att det stämmer då är du ett steg närmre, bry dig inte om att tonarmen är horisontell för det har visat sig gång på gång att nålens läge är viktigare.

Kabel är något att ha koll på en MM trivs bättre men mer kapacitans jag försöker att ligga runt 80 pF men jag har möjlighet att justera mitt riaa för rätt last, för visst kan man lasta en MM oavsett vad som än sägs jag upplever att dagens puppor är betjänta av att lastas mellan 47K till 100K med dagens pickuper menar jag från 70-talet och framåt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/19 :  21:52:37  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Byte av rör i RIAA:t gav mer gain och nu är det nivån jämförbart med Nagaoka MP20den eller mc med step-up. Helt ok.
Ju mer speltimmar och intrimning MP500 får desto mer/bättre låter den. Nu överträffar den Ortofonen i upplevelse. Jag är dessutom otroligt tacksam att den läser av spåren ännu tystare.
Armen är inte parallell med skivan utan tiltar svagt bakåt just nu. Kör så ett tag till.

Det är bara känsligheten för brum och annat retar mig en smula. jag skall ta en rejäl dust i helgen och försöka exkludera eventuella störkällor och ser över pickupkableringen.

Apropå kapacitans... kan man inte trimma kablaget med kondensatorer?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/09/19 21:53:09
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/10/11 :  12:14:12  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Liten rapport efter några veckors nyttjande av Nagaoka MP500.
Brum har jag lyckats minimera med omlödning av kontakter m.m.
Sen känns det som jag har fått mer output... hur nu det är möjligt. Rörbyte i RIAA:t av iofs en liten gainknuff.
Saknar ingen diskant, så impedans/kapacitans mixtrande känns som överkurs. Basen är inte den fetaste utan den är balanserad/korrekt skulle jag säga.
Summasumarum, så är jag väldigt nöjd. Inte kall och analytisk, utan snarare varm fast hyfsat neutral. En dessutom extremt spårtyst pickup... vart tog knastret vägen :-)!?

Det känns som jag kan leva med denna pickup länge i nuvarande skivspelarsetup.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/11 :  15:55:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vad roligt att du har blivit nöjd med din Nagaoka.

quote:
Basen är inte den fetaste utan den är balanserad/korrekt skulle jag säga.


Detta vill jag säga att detta är MM puppans stora grej att ha balans i hela frekvensområdet nu är jag partisk men varje gång jag har bytt till en MC i mitt system är det helt annorlunda mer bas eller framträdande mellanregister eller en diskant som gör en tokig.

Även MM har sina variationer det finns de som är mjukare i återgivningen eller är det mycket rock"n"roll bara att välja vad man gillar.

Att du upplever att du har fått en höjning av utnivån stämmer säkert det brukar bli så när puppan har spelar ett tag särskilt när upphängningen av nålröret har mjuknat så händer det saker.

nu är det bara för dig att sjunka djupt ner på lyssningsplatsen och njuta hela vintern.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/10/15 :  11:42:20  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
intressant vore att jämföra Nagaokan med Ortofon Black. Läser jag på nätet så känns det som jag valt den som passar mig bäst.
Btw... hur ser man bäst om nålen är vertikal i spåret?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/15 :  21:37:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Btw... hur ser man bäst om nålen är vertikal i spåret?


Jag har beskrivit hur jag gör.

quote:
En sak som jag gärna påpekar är att kolla att nålen är vertikal i spåret när skivan roterar är den inte detta justera då VTA så att det stämmer då är du ett steg närmre, bry dig inte om att tonarmen är horisontell för det har visat sig gång på gång att nålens läge är viktigare.


Att tillägga är att ha belysning på i bakgrunden (ovan-framför dig) ser man en spegelbild av nålen i skivan, när skivan roterar syns spegelbilden bättre tänk på att vissa nålar har en rak baksida alltså den sida som inte möter spåret. Ha rätt nåltryck när du justerar annars får du bara göra om processen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2014/10/16 :  12:58:49  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Har länge funderat på att byta från MC till MM och då har just Ortofon 2MB varit i siktet.
Men nu lyser lampan mycket start på Nagaoka MP500.
Läst precis som du angående dessa två kombattanter som ligger och skvalpar i samma prisklass.

Denna mening tycker jag beskriver en hel del utav vad jag genom alla spaltmeter man läst tycker mig få för känsla vart i skillnaden ligger.
Då i en miljö där pickuperna används på den typ av arm jag använder, samma massa så att säga, medium mass arms.
quote:
Vinylengine:
The Nagaoka is luxurious and romantic sounding. It is rich in the midrange and throws a wide holographic soundstage. The Ortofon is more precise and clear sounding and not quite as euphoric. I hope that makes sense!
They are both stellar trackers.


En annan av anledningarna av byte från MC till MM är degen, då MC goes down the drain (inte helt sant jag vet) medans med MM kan jag köpa ersättningsnål.
Samt att jag vill verkligen hitta en nål jag kan leva med... länge.
Mitt ljud, rock n roll.

quote:
AlfaGTV
Givetvis även HiFi News test LP även om den senare kan introducera lite "audiophilia nervosa"!

Håller verkligen med om denna skivas förträfflighet men framförallt om hur den kan driva mig till vansinne.
Mätt, utvilad och samt att den ska praktiseras i ett sinnestillstånd av lugn och ro, detta borde det stå i dess manual som en mycket viktiga riktlinjer för att få ut maximalt av denna skiva
Skulle inte förvåna mig om dom använde den på Guantánamobasen.

Ska verkligen bli kul att höra om dina intryck!

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/10/16 :  13:37:51  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Bubbel: en bra beskrivning... problemet är att det är ett helsike att se nagaokas nål då den stora kroppen skymmer så mycket. bara att ställa in överhäng krävde avancerad ficklamps beslysning och svordomar över progressiva glasögon ;-)

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/10/16 :  13:47:04  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Junepe: När jag haft en Motörheadsittning så skall jag åkerkomma med omdöme.
Musiken går i vågor, det har varit mycket jazz, klassiskt och akustiskt sista tiden. Men det börjar bli dags att skifta, och då får vi se hur Nagaokan beter sig :-)

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/16 :  14:44:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bubbel, jag fattar inte vad du menar?

Nål för dig, är det diamanten du avser då? Eller nålarmen där diamanten är fäst? (Begriper inte hur man skulle kunna avgöra vinkeln på diamanten från sidan medan den vilar i spåret)
Eller vinkeln på dessa båda sedd framifrån?

För övrigt hittade jag en ganska utförlig artikel om puppors uppbyggnad och egenskaper hos Shure:
http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4072/~/high-fidelity-phonograph-cartridge---technical-seminar

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/16 :  15:17:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
bara att ställa in överhäng krävde avancerad ficklamps beslysning och svordomar över progressiva glasögon ;-)



Känner igen mig men jag tar av mig glasögonen så blir jag väldigt närsynt då fixar jag att justera in nålen.

quote:
Nål för dig, är det diamanten du avser då? Eller nålarmen där diamanten är fäst?


Nål är nål (diamant) som sedan sitter på nålrör eller nålarm beroende på vilket man har lärt sig.

Jag har missat lite i vad jag har beskrivit så det blir att förtydliga processen det du skall titta på är från sidan inte framifrån detta är för att justera VTA korrekt att bara gå på en horisontellt tonarmsrör är inte bra nog. Azimut d.v.s. framifrån kan man göra på samma sätt om man nu har de möjligheterna på sin tonarm.

På tal om nålens storlek en av de minsta nålarna sitter på en Dynavector Karat den går att göra så här med man får helt enkelt spänna fast blicken på den så går det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/10/26 :  21:34:28  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag tog på mig bästa glasögon för att optimera VTA, efter några veckors inspelning kände jag mogen att höja baken på tonarmen en aning. Nu sluttar armen bara svagt "bakåt", nålen ser ut att komma rätt i spåret enligt Bubbels beskrivning.
Det gav en uns mer liv i diskanten, och det störde inte balansen. Omlödning av tonarmskablagets alla tåtar löste dessutom en massa spökproblem.

Livet med en välfungerande och korrekt justerad skivspelare är underbart :-)

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/12/16 :  19:49:20  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Nu har det gått tre månader med Nagaoka MM. Allt faller på plats efter en trevlig resa med inspelning/småjusteringar. Jag har numera tonarmen helt parallell med tallriken (med standardskivor). Mycket bra diskant utan att det blir för ivrigt. Den något tunnare basen försvann med en korrigering av högtalarnas placering.
Det kan säkert bli MC i framtiden, men just nu är jag hemma med nuvarande setup.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000