HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Philips Golden Ear Challenge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/08/26 :  15:24:25  Show Profile Send Stormen a Private Message
Om man vill testa på om man verkligen hör skillnader. :-)

https://www.goldenears.philips.com/en/index.html


Lite grundläggande inom ljudteknik är alltid kul. (en del moment var superlätta och en del faktiskt lite kluriga) Jag klarade gold level.
Nu utmanar jag dig :-)

PS. om du har en laptop så glöm inte stänga av atokorrigering av ljud eller boomblast osv. Det hade jag glömt :-)

Edited by - Stormen on 2014/08/26 15:28:48

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/08/26 :  16:04:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Hihi! Riktigt kul! Jag fastnade på frekvensjusteringarna på Silver...
Orkade inte mer och råkade stänga websidan... Jag hade inte skapat ett konto...

Tips! Registrera dig innan du börjar, det tar en stund att göra testerna och det är relativt tröttande...
(Om du registrerar dig kan du fortsätta där du stoppade)
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/08/26 :  21:29:06  Show Profile Send Stormen a Private Message
Ja , det verkar som det är sant som de säger att man är tämligen okänslig mot dippar o ojämnheter i frekvensåtergivningen. Att höra att det är en förändring var inte så svårt. Oavsett vad. Men att pricka rätt frekvensmässigt var lite klurigt. Reverb och 1.2db gain var jag även där lite "döv"på :-)
Men känslig mot andra saker såsom stereobredd.

Frågorna på silver o guldnivån angående att höra frekvensdippar om de var på 1K eller 2K eller 4K osv var ingen lätt match.

Edited by - Stormen on 2014/08/27 11:17:11
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/08/27 :  17:03:48  Show Profile Send elektronror a Private Message
Fastnade på separation och reverb på silver. Tycker jag kan skylla på min dators inbyggda ljudkort och att högtalarna ligger ca 30cm isär två meter upp i luften. Ska prova med mina Stax hörlurar och se hur det går.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/08/27 :  21:58:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Håller med om reverberation på silver... Det var en av få som jag verkligen fick lyssna igenom alternativen flera gånger!
Fortfarande kul och lärorikt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000