HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Litet men kraftfullt PA?! THAM 12, MB600, B&CDE250
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/08/26 :  21:14:09  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Jag spelar ibland på lite fester och börjar på att va trött att släpa på 4st 18" bashorn samt 2st groteskt stora och tunga 2X12"+1" toppar.

Min tanke är att bygga THAM 12 4 el 6st med bra PRO-element.
Har ett lab 2002 att driva dem med så hyffsat med effekt finns. ca 2x1900w i 4ohm.

Till toppar funderar jag på (pga att jag har 3st) 18-sound MB600 samt B&C DE45 och ME45-horn (el byta den till de250 vilken jag läst mycket trevligt om, tex att den inte behöver EQ. Den har även 2,5db högre känslighet än DE45)

Nu har jag 2x12"+1" JBL 2204h +de45, me 45. Delar 1500hz vilket är aningens högt för 2204. Tycker inte det låter kalasbra. Har delat dem 100-150hz Hp så någon bas att tala om behövs inte. Har drivit dem med ett lab 1000 (ca 2x550w i 4ohm)

Jag räknar med att skaffa lite starkare drivning om det blir 10". Ca 900w borde de klara. (lab 2000)

Borde inte detta kunna bli en trevlig liten anläggning? Vart kommer begränsningen i SPL ligga? Antar att det blir 10"aren? Kan jag räkna med att det kommer låta bättre pga mer optimal delning? rek högsta delning på MB600 är 2500. Rek högsta på jbl 2204 är 1200hz. Lägsta delning på de45 el de250 är 1500 resp 1600.

Har en kille på jobbet som kommer bygga lådorna åt mig när jag ger han klartecken och ritningar.

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/11/20 10:38:36

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/26 :  21:25:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Låter som en klok nedskalning. Roligt med denna typ av projekt! Prova
modellera maxSPL i hornresp. Räkna kallt med att du behöver 10-15 dB
mer på basen än övriga register. Vilka element har du hemma idag, det
stod lite oklart

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/08/26 :  21:41:02  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Till 12" finns olika alternativ.
Dels finns 4st 2204h
4st 2206h
6st Meyer sound st412n (okända parametrar men sitter i Milo 120 enl uppgift. 4ohm 1200w AES. Antingen mäter jag upp dem el så testar jag dem helt sonika i THAM 12. (enl martinsson så brukar de inte vara så kinkiga med elementval)
Dessa kan ev även användas i toppar

10"
3st 18-sound MB600

1"
driver:B&C DE45
horn: B&C ME 45

Funderar på om man skulle byta till DE250 möjligen.


Vad tror du gällande om det kommer fungara med 10" som mellan? Den blir nog i BR 100-150 - 1500-2000hz. Kommer det saknas energi som en 12" kan ge?

Har inte förstådd detdär hornresp riktigt men får försöka lite till. har det installerat på datan.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/08/27 :  10:05:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
(enl martinsson så brukar de inte vara så kinkiga med elementval)

Detta stämmer men givetvis finns där gränser, i detta fall hade jag personligen kännt att det hade varit värt att testa då elementen enligt vad vi vet är basar, rejäla sådana och förmodligen mkt genomtänkta, och såvida de inte är speciellt tweakade för MILO's elektronik så känns det som en relativt lite risk att prova med dem.

Hade vi pratat om exvis Peerless XLS eller liknande så hade där kanske funnits en högre risk för ett mindre lyckat resultat, mitt utlåtande är baserat på att användare varit mkt nöjda trotts att de kanske "bara" haft väldigt enkla plåtkorgs element från eminence, dayton eller liknande mindre kända element till hands och uttalat att det varit ett rejält lyft med deras tidigare lådor, oftast BR, så utifrån det verkar ju konstruktionen/konstruktionsprincipen ändå tillföra en hel del, även om det kanske är långt ifrån optimalt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/08/27 :  16:59:32  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Nu löser sig troligen toppar på annat vis. Hornladdat 1" samt 10" med hög känslighet:) Börjar dock falla av vid 150hz så något som kan delas 150hz måste vara under.

Tham 12 är kvar på att göra listan!

Grejerna till DIY-topparna ovan finns fortfarande kvar och lådor finns så det byggandet blir nog kvar fast på lite längre sikt.

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/08/27 17:29:41
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/08/27 :  22:46:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sätter du 10:an i en lite basreflex på 14 liter avstämd till 85 Hz kan du fortfarande spela 125 dB i 2pi, eller ca 120 dB i 4pi. Det är fortfarande sjukt starkt. Basen måste då mäkta med ca 135 dB för att hänga med. Så kör du dubbla 12:or per sida kommer sannolikt basen fortfarande sätta begränsningarna. Har du möjlighet, byt gärna till DE250. Du kommer få ett mer fullregistersound i och med att högsta diskanten kommer med.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/20 :  10:30:01  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Då va ett THAM 12 byggt. Har bara testat lite smått i garaget som har usel akustik och äter bas (måste bli utsläckningar på något vis). Inget låter bra el kraftigt här av nån anledning. Högtalare placerade ca 1m från vägg och betong. Tror dock ganska säkert att det blir riktigt bra i ett normalt rum el på spelning. Skall försöka ta in den i musikrummet och testa lite sen.
Hur som hur så knorra den inte det minsta åt 1100rms:p Finns mer att ge men eftersom jag ej har parametrar på elementet vet jag inte när x-max säger stopp. Elemnten tål dock 1200w aes.

Format och vikt är mycket trevligt. Är jag nöjd med output så kommer jag bygga minst 3 till.

Har även meckat lite med en topp med följande recept:
18 sound 10" mb600 i 20l låda@80hz.
18 sound xt120 horn
B&C de 250 driver

Hornet är egentligen lite litet men jag delar vid 2000hz (även det i lägsta laget) vilket verkar fungera. Hade föredragit ett me45 el dyl för att kunna dela runt 1500hz men det får ej plats i bef låda.

Låter dock trevligt så jag skall fortsätta lite. Kanske hade en 12" varit att föredra? kommer dela runt 100.

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/11/20 10:37:47
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/20 :  15:11:54  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Har spelat lite mer i musikrummet nu. Kanske inte är så lämpliga element för tham. Får lite blåsljud samt inte det där riktiga klippet. Nu har jag iofs en 18" BR och jämför med så det kanske intet är rättvist. Den har en verkningsgrad på 99db med spelar högre. Delar 40hz hp 48db


Tog ur elementet och spelade det lite lätt utan låda och det skorrar på alla nivåer. Ganska tydligt. Så lät inte andra elemnet som jag vet är ok. Kanske är jag som gör en vurpa men inte tusan skall ett element skorra tydligt open air? Även vid bastoner.
Edit: skorrar även i vanlig BR fast inte lika tydligt. (el så blir det mer bas och man hör skorrandet mindre)

Har ett par JBL 2206 liggandes. Kanske skall pröva med dem. Provade och kom fram till att de behöver någon slags distansring. Tips på det?

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/11/20 17:20:34
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/11/20 :  18:06:48  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Har du 6st meyer är det väl bara att testa ett annat?

Skulle inte förvåna mig om de är anpassade till BR. 2206 är ett liknande element. Det finns nog element som passar bättre.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/20 :  18:15:28  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Får liknande skorrande från samtliga. Därför blir jag fundersam om man kan testa på viset jag gör. El så fick jag en omgång trasiga...

2206 skorrar ej open air.

2206 skall tydligen funka bra i THAM 12.

Problemet är dock skorrandet. meyer 12" va en chansning om de passa i tham 12.

Ett litet ljud och videoklipp: https://www.youtube.com/watch?v=Q-3lIkHkOaI&feature=youtu.be

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/11/20 18:50:10
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/21 :  10:04:09  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Verkar dessutom som JBL 2206 rent fysiskt blir svåra att få i då konen ligger väldigt långt ut på alla vis. Tar jag upp hålet så allt går fritt finns knappt något att fästa elementet i kvar. Kanske får skaffa andra element helt enkelt. Beyma 12P80Fe kanske kan vara något? 1790 kr/st på supersonic. http://www.supersonic.se/product.html/beyma-12p80fe---hogtalarelement-for-midbas-och-horn?category_id=14 el Beyma 12LX60V2 som är något billigare. Vad är att föredra tro?

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/11/21 :  13:44:30  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Precision Devices kanske?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/11/22 :  09:38:31  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du blir av med skorrandet om du fräser ut för upphängingen, men det är väl försent nu?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/11/22 :  13:56:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Problemet är dock skorrandet. meyer 12" va en chansning om de passa i tham 12.


Uppträdde detta skorrande efter provkörning i THAM12? jag frågar mot bakgrunden att det i så fall skulle vara det första rapporterade fallet av "field failure" för någon THAM konstruktion någonsin i världen, vilket vore ytterst beklagligt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/22 :  17:49:48  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Mårten:
Det hade frigång. Baffelhålet anpassat efter meyertolvorna. JBL 2206 däremot har en annorlunda konstruktion som gör det nästan omöjligt att montera omvänt då upphängningen går nästan ända ut och listen är mycket tunn.

Är så att samtliga 6 element jag fått är skrot. Antar att de blandat ihop defekta med ok. Har bara testat en st i THAM men samtliga skorrar med sinusvåg. Får se om de går med på någon slags ersättning el pengar tillbaka.

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/11/22 17:57:27
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/22 :  17:56:11  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Martinsson:

Nä det hör inte ihop. Har bara testat en i lådan men samtliga 6 jag fått skorrar vid sinuston likt youtubeklippet ovan.
Tyvärr verkar det i det närmaste omöjligt att få i JBL 2206 då upphängningen går nästan ända ut och listen är mycket tunn.

Så det blir nog att tjacka nya. Några prisvärde rek? Beyma 12P80Fe el Beyma 12LX60V2? Vill inte lägga mer än max 2000kr st.

Vad är rimliga förväntningar på tham 12? En singel BR 18 ( http://www.martin-audio.com/archivedproducts/datasheets/S18datasheet.pdf ) spelade betydligt starkare. Är det så det är el kan det vara så att elementet var olämpligt? Vad skall man förvänta sig?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/11/22 17:56:45
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2014/12/01 :  09:01:01  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Jag köpte fyra av dessa Meyer 12" och var väl inte så brydd över att de saknade TS värden. Jag äger ju en Dayton Dats tänkte jag..

Men..

Konen på dessa bryter upp rätt ordentligt vid ca 2400hz.
Om du köper möbeltussar från clas ohlsson och placerar dem vid 5:e "dalen/vecket" från dammkåpan så kan du minimera denna uppbrytning.

Jag skulle mäta ts med min dats när jag upptäckte att uppbrytningen fuckade upp mätningen så den trodde att fs låg vid ca 2400hz.

Så med lite häftmassa på olika platser på konen hittade jag vart problemet låg.
Sedan provade jag med möbeltussar och de kan dämpa bort uppbrytningen.

Tyvärr kan jag inte mäta VAS på dessa med massatillägg.
Oavsett mur mycket vikt som fästes på konen kräver Dats mer och jag får inte till det.
Utan jag måste bygga en provlåda innan jag har ts värdena.
Det hänger väl ihop med den styva upphängningen.

Så ett missljud från uppbrytningen har dessa när de körs fullrange.
Men inte alls som ditt missljud dock.

Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/12/03 :  20:59:48  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Va kul med fler som har dem. Extra kul att dina inte skorrar;)
Jag pratade med en kille som bytt ut element i sina Meyer MSL-3 (hornladdad med fasplugg) till dessa. Han va mycket belåten med dem körde ca 120 - 1500 el 2000hz sade han. Hade kört lite halvstora arrangemang med dem.

Hur gör du med dina mätningar nu? Ger upp el har du fler uppslag? Hur tror du de är för horn?
Vad har du tänkt använda dem till? Hur tycker du de låter?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/12/05 :  09:56:31  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Får nog revidera detta lite efter att jag rotade fram min THAM 12 med meyerbestyckning igår. Jag har funderat lite på mitt förra test och har inte riktigt fått ihop det. Det borde fungerat bättre. Och det fungerade bättre igår när jag testade i musikrummet. Felet satt alldeles garanterat i mitt delningsfilter som jag använde första gången. Spelade lite lätt igår med en kanal på ett lab 300 (idag ip450) och det smällde på riktigt bra med förvånansvärt djup bas. Ingen HP bara LP vid 80hz.

Är bra sugen att testa med ett större steg samt en lowcut på lämpligt ställe. Blir 20hz 24db för dåligt? Har läst att vissa delar väldigt högt och brant. tex 40hz 48db. Frågan är hur det påverkar ljudet?!
Kommer ha en 18" BR att jämföra med. Skall bli intressant att göra lite seriösare AB-tester.

Tips på övriga DSPinställningar? Bör jag ha delay på frontarna? Kvartsvågspipor. Lät inte riktigt som det summerade lika bra mot frontarna som med min 18"BR. Borde kunna lösas med rätt delay.

Testing testing....

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2015/12/06 :  14:36:11  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag brukar köra med maskeringstejprullar som vikter, någon gång då det inte funkar har det varit för dålig kontakt mellan kon och och rulle. Fäster du din mätvikt närs skarven mellan kon och dammkåpa?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000