HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Soffan emot väggen & surround burkar ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2014/09/10 :  23:54:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Om jag orkar i helgen (jobbet suger kraften ur en) ska jag försöka ge mig på att skruva upp sorround-burkar och jag har det som de flesta med begränsad plats då soffan står direkt emot väggen.

Och jag är den annorlunda typen som gillar direktstålande bakhögtalare i hembion och när man har soffan emot väggen så hittar jag inget som lockar förutom då just ett par utomhushögtalare ifrån Cambridge pga pris/ljud och konstruktionen med fästet så man kan fästa högtalarna högt upp och rikta så gott som rakt ner pga deras vettiga konstruktion med fästet. https://www.hifiklubben.se/Products/cambridge-es30-utomhushogtalare-31236/ Hade tänkt att fästa dem högt upp och strax utanför soffans bredd under tacket med en vinkling lite neråt så de spelar snett neråt mot lyssningsplatserna i soffan, vad sägs om det? Eller är det bättre att de bara spelar emot varandra där uppe....tveksam till det.Eller som den stora bilden underst, att spelar rakt ner på en ovanför huvudet.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2014/09/11 :  21:08:20  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ingen tanke här ? Nu är det läggdax,men jag fick en galen tanke http://www.klipsch.com/search?q=klipsch+rb-75 har ett fäste som går att använda, men med lite sämre riktnings alternativ

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/09/11 :  22:02:30  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ja,alltså..det är väl lite av en smaksak det där.
En del verkar tycka det är trevligt med surroundburkar vid sidan av soffan som spelar rakt in i örat. En del vill ha det så diffust som möjligt.
Jag har testat lite olika lösningar. Idag har jag 4 st kopplat på 2 kanaler 2 st sitter uppei hörnen o spelar lite nedåt o mot fronthögtalarna. De på sidorna sitter 1-2 meter framför lyssningsposition och spelar innåt rummet. Jag har iof 8 meter till frontarna o duken så det ger en bättre övergång mellan surround o front. Men enda gången som jag tycket surround verkligen blir bra är när det är ett par meters avstånd till dom o att det sitter massvis på väggen. Som i en biograf. Men så stora frum finns det knappt någon som har.
Att de spelar nära o raktin i öratförsöker jag undvika. Det jag gillar med surround är regn,ljud på pub o andra miljöer. Att det är perfekt panorering på den gamala hederliga thx humlan eller raketer som flyger o far är underprioriterat i min filmupplevelse.

Edited by - Stormen on 2014/09/11 22:03:06
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/14 :  08:44:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har alltid gillat diffust, så jag hade antingen riktat dom upp i hörnet eller spelandes jäms med sidoväggen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2014/09/14 :  20:56:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för svaren. Köpte de där Cambridge burkarna då de är prisvärda, men det blir att fundera lite till angående placering då jag tar god tid på mig även om det lutar åt "strax utanför soffans bredd under tacket med en vinkling lite neråt"

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000