HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Uppgraderat JRiver - mer information
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/19 :  21:10:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply


Jag fick meddelande om en ny version av JRiver och dum som jag var uppgraderade jag programvaran. Det var någon version av Release 18.

Då fick jag genast ett problem. Till att börja med gåre allt bra sedan när jag byter CD så (dvs på datorn) så hörs ett kort tssst ljud och sedan är det tyst. Sedan är det nästa lögn i hel-e att få i gång det. Ombootning kan ibland funka men oftast inte, stänga/slå på DAC ger oftast inget resultat alls.

Omstart av bara Jriver funkar ibland men oftast inte alls.

Sedan hoppar det igång och jag har tyvärr inte hittat någon systematik i det.

Nu har jag uppgraderat till version 20 men problemet kvarstår och uppträder på exakt samma sätt.

Någon som har tips?`

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2014/09/26 20:47:55

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/09/19 :  22:17:47  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Har börjat få ett likande kort tsss ljud när jag byter låter ibland (flac filer på hdd) sedan jag uppgraderade till mc20..
Ljudet vara bara några millisekunder o sen funkar allt som vanligt o det strömmar ljud.
Jag kan dock inte med säkerhet återskapa det eller frammana det i någor mönster. (än)
kolla lite på jriver forum eller starta en tråd o se om fler upplever samma problem.

Edited by - Stormen on 2014/09/19 22:18:32
Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2014/09/20 :  02:55:44  Show Profile Send Ingemar a Private Message  Reply
Stormen,testa med att gå in på options i Jriver och till fliken som heter,Play silence at startup for hardware synchronization och ändra till 1/4 sekund och se om det inte hjälper

Temptation

Edited by - Ingemar on 2014/09/21 10:15:59
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/20 :  21:24:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
JAg är ganska säker på att tsst ljudet och problemen uppstår när man byter filformat på den fil man skall spela upp. Håller man sig till samma format går allt bra, byts format kranschar något.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/20 :  21:42:52  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Kan det vara olika bitdjup och/eller samplingsfrekvens och inte filformat?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/20 :  21:50:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Absolut

Vad kan jag göra? Något att ställa in i JRIver?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/21 :  21:44:39  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vad har du för hårdvara? Vilken version av windows? Wasapi, ASIO eller directsound som utgång?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/21 :  23:33:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Wasapi, windows 7, 64 bit, ganska ny dell pc med 2Tb disk och 8 Gb ram.

Tack för att du försöker

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/09/22 :  18:41:15  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@ Ingemar, tack för tipset, det är nu inställt då får vi se hur det beter sig framöver.

En liten notering var att windows gjorde en större uppdatering ungefär samtidigt. Man märkte det genom att när man startade datorn så gjorde den en liten installation vid uppstart o sedan en extra omstart. Efter det så kan jag inte röra muspekaren när jag kör ett klipp på youtube i google Chrome. Det knastrar och hackar ljudmässigt som skrutt, kör jag i Explorer så kan jag knappt frammana problematiken. Mycket märkligt. Jag ville inte sno tråden för mina bekymmer utan mera belysa ifall det kan vara kopplat till windowsuppdateringen???

Kunde vara värt att fundera på detta med IRQ krockar eller om det kan vara något å trivialt att köra om drivrutinerna till ljudkortet som styr din digitalutgång?? Men det förmodar jag att du redan testat? ( du kanske kör med USB-DAC förresten? )
Är det samma sak om du kör ut ljudet på de vanliga ljudutgångarna? (tex inbyggt ljudkort)

Det är lite långsökt men det vore bara intressant att kunna utesluta vissa delar.

Edited by - Stormen on 2014/09/22 18:45:43
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/09/22 :  18:57:38  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Efter det så kan jag inte röra muspekaren när jag kör ett klipp på youtube i google Chrome. Det knastrar och hackar ljudmässigt som skrutt, kör jag i Explorer så kan jag knappt frammana problematiken. Mycket märkligt.


Skiljetrafo löser det problemet. Nätdelen som skräpar ner, antar jag.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/22 :  21:23:22  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
CH: Hur menar du?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/22 :  21:25:55  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Micke: Får du problem när du använder andra uppspelare? Får du problemet om du inte använder WASAPI? Jag antar att du använder WASAPI event style, vad händer om du testar den vanliga WASAPI?
Vad händer om du drar ur och sätter i dacen efter problemet uppstår? Har du USB-HUB eller långa sladdar?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/22 :  21:26:40  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Och sen det klassiska, har du stängt av wifi och se om det hjälpt?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/22 :  21:41:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Inget wifi nej

Nu har jag testat kernel streaming och det verkar funka men det knastrar vid varje byte av format och det tar lång tid mellan att jag trycker på knappar tills ljud kommer ut. (känslan är att det låter ganska kass)

Jag har bara ett wasapi alternativ som jag kan se och det står inte vilken typ det är.

För att få ljud måste jag stänga av både dac+ MC20. Inte ljud i webläsaren heller.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/22 :  21:58:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Eftersom CH lånat en av mina skiljetrafos så...

Nätdelen i PCn kan sprida skit ut på nätet. Med en skiljetrafo mellan nätet och PCn så spärras detta.
Som exempel här hemma får jag ett svagt brum i subbarna när datorn spelar 24/96 men inte när jag spelar 16/44.
Brummet försvinner med skiljetrafo på PCn - knäpptyst.

(Jag spelar på Windows 7 32 bit, JRMC 19 och Lynx Two)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/22 22:01:23
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/09/23 :  09:13:22  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Micke Y:

Du kan switcha mellan WASAPI med "eventstyle" och utan genom en liten checkbox i inställningarna till "Audio Device" i JRiver. Se följande länk för mer info om hur man går till väga.
http://wiki.jriver.com/index.php/WASAPI

Nu har du ju redan testat med kernel streaming och fått liknande problem där så att stänga av Event Style kanske inte har någon effekt.

På din beskrivning låter det som att dacen har svårt att låsa till den inkommande signalen. Använder du S/PDIF eller optisk kabel?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/23 :  19:52:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Den wasapi konfigureringen har jag gjort men den gav ingen skillnad alls.

Jag kör usb2 mellan dator till DAC med en mycket enkel kabel.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/23 :  21:21:06  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Bernt: Brum förstår jag men att ljudet skulle hacka? Det måste vara enorma potentialskillnader för att få så mycket att du faktiskt stör dataströmmen

Micke: Jag håller med atle att det låter som att det antingen är ett problem pga att den inte kan låsa sig på signalen eller att det är ett drivrutinsfel.

Gör det någon skillnad om du drar ur USB-sladden ur datorn och sätter i den igen? Testat en annan usb-sladd?

Kernel streaming gör inget vettigt på ett sånt nytt windows. Testa direct sound istället så ljudet går genom mixern.
Vilken dac är det du har?
Har du testat att fylla i att den ska skicka data som 32-bit(tror du gör det under wasapi inställningarna)?
Har du fler saker som går på usb? Mus, tangentbord, hårddiskar...?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/23 :  22:35:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu när jag testar flera av de saker ni föreslår hittar jag repeterbart fel och lösning.

Problemet uppstår varje gång jag använde stoppknappen i playern. Då kommer tsst ljudet och det blir tyst. Om jag lossar och sedan återansluter usb kabeln kommer ljudet tillbaka utan att jag behöver starta om MC.

Blev lite misstänksam efter det och har bytt usb kontakt i datorn och nu verkar det funka . Tydligen funkar det inte att använda usb 3 portar så nu sitter kabeln i usb2 dito.

TACK alla som försökt hjälpa en gammal gubbe.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/09/24 :  07:49:16  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Skönt att det löste sig så enkelt
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/26 :  20:49:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Idag har jag fått reda på att dac drivern har en känd udb3 bugg . Rättning skall komma men ingen tidangivelse finns.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/09/26 :  21:58:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vilken DAC är det och vad är en "udb3 bugg"???

VH /Micke
PS (som inte uppgraderat mer än licensen till JRiver 20 ännu)

Edit: Nevermind, du menade USB 3.0?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2014/09/26 22:22:02
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/26 :  22:40:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Precis USB 3.0

Det är alltså något strul där som jag uppenbarligen drabbats av. Nåja, det var enkelt att lösa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/10/07 :  12:39:49  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Bra att det löste sig, man är ofta inne o snurrar i mängder med inställningar osv o sen visar det sig att det är något lite mera fysisk handling som krävs.
Hade länge problem med HTPC protokollet från HDMI utgången och det blev bara brus. Tyckte att det var helt random och från dag till dag. Detta berodde på tv'n. När man växlade ingång från först Canaldigitalboxen (HDMI1) och sedan till HDMI2 (input från datorn)( OM canaldigatalboxen varit påslagen) Endast då blev det brus. bara att starta om tv:n så den startade med HDMI2 så funkade det. Snacka om att jag rivit om bland drivrutiner, kablage och annat innan jag upptäckte en sådan enkel sak.

Det värsta popp o knopp som kom bara man drog i rulllisten i Spotify är nu borta. Ominstallation av drivrutinerna för lynx. Något med Windowsuppdateringen skojade till det lite.

Berndt och CH.
Skiljetrafo, alltså en skiljetrafo på 230V till datorn som avses? Buset borde uppstå i nätdelen på datorn o leta sig vidare genom ljudutgångarna så en jordseparator ska nog vara här. Tex får jag en ljudbang när jag slår av och på datorn om stegen är på.
Skiljetrafos på signalkabeln vill man väl helst undvika? Eller finns det bra sådana?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/high-end-galvanisk-avskiljare-p24137

(ursäkta Micke att jag kapar tråden lite men ville utreda det här då det dök upp i tråden)

Edited by - Stormen on 2014/10/07 13:18:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000