HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Conrad Jonson premier 12
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/20 :  18:28:55  Show Profile Send CAB a Private Message
Hej er som har erfarenhet.
Nu till min fråga jag har efter tips ifrån en HiFi-räv här i Götet köpt ett par monoblock enligt rubrik.
Dessa låter fantastiskt, bättre än jag har hört på många år, speed, lite dist håller ihop register både energi och med god kropp extremt musikaliska med ett släpp och bra "smack" i transienterna, rikligt med luft och hyfsad kantskärpa (instrumenten står still) men tyvärr.
brusiga!!
Dessa monosteg låter så bra att jag vill behålla dom.
Jag har bytt signalröret till goda utsorterade med lågt brus (selekterat).
Som effektrör sitter nya winged c 6550, kan de vara dessa som brusar eller kan de vara konningar som har gett upp, vad tror ni, förstärkaren är ju 15-20 år gamla.
Vad är era erfarenheter!
Tacksam för tips!

Edited by - CAB on 2014/09/20 22:21:26

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2014/09/20 :  21:26:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
struts i transienterna


Jag tror det är här du har felet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/20 :  22:29:45  Show Profile Send CAB a Private Message
Goldfinger: Du har satt upp ett gyllene stavnings finger, åtgärdat!

Min fråga är om det är vanligt att en förstärkare bakgrundbrus (elektronbrus) ökar med ålder, är det kondensatorers ålderstecken?
Mina högtalare känslighet ligger på 97db så förstärkaren borde vara tysta?
Har någon erfarenhet med Conrad Jonson i Sverige?
Det är ingen jordslinga och inte trafobrum.
Bruset hör vid sittplatsen när jag inte spelar ungefär som brusig inspelning.

Tror Ni att det går att åtgärda?





Edited by - CAB on 2014/09/21 07:50:58
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/21 :  08:16:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Brus kan komma av många olika ålderstecken.
- Rör kan börja bli brusiga innan de klappar ihop.
- Åldrande motstånd kan generera brus.
- Åldrande kondingar kan generera brus.

Det går att mäta fram varifrån bruset kommer genom att gå steg för steg genom förstärkaren och mäta bakgrundsbruset från varje steg.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/21 :  08:40:00  Show Profile Send CAB a Private Message
Pac: tack för din vänlighet
Jo jag misstänker så och jag skall prata med en kunnig lödnisse här i Göteborg, för nästa högtalare på väg in har ännu högre känslighet och jag vill ha det tyst när det skall vara tyst.
Det är svårt att prata Conrad-Jonson i Sverige troligtvis för att det inte har marknadsfört här mig veterligen (dom kostar ju lite deg).
Jag skulle vilja veta erfarenheten kring märket men det troliga är väl att jag får vända mig till Norskt-Danska forum och andra som vet over seas.
Men hör av Er Ni som vet om detta är vanligt hos märket eller så, förstärkaren låter bland det bästa jag har hört för övrigt (ungefär som en AirTight fast med en lätthet genom alla register basen är där med den självklarahet som man vore på plats, det har jag aldrig hört innan)
Jag har blivit väldigt nyfiken på detta märke som till och med får mig att plocka ut det redan nämnda märket ur min rigg, unikt.

Har hittat ett serviscenter i Tyskland vet ni något annat inom gemenskapen eller närmre.

Edited by - CAB on 2014/09/21 09:24:30
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/21 :  08:47:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Du har precis samma problem som jag har med mina Klipschar. Från "förstegets utgång till sweetspot" har jag ca 120dB. Försteg och källa måste vara absolut dödstysta med *NOLL* i bakgrundsbrus för att det skall bli 100%.

Högtalare med hög verkningsgrad är både "himmel och helvete" samtidigt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/21 :  09:07:54  Show Profile Send CAB a Private Message
Pac: försteget här helt ok, det är en äkta Kondo (inte kopiering ifrån Audio Note) här är det knäpptyst.
Men jag får nog ha nämnda lödande gentleman på plats för säkerhets skull.
(Per hör av dig om du har vägarna förbi (Kullavik) Tannoy Westminster på väg in, dessutom är jag Dig en kopp kaffe skyldig.)

Ja du har kanske helt rätt, bakgrundsbrus får jag nog stå ut med, men inte utan strid här inte.

Edited by - CAB on 2014/09/21 12:27:15
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/21 :  13:17:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, Westminster! Jag kommer!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000