HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ser den här lite läcker ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/09/30 :  15:01:44  Show Profile Send abbot a Private Message

Har du någon gång lyssnat till Red Mitchells cellostämda bas genom något sådant här? Kan påståendena vara sanningsenliga? Jag bara undrar lite. Det är inte alltför allvarligt menat...

http://www.lowther.com.hk/Jazz%206L6%20Amp.htm

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/30 :  15:13:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja jag har byggt klass A förstärkare med 6L6, bra rör tyckte jag men såååå märkvärdigt är det inte.
KT66, KT88 med flera liknar 6L6. Rörtypen kallas stråltetrod.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/30 15:14:55
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  15:54:22  Show Profile Send CAB a Private Message
Om man pillar i RCA 6l6gc med D-getter 50-60 tal. blackplate NOS blir det helt plötsligt lite mera märkvärdigt, OBS! Åsikt inget annat, förstärkare har jag inte hört men ser lite läcker ut.

Edited by - CAB on 2014/09/30 16:20:55
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/09/30 :  16:20:31  Show Profile Send abbot a Private Message
När jag läste om den slog det mig ännu en gång att det är enkelt att formulera en ganska övertygande argumentation om nästan vad som helst. I dagens värld, med en myckenhet e-handel, är det svårt att göra en reality check. 'Reviews' på nätet innebär ju samma sorts svårigheter.

Som prydnad för ögat skulle den i alla fall duga åt mig...
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  16:28:17  Show Profile Send CAB a Private Message
Å andra sidan skulle prislappen hos handlaren bli 2-3ggr och så om en köper och delger sina forumvänner resultatet är det nog inte så svårt att få igen pengarna.
Allt är ju en frågan om vad man värderar.
PSvane gör att par förstärkare som fullständigt kör 8:or om förstärkare 10 ggr pengarna.
Kina kommer och behoven av bra forum behövs, forum som bygger på åsikter ifrån brukarna tänker jag.
Dom lär sig likt japsen som var skit från början, samma med Korea, osv.

Edited by - CAB on 2014/09/30 16:33:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/30 :  16:36:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om vi ska gå in på rörtyper så var det faktiskt ett par RCA varianter jag provade i den förstärkaren, 6L6G och 6L6. De plus Sylvania 6L6G. GC har jag inte provat för jag har bara en enda, mindre glaskropp kanske är bra. RCA 5881 tyckte jag var rätt bra i samma stärkare minns jag.

Men det hänger nog mer på utgångstransformatorns kvalitet än något annat och det är inte lätt att veta via reklam på nätet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  16:44:14  Show Profile Send CAB a Private Message
RCA 6l6GC går snar att lyssna på i par AirTaght:si mono kopplat på gång för den som bor eller besöker GBG.
Enligt många bedömare ett fantastiskt rör, observerade att man kunde rulla bra olika rör på Kinaförstärkaren men tranformatorer brukar för det mesta var övrigt att önska ifrån KINA, men kanske har dom utvecklat.
Nej AirTight är inte till salu, eget bruk ett tag är tänkt.

Edited by - CAB on 2014/09/30 16:57:08
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/09/30 :  20:16:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
6L6 med varianter har många många år på nacken, en nackdel tycker jag är att 6L6:s katod är något för klen (5,6 Watt) för att ge full rikedom åt musiken. EL 34 anser jag vara ett vida bättre rör jämfört med 6L6, mycket tack vare den kraftigare katoden på 8,82 watt. Speciellt gäller det i singel-end förstärkare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/09/30 :  20:21:21  Show Profile Send peterh a Private Message
Erik,
menar du katodens tillförda glödeffekt ? Eller hur mäter du "katodens effekt" ?

Edited by - peterh on 2014/09/30 20:21:48
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/09/30 :  20:47:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Katodens effekt är lika med Ohms lag: P=ExI.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/09/30 :  21:15:12  Show Profile Send abbot a Private Message
Gjorde nyss en annan 'reality check'. Först lyssnade jag på vinyl via en Edison 12 och det spelade bara såå vackert. Sedan kopplade jag in Triod 750 och det spelade såå övertygande. Någon har gjort något rätt...
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/10/01 :  17:49:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Instämmer! Trioder utan motkopplingsslinga med högoktaniga drivsteg bestående av högbranta trioder typ E88CC mm, är gräddan på moset (eller vad det nu heter)

På tal om 6L6 eller rättare sagt ryska 5881 hade jag dem i åtanke när vi på Audion konstruerade Audion Sterling. 5881 är en stubbad 6L6 och hade varit synnerligen estetiskt tilltalande på vårt chassie. Och visst lät det bra, men vi kom inte ända fram med det röret tyckte vi, utan det blev EL 34, vars emissionskapabla katod bidrog till det kraftfulla ljudet som gjorde Sterlingen så populär. Sedan knuffade vi även här in ordentlig högoktanig drivning med högbranta trioder.

Numera har jag övergivit pentoder/tetroder och anslutit mig till SET sekten. Det märkliga här är att det går att plocka ut mycket mer information även från digitala källor! Utgångstransformatorerna från Lundahl gör även sitt till naturligtvis.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2014/10/01 19:44:58
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/10/03 :  23:37:09  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Det sitter sex 6L6GC per kanal i mitt Mesa Boogie Strategy 400 steg. Tycker det låter bra men jag har inga guldöron så det får nog nån annan bedöma.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/10/04 :  13:30:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Visst går det att få bra resultat med 6L6, men "bra" är ett ganska relativt begrepp. Sedan beror det på vad man vill sätta ribban. Men som tillverkare önskade vi på Audion maximal ljudkvalitet i förhållande till priset. Det hade vi järnkoll på! Önskvärt var det även att vi levererade en färdig produkt, som inte behövde modifieras efter en viss tid. Det tyckte vi var oärligt gentemot den slutliga användaren.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000