HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kef Reference 203/2, inkl. subbas(?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2014/10/13 :  16:00:31  Show Profile Send Kent W a Private Message
Har ganska nyligen införskaffat Kef Reference 203/2, vilken i all väsentlighet är en utmärkt högtalare. Kör dessa med Pioneer A-70 (förstärkare, Pioneer PD-50 (CD-spelare)och Rega P3-24 (skivspelare).

Trots att högtalarna är High End så saknar jag en hel del djup i basen så min fråga är om ni tror att det är rekommendabelt att kombinera dessa med någon subbas - vilken i så fall?

Hifi: Pioneer A-70, Pioneer PD-50, Rega P3-24 med Goldring 2300. Pioneer CT-W208R, NAD AM/FM Stereo Tuner 4020A, Audio tronic CM3, QED Performance Audio Cable 1, Argon 5055, Heed Audio Canamp, Sennheiser HD600, AKG K701

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2014/10/14 :  22:59:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag tror att kef sätter en kondning i serie med basen för att dela den neråt, så de faller rätt så brant när de väl faller av. 203 är ju dessutom en lite golvare i serien.

Vad gäller subbar finns det ju hur många som helst, men kefs egna reference som hörde till serien borde vara riktigt bra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2014/10/23 :  01:29:30  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Hej,

Jag skulle nog vilja säga att du borde satsa på en KEF Reference sub från samma serie. Då den kommer att matcha perfekt rent ljudmässigt. Det är iaf mitt tips! :)

Mvh

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/10/23 :  15:47:41  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag vet inte hur det är med nyare modeller, men under min tid som handlare tog jag in KEF:s flaggskepp 501. Men jag tyckte den lät luddigt och tråkig i största allmänhet. Jag lossade då på filtret på baksidan och fann att i serie med ingående pluspol satt 4 st feta bipolära elektrolyter!!! Jag kortslöt dem, och vips blev det en annan högtalare! Varför gör man så? Förmodligen för att stoppa ev dc, och kan då garantera längre garantitid. Vid anslutning till en transistorförstärkare med "direktkopplad" utgång, blir den i praktiken kondensatorkopplad. Goddag yxskaft! Kan vara värt att kolla på senare modeller.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2014/10/25 :  07:57:39  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Det sistnämnda låter som "något" överkurs. Är nog inte alla som "klarar" att fixa detta :) Men men, är man teknisk så.... :)

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/10/25 :  08:17:39  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Har för mig att vissa tillverkare vill försöka få till en liten höjning i lägsta frekvensområdet med hjälp av en seriekonding, men det gäller ju att den blir rätt dimensionerad samtidigt så är det väl risk att den "hörs" och påverkar hela högtalaren ända upp i diskanten. Jag tror att det isåfall hade varit bättre/mindre dåligt att bara placera den i serie med baselementet.
Jag tror inte att denna lösning är speciellt vanligt förkommande idag för stora kondingar kostar stålar.
/Tord
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/10/25 :  08:19:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Överkurs kan diskuteras. Om det sitter elektrolyter i serie med ingående signal och mer eller mindre sabbar ljudet, är mycket enkelt att mäta med den simplaste Ohm-meter. Finns väl på Kjell eller Biltema till lågt pris.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2014/10/25 08:19:57
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/10/26 :  09:25:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag kan även dra mig till minnes en episod från Audio Innovations tiden på 1980 talet i Kingsclere. Vi hade då en KEF högtalare i våra lokaler, det var en golvmodell jag vet inte typnummret, var den kom ifrån eller vart den tog vägen. Men den lät tämligen murket, speciellt i jämförelse med Snell högtalarna som vi då importerade. Jag minns även att jag försökte mäta resistansen och fann att även denna högtalare hade en seriekondensator. Det passar inte bra kopplat till en rörförstärkare, det blir närmast att jämföra med sidställd utgångstransformator och det är ingen höjdarkoppling tycker jag.

Jag minns att Peter Qvartrup vilken var min kompanjon då, ringde upp KEF och frågade om detta. Svaret var "samtliga våra högtalare är rent resistiva". Vad jag förstår finns det ingen högtalare överhuvudtaget som är rent resistiv! Speciellt inte med en seriekondensator till en av ingångsterminalerna!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000