HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nerikes Audiofilers hembesök hos joros
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/18 :  14:44:18  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
Vi i Nerikes Audiofiler vill gärna visa omvärlden att det faktiskt sker något i inlandet också...
Vårt grannforum verkar ju ha så kul med sina gök-sammankomster, så vi har länge tänkt göra något motsvarande. Det skulle inte behöva vara en utmaning, utan främst en trevlig samvaro. Pix framställde ett fint pris redan 2010, men sedan har tiden gått.
Därför inbjöd jag nu till Arboga med dubbel spisning; musik och hemlagad ärtsoppa. För att visa vårt miljömedvetande och uppmana till samåkning, bjöds också på punsch.
Vi startade kvällen med lite teknisk genomgång av mina prylar. Sedan en timmes uppvärmning av våra öron!

Uppvärmning före maten. Svejk, Edison, Pa, vår klubbmästare Revoxarn, Leffee, Micke.e


Sedan kom kvällens höjdpunkt, hemgjord ärtsoppa med punsch! Både jag och Revoxarn har ju ett förflutet som officerare på I 3...

Ja, det var en torsdagskväll!


Efter maten en liten källartitt på min repkö, bl a på Magnat plasmahögtalare. Luktar gott om ozon!

Hur f-n kan ljuslågan låta så mycket???


Mätta och lagom glada återupptog vi lyssnandet. Lite mindre ordning i soffan...

Här börjar det skymta vad vi lyssnade till för apparater.


Forts följer...

Edited by - JoRos on 2014/10/18 14:58:09

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/18 :  14:53:07  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
Det här var det vi bedömde:

Dold PC med Foobar, DAC Asus STU, Pioneer C90 pre, F-91 tuner, PD91 cd, Denon DP47, M90 PA till basdel. Tyvärr rymdes inte Pioneer references vackra träsidor i hyllorna. Hela hyllan kan rullas ut 1 m för service och 20 eluttag finns i bakkant av den.


Till mellanregister och diskant används rör:

Kinesiska Yaqin MC13S. Ett Pioneer M73 (Klass A eller AB) har blivit över. Cykelslang under hyllan, då förstärkaren står på 2 AudioPro B4-200. De arbetar bara under 20 Hz, så inte så ofta de greppar in.


Allt detta kopplat till de diskreta von Schweikert VR8.

1.90 höga, 230 kg styck. Torpargrund under golvet, så bjälkarna får arbeta med överlast.


Efter den dubbla spisningen fick jag äntligen det efterlängtade priset.

Det får stå på hedersplats tills någon annan bestämmer sig för att lägga ärtor i blöt!


Tack alla för en trevlig sammankomst! Det blev ju några mässfall på slutet, men det kan vi kompensera någon gång med enskilt möte och en plastkorv med ärtor. Det blev lite punsch kvar också!





von Schweikert VR8, B&W 805, OA51, 2 x B4-200, m fl.
Rotel RC1570-rb1582, Prima Luna, Yamaha CR1020, m fl

Edited by - JoRos on 2014/10/18 15:00:50
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/18 :  15:18:17  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Kul att se aktiviteten ute i stugorna, men ni kunde sett gladare ut.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/18 :  15:35:21  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
Ville inte lägga ut sådana bilder, då kunde man ju misstänka punschen...

Edited by - JoRos on 2014/10/18 15:35:47
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/10/18 :  17:25:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fint reportage JoRos
En anläggning som inte går av för hackor, det må jag säga

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/18 :  19:57:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Spännande anläggning!

Men..pannkakorna då....?!?
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2014/10/18 :  20:14:43  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Trevligt!
Älskar diskreta högtalare.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2014/10/18 :  21:00:35  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Kul!! Vilka grejer och vilka högtalare!! Jag kunde tyvärr inte vara med... Hur låter det där?

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/18 :  22:07:52  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
För de som är nyfikna på VR8 finns lite info på min hemsida som är under framväxande: http://wp.sm5b.se/von-schweikert-vr8/
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2014/10/19 :  08:05:08  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Ja det var en upplevelse att få lyssna på dessa högtalare, mina piP:s lät lite tunt när jag kom hem.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/10/19 :  11:24:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
JoRos

De högtalarna är Kul att det finns sådana i detta långa land.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/19 :  13:29:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Finns/fanns ett par i Halmstad. Eller de kanske flyttat till Arboga nu?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/19 :  16:40:43  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
Dessa kommer från Karlskrona (2011). Jo, det finns några par till i Sverige.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/10/19 :  21:34:06  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Dom där högtalarna hörde jag på arken för en väldans massa år sedan. Enda rummet som lät bra faktiskt. Det blir alltså 460 kilo tillsammans om man inte räknar med högtalarkablarna :-)
Behövde du förstärka golvbjälklaget?
Efter att flyttfirman hävt o puttat in dom, hur gör man om du vill justera toe in? :-)

Edited by - Stormen on 2014/10/19 21:36:05
Go to Top of Page

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/20 :  08:30:30  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
Bjälkarna håller, men de är knappast beräknade för denna tyngd.
Högtalarna står på runda IKEA-mattor och det är ganska lätt att vrida och puffa dem i sidled.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/10/20 :  14:56:58  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Låtlistan för dagen?'Kunde vara kul vilken musik som spisades och vilka låtar som du själv tycker låter riktigt kalas i anläggningen.
Go to Top of Page

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/20 :  15:28:19  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
Jag hade ett program med beskrivning av utrustning och en (lång) spellista som vi följde i början och sedan tog godbitarna. (fillista borttagen)

Edited by - JoRos on 2014/10/28 05:17:32
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2014/10/20 :  17:02:15  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
Vilka sköna Högtalare,själv får man nöja sig med VR-4jr.
Go to Top of Page

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/21 :  15:25:28  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
VR4jr är ju en klassisk Albert-skapelse, med samma grundtänk men i mindre format. Passar troligen bättre än mina i "normala" vardagsrum. Jag hade själv ursprungliga VR4 i flera år och var mycket nöjd!
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2014/10/21 :  16:57:32  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
Tjenare,är själv mycket nöjd med högtalarna
driver dom med Copland CTA-405 2*50 äkta rör watt.
Det vart en liten tripp på 160 mil,men det är dom värda.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2014/11/23 :  23:53:01  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jaa du Joros! Tänk vad tiden går. Det var ett bra tag sen jag var hemma hos dig och hämtade Magnepanarna! Mycket har hänt både hos mig och dig sen dess. Dom där bamsehögtalarna verkar spännande! Jag får nog ta bilen till Stockholm igen och göra en avstickare till dig! Hur mår hundarna?

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2014/11/23 23:55:11
Go to Top of Page

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/11/25 :  17:48:09  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message  Reply
Jo, vi har båda uppgraderat oss rejält senaste åren! Alltid lika kul att testa lite olika prylar. Men Hans Theessink hänger fortfarande med och låter bara bättre och bättre...
Givetvis ska du ta en Sth-resa och ta en fikapaus i Arboga.
Hundarna mår bra och kommer att välkomna dig varmt de också!

Jonny & Gunnel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000