HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag vill bygga Onken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/10/20 :  19:34:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Klart att 416-8 elementen är det jag vill ha, men att handla från USA verkar lite
osäkert, vet ju inte riktigt vad man får, skick mm.

Jag besökte Great Plaisn Audio för några år sedan. GPA är ju, så att säga, den riktiga fortsättningen på Altec Lansing, medan nya Altic Lansing inte har med det gamla att göra (billigt plastskit).
De som designade elementen på Altec startade GPA och de verkar mycket seriösa.

Kolla direkt med dem, P-G, och hota med mig om de dummar sig. Jag vet var de bor ....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/21 :  15:10:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Varfør bættre transientsvar med Neodynium? Ær det inte magnetstyrka som påverkar detta? (Sorry før OT!)


http://en.wikipedia.org/wiki/Barkhausen_effect

http://en.wikipedia.org/wiki/Coercivity

http://en.wikipedia.org/wiki/Alnico

quote:
Alnico alloys are ferromagnetic, with a high coercivity (resistance to loss of magnetism) and are used to make permanent magnets. Before the development of rare earth magnets in the 1970s, they were the strongest type of magnet


Från Alnico - Wiki.

http://www.audiokarma.org/forums/showpost.php?s=2d861a34ac6ee48d02548a833ea67353&p=1326850&postcount=8

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?4031-The-Great-Alnico-Ferrite-Debate

quote:
Alnico magnets, by their nature are easy to demagnitize with drive. They will not change with time and their dependence on temperature is really small - maybe 1% at 100 deg.F. Alnico stability and resistance to back EMF is really good. This is why they make the best sounding magnetic structures. Unfortunatelly, given a big enough pulse of magnetic energy, they will demagnitize by up to 3 dB


Lite info om Alnico vs Ferrite vs Neodymium.

Edited by - Circlomanen on 2014/10/21 15:20:16
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/22 :  10:37:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Egentligen är jag väl dum som postar denna sim. Den visar en del saker som inte är.

Portresonansen har ett betydligt högre Q i simmen än i verklighetens stora slitsportar. Responsen ser väldigt annorlunda ut i verkligheten. Det går att simma bättre i Martin Kings MathCad, men jag har det inte och jag kan det inte.

Det visar bara på ett ungefär vad man kan förvänta sig av en stor Onken-aktig låda med moderna element. Hög verkningsgrad, en nästan obefintlig portkompression (syns inte på simmen kanske), en vettig Groupdelay (blir inte vad simmen visar då portens Q kommer vara dramatiskt lägre) osv..

I verkligheten så är man nog nere på ca 95 - 98 dB eller så vid 27 Hz. I ett "vanligt" bostadsrum så blir det ca 10 - 15 dB högre pga roomgain.

Slitsporten skall inte heller vara 80 cm djup i verkligheten. Snarare 50 cm eller så. Återigen beror det på det betydligt högre flödesresistansen och lägre Q på portresonansen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/22 :  12:53:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Unfortunatelly, given a big enough pulse of magnetic energy, they will demagnitize by up to 3 dB
Hur mycket talar man om här tro? Frågar mig om det är något som kommer att hända, förutom på studentfesten.

De flesta jag har nåt större förtroende för vad gäller ljudåtergivning tycker alnico är fullständigt överlägset och är rätt ljumna för neodym och iskalla gentemot ferrit. Säger man "fältspole" till dem så får de nåt vilt i blicken och börjar dregla.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2014/10/22 :  13:25:11  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
(very ot)

Hehehe - det ær før at det ær sexigt med ett eget aggregat til ett element.

Om sedan elementet ær gjort av en esoterisk farbror i en kællare i Lousanne samtidigt som han har basker och røker cigarett med cigarettførlængare så er det så otroligt esoteriskt at det kan førsvara 1000-1500 Euro per element. Det kan jag absolut skriva under på før det ær coolt.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/10/22 :  14:08:51  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har eventuellt ett par 416-8 på G, men Great Plain är ett alternativ, och även Ciclomanens tankar är intressanta.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/22 :  17:06:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Säger man "fältspole"


Jag dreglar!!!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2014/10/27 :  21:18:46  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag har lite erfarenhet av att testa att magnetisera min TAD4001, köpte de beggade och lämnade till en "magnetfirma" i Sthlm för test och uppmagnetisering.
2 av 3 hade inga som helst problem och blev inte bättre av magnetisering och en som åkt på en smäll där mittstycket satt ocentrerat. Den testades avmagnetiserades och justerades magnetiserades och blev som de andra 2. Så egentligen var mina beggade alnicosar i princip i nyskick.
Det jag däremot lärde mig av dom var att har man element i lager så skall man inte fysiskt blanda neodym och andra magneter på samma hylla. Neodym "äter" magnetism ifrån andra magneter.

/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2014/10/27 :  22:34:02  Show Profile Send jan fredholm a Private Message  Reply
Jag byggde de mindre Jensen "onken" som är på 200 liter någonting. Jag kan bara säga att det är det bästa bygge för bas/mellan jag gjort under en 10 års period. då jag provat olika bakladdade horn samt A7 , open baffel bas m.m.

Jag spelade mina med RCF 15 tummare samt 12 Altec och de funkade lika bra med båda efter lite avstämning i portarna i ett rum som var 25 m2 .
Allt detta är ju subjektivt men basmässigt är det endast trapped horn som varit bättre djupbasmässigt samt bafflar som spelat öppnare i mellanbasen.

funderar just nu på att bygga en ny anläggning för ett 20 m2 stort rum och "onken" är ett av de mest inbjudande alternativen.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/10/28 :  00:51:43  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Var magnetiserar man alnico element i Stockholm? Jag har 50 år gamla Goodman Axiette som har ett Qes på 1 så lite mer fart på magneterna vore inte fel.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/28 :  13:15:43  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Förr kunde man göra det på HYAB, men inte längre vad jag vet. Pröva å ring dom.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/10/28 :  19:15:52  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har fått pris från Halsing, kan vara värt det, men det var inte billigt, men det ska det inte
kanske vara.......


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/10/29 :  08:34:47  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det kostar att ligga på topp..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/29 :  08:49:28  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Vem är Halsing och vad fick du för pris?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/10/29 :  09:18:58  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Jag vill minnas att han förespråkade B varianten. Kan tänka mig att han vill ha runt 12 loppor för ett par. Jag hade tur och hittade ett par Valencia i Stockholm istället med 416-8A för lite mindre. Nu vet jag iof att Hasling när han renoverar elementen byter "goop" runt upphängningen med någon egen blandning vilket sänker resonansen och ger elementen lite andra parametrar. Kan vara idé att mäta upp dom och bygga låda och avstämning så de passar ihop. Möjligt att han skickar med en spec på TS med elementen, det kanske man kan efterfråga.

/Marcus
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/29 :  12:02:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Vem är Halsing


Hasling

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/10/29 :  17:55:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ursäkta felstavningen

Han har mailat en del, har inte hunnit läsa i genom allt.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/11/02 :  22:10:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Så här ligger det till, Per Hasling skickar bilder på ett par 416-8 i morgon, de bästa han har, jag godkänner elementen, och han renoverar dem. Jag kommer få nya bilder där jag ska godkänna elementen, + mätningar på det färdiga resultatet.

Vi får se, men det är frestande.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2014/11/20 :  18:03:41  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Hur går det med byggplanerna?

DIY och rör.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/11/25 :  21:01:53  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det är på G, element är beställda från Per Hasling i Danmark......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/12/10 :  20:07:19  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
I dag kom det hem ett par element, Altec Lansing 416- A, 8 ohm.

Så nu är frågan. Skall det byggas ett par vanliga 360 liters Onken, eller ett par
hörn-Jensen Onken, Jag är öppen för båda, men efter att pratat med lusse i lördags så gav han övertygande svar på ett par hörnvarianter.....

Så vad säger ni,, standard onken eller hörnvarianter?

Elementen är köpta från Per Hasling i Ishöj, Danmark, inte billigt, men vilket skick

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2014/12/10 :  22:23:16  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Min röst går till hörn varianten. Vet inte varför. Ser roligare ut.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/12/11 :  07:50:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Hörn är bra, men varför portar, om man ändå skall trycka in dem i hörn.

BIB ovan. Simmad från datablad nedan.

http://www.greatplainsaudio.com/downloads/416-8B%20Spec%20Sheet.pdf
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/12/11 :  07:53:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den får en ynka systemvolym på 835 liter. En nätt låda på 67,2 X 78,8 X 228,6 cm (36 mm plywood).

Edited by - Circlomanen on 2014/12/11 07:54:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000