HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 MLTL med mycket Bl, Nd,Sd,spl och LGF
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/11/05 :  10:49:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
COOOLT

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/05 :  14:08:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Tobbe_L!

Vet inte om det blir "coolt" än, men denna skapelse har arbetats fram under "ledning" av Charles Mingus och framförallt The Black Saint and the Sinner Lady av tidigare nämda musiker, så visst finns det potential.

Hålen är borrade. Skruven fästa, limmet framtaget och skruvdragaren står på laddning. Det blir nog "lock på" idag ändå.


Mvh,
Johannes
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/11/05 :  16:15:21  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Simmen ser inte så fin ut, med en ganska kraftig peak vid pip-och-port resonansen


Vilken sim? Den lyser med sin frånvaro

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/05 :  20:21:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




En plötslig energikick nu på kvällen ledde till att jag limmade några bitar heltäckningsmatta på insidan av sidorna. Baksidan skall kläs med matta innan lådan limmas och skruvas ihop helt.

Simm kommer senare.......
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/06 :  12:34:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Detta är spännande....
Inte odelat positivt, men absolut spännande.

Det är såklart endast en högtalare, ingen diskant, inget delningsfilter, fel uppställd och driven av en billig alltiett-"sterjo" från Siba.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/11/06 :  18:33:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Efter några timmar av lyssnande och exprimenterande så kanske jag skall säga nått.

Det är som sagt en ensam bas i en MLTL låda. Inga filter. Tragisk förstärkare mm.

Den kan knuffa hårt och bestämt på luften. Bra klipp. Bra tryckvåg från trummor mm.

Beyma 12P80Nd är ett unikt element. Rent. Detaljerat. Skarpskuret. Attack och transienter är hårda och skarpa som blad av wolframkarbid.

Den behöver såklart en diskant och ett delningsfilter, men bortsätt från lite uppbrytningar i konen högt uppe i mellanregistret så har den en sagolik renhet och upplösning på röster, gitarr, piano och saxofon. Mycket bättre än mina B&C 10PS26 i sina BIBar.

Det som är negativt med dem är porten. Även om jag föredrar MLTL framför basreflex, så är det inte horn. Jag är bortskämd med basen från mina BIBar. Det hörs att MLTL är portad. Basen är inte dålig, men BIBarna är så mycket bättre.

Jag får väl köpa 2 Beyma 12P80Nd till och bygga två nya stora BIBar...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/11/06 :  21:03:32  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Någon sim? Lämplig delningsfrekvens?
Är lite osäker hur jag skall tolka det men gillar du BIB bättre i basen och MLTL i mellan el är det elementen du menar?

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2014/12/09 :  17:15:49  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej Jonas

Om jag får alla interna måtten kan jag starta upp MJKs modeller om du är interesserat.

Hilsen
Bjørn

PS: Kolla min TABAQ som kommerciel model på http://www.kvart-bolge.com/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/12/09 :  18:46:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Någon sim? Lämplig delningsfrekvens?


Simmen ser ganska ful ut, då den inte räknar med dämp-matrial. Dessa skall ju dämpas och justeras till önskad frekvensgång, helst i rummet där de skall spela.

Jag föredrar Beymas 12P80Nd framför B&C 10PS26 som mellanregister. Det är elementen, inte lådprincipen, det handlar om.

Jag har varit extremt trött och hängig ett tag. Jag skall bygga nästa låda så snart som möjligt, men det blir troligtvis efter julhelgen.

Invändiga mått är 115,6 X 35 X 18,3 cm. Elementets centrumpunkt sitter 53 cm ned från insidan av pipans topp och följdaktligen 62,6 cm från bottenplattans insida. Porten är 8 X 18,3 cm tvärsnitt och 15 cm lång (djup). Just nu kör jag den med ca 2 ohm serieresistans + en spole med ca 0,5 ohm resistans.



Mvh Johannes
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/12/09 :  20:24:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag har varit extremt trött och hängig ett tag.


Hoppas du återfår energin snart. Vila dig i form! :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/12/10 :  09:15:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Johannes, det förefaller som om du föredrar Bib framför det du bygger nu? Försökte googla fram något vettigt om Bib men lyckades inte. Har du några tips på läsning?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/12/10 :  10:16:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/66173-terry-cains-bib-why-does-work-does-anyone-have-those-fostex-craft-handbooks.html

En enorm tråd som har pågått i ett antal år nu.

http://www.quarter-wave.com/General/Fostex_FE-167E_BIB_Design.pdf

Martin Kings analys av BIB via hans MathCAD program.

Man måste betänka att de flesta bara hört extremt små BIBar med klena bredbandare i. De växer mycket påtagligt i ljudet när man skalar upp dem för lite stöddigare proffselement. Jag bryggade mitt QSC-steg och stoppade in runt 900 watt i en enkel B&C 10PS26 - 10 tums bas, och de baspulserna och ljudtryck som BIBen kunde leverera måste höras för att man skall tro på det. Om det bara varit högt så hade det såklart inte varit vidare imponerande för andra än finniga tonåringar i trimmade Volvo 240, men det som är skoj är den underbara kvalitén. Basen är mycket fast, dynamisk och ren. Mycket kort start och stopp. De strålar ut en hel del ljud uppåt in i tak-vägg-vägg - hörnen med resultatet att de fyller rummet med ljud. Lite surroundljud över det hela. De låter mycket stora, och tar hela rummet i besittning. De dominerar både akustiskt och visuellt.

MLTL är en liten gullig golvare i jämförelse. De har inget att komma med när det gäller tyngd och slagkraft mot motsvarande element i en BIB, men de är lättare att både bygga, få tillstånd till (WAF), och få att smälta in i ett vardagsrum.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/12/11 :  07:57:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Johannes, tack för infon, nu har jag lite till att läsa. Man undrar ju lite hur stort är stort, men det löser sig väl under tiden man läser? En sak jag dock slipper bry mig om är WAF, nu för tiden är jag min egen......... så jag bestämmer själv.

Edit: Jag måste ju bara kommentera trådlängden på länken ovan som Johannes postat, den som är på diyaudio.com. Den är bara uppe i 530 sidor, så jag har att göra ett tag.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/12/11 08:10:02
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/12/11 :  09:30:41  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej Lite fel forum men ni pratar om Bib och storlekar det finns Bib calculator

quote:
https://sites.google.com/site/amateuraudio/design-software/bib-excel


Om ni inte hittar den på nätet så har jag två versioner av den liggandes skicka PM så skickar jag över dem.

//Niklas
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/12/14 :  11:07:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag är bortskämd med basen från mina BIBar.


Jag har utan framgång letat på hela internet efter bilder på dessa.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/12/14 :  16:41:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86573&whichpage=1

Det finns lite bilder i min gamla tråd.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/12/30 :  14:37:09  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Ger mig på ett försök med MLTL i EM fast med JBL 2206 istället för Beyma som Johannes. Lådan blir identisk sånär som på 1,7cm djupare. 115,6 x 35 x 20 (H x B X Dj) invändigt. Element placerat 53cm från topp invändigt mätt. Port bör bli 20 cm (lådans djup) gånger 7,5 cm hög och 20 cm djup in i lådan. Har fått hjälp av Johanes att simma fram den så jag kommer köra på det receptet rakt av. Kommer testa med B&C DE250 på ett RCF H100 till HF. Delning runt 1200hz kommer jag börja med.




Är osäker på om jag har någon ryamatta. Funkar det med heltäckningsmatta?

https://www.dropbox.com/s/8n0sm6srozj1fwp/MLTL-2206H.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3ks57j4fmzdemx1/MLTL-2206H-maxspl%20%281%29.jpg?dl=0

MVH
Kalle



en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2015/12/30 :  16:21:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Om lådans djup ska vara 20cm blir det svårt med en port på 20cm

Heltäckningsmatta går bra.

Ganska lika mina som jag byggde. Tänk på att stag osv stjäl volym.
För snål volym stjäl spelglädje, mina upplever jag som lite återhållsamma.

Edit: du ska kanske ha porten åt sidan?

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2015/12/30 16:22:38
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/12/30 :  17:51:57  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Blir port åt sidan.

Alla bitar tillkapade. Bara lima och skruva nu samt ta baffelhålet utan att förstöra hela skivan.

Hur har du dämpat? Delning EQ? Vilka element?

Hur menar du återhållsamma. Hela registret? Basen? Återhållsamma högtalare är det sista jag vill ha nämligen

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/12/31 :  10:59:18  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Då va 1st 2206h på plats i varje låda. Är onekligen lite jobb med att kasta ihop även en ganska enkel låda. Lade heltäckningsmatta på bakstycket. Baserat på lathet, problem med nitapparaten, materialbrist och iver att bli klar vart det enbart bakstycket som vart dämpat. Fräste ut baffelhål med överhandsfräsen. Blir onekligen ett bra resultat med den så länge "styrpinnen" inte lossnar.

Har bara provspelat lite enkelt som basar 120hz pga att det va det som blev enklast att koppla utan att riva ut hela stereobänken och det va vad tiden räcker till idag.

Resultaten är lite blandade. Antingen har jag blandat ihop polariteten när jag kopplade, ett av elementen är omkonat med + på röd eller så blir det någon slags utsläckning. När jag via filtret byter polaritet på en kanal får jag mycket kraftigare bas.
Portarna i lådorna är åt sidan och vända mot varandra med ca 1,5m emellan. Kan det vara detta som spökar?

Ljudet är imponerande. Speciellt med tanke på att det är 2st PRO 12" som inte är kända för att direkt spela bas.

Jag noterar ganska stora konutslag när volymen höjs. HPF 20hz 24db. Höjde till 25 och tyckte konslaget minskade Frågan är hur detta kommer låta när de även skall spela mellan på högre volymer?

Basen går relativt djupt. Kan ännu inte avgöra om jag tycker den går tillräckligt djupt.

Skall bli spännande att köra den hela vägen upp senare.

BTW:
Kanske egentligen skulle starta en egen tråd.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2015/12/31 :  11:48:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Min tråd, lite meningslös utan bilder dock...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86666&whichpage=1

quote:
Hur menar du återhållsamma. Hela registret? Basen? Återhållsamma högtalare är det sista jag vill ha nämligen


Jag tror att min låda blev för liten invändigt, därav tunn bas.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/02 :  09:37:08  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Idag måste jag nog släpa fram mätmic och testa lite.

Snabb setup aktivt MLTL 20-1200hz. B&C de250- 1200hz och uppåt. 24db/LR. Ingen eq.

https://www.dropbox.com/s/gciz3fxo6b1hzjz/2016-01-01%2019.22.12.jpg?dl=0

Avståndat mellan elementen är inte optimalt men jag vill inte lägga mer jobb på lådan innan jag vet om det närmar sig vad jag önskar.

Måste dubbelkolla polariteten idag då jag får mer bas om jag polvänder ena basen via min DSP...

Jag har lite olika HF-horn. det jag använder nu är ett RCF h100: http://www.rcf.it/products/precision-transducers/horns/h100

spridning 90x75. Laddar till 8oohz vilket borde göra det helt ok att dela vid 1200hz. Tänker mig att spridningen är mer lik 12" drivern än en typisk PA-tratt med 90x40?! Har även läst positivt om dem på lite forum.

Sen har jag 2st B&C ME 45 http://www.parts-express.com/pedocs/specs/294-622-bc-speakers-me45-specifications.pdf

2st RCF H9041 http://lautsprechershop.de/pdf/rcf/h9041.pdf
ganska lika ME 45.

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2016/01/02 09:53:01
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000