HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kabel släppt från talspole. Går det reparera?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/10/23 :  10:04:38  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Hej DIY'are!

Har ett Morel-element liggandes hemma som jag tänkte att man skulle kunna göra något med. Dock så fungerar det inte i dagsläget,
vilket jag tror har att göra med att kopparkabeln har släppt från talspolen (antar att det är talspolen som är det blåa på bilden).

Möjligt att det är något ytterligare fel på elementet, men utgår ifrån att det enbart är detta problem.

Går det att sätta tillbaka kabeln på nytt, och isf hur gör man det smidigast?

Ber om ursäkt för stora bilder, men tycker det var viktigt att få en bra blick om vad som har hänt.



- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/23 :  11:33:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Finns det omkoningssatser så är det såklart det enklaste. Det ser inte så lätt ut att komma åt och löda där inne. Säkert inte omöjligt.

Kolla med http://www.morelhifi.com/support
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/10/23 :  22:47:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har du tur kan du lyckas få tag i tråden på talspolen å kan löda den å sen limma fast lödpunkten.. har gjort det själv en gång med framgång.. väldigt pilligt dock, men helt klart värt ett försök

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/23 :  23:41:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har inte gjort det sälv, men en kompis har lagat några talspolar. Du kan linda av ett varv och skrapa bort lacken på tråden för att få tennet att fastna.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/10/25 :  00:17:41  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Tack för hjälpen.
Då ska jag testa att löda fast kabeln.


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/10/25 :  12:38:21  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Ser ut som även Spider/upphängning släppt från talspolen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000