HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diskanten är tillbaka i mina Magnepan 3.3/R
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/24 :  20:19:22  Show Profile Send Vox a Private Message
Diskanten i båda högtalarna försvann idag och jag kan inte hitta den!

Mitt försteg är förberett för att kunna sätta dit alternativa utgångskondensatorer. Efter att jag köpt hem ett par fina "hifikondingar" tidigare var det idag dags att sätta dit dem.
Efter lite pillande och lödande var de på plats och det var dags att testa. Allt kopplas in, men när jag slår på slutsteget kommer det ett kraftigt brum ur båda kanalerna. Stänger omdelbart av slutsteget. Byter plats på slutstegskablarna så att de "gamla" kondingarna kopplas in. Slår på slutsteget och allt är som det ska. Fattar ingenting förutom att det måste vara nått "elektroniskt".
Nåväl, jag för leva med de "gamla" tills vidare. Sätter på en nyinköpt vinyl med Stina Nordenstam och det låter dovt och konstigt. Kanske fel på skivan!? På med en cd, men samma dova ljud.
Funderar om jag kopplat fel, men hittar inget som ser tokigt ut. Byter högtalare till ett par Dynaudio A42 och då låter det som det ska. Betyder alltså att mina Magnepan har gått sönder.
Då kommer jag på att de är utrustade med säkringar så de ska inte kunna spelas sönder, men alla säkringar är hela.

Vad är det som kan ha hänt och går det att fixa? Jag hade sett fram mot en skön fredagkväll med några nyköpta vinyler och så händer det här.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2014/10/31 16:49:47

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/10/24 :  23:30:51  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Usch vad jobbigt. Precis det man inte vill uppleva!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/10/25 :  10:26:54  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Satt kondingarna rätt väg

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/25 :  12:36:05  Show Profile Send Vox a Private Message
Spelar ingen roll åt vilket håll Mundorf Mcap placeras, eller?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/25 :  14:17:36  Show Profile Send Vox a Private Message
Problemet med försteget är löst. Upptäckte vid felsökning att det var dålig/ingen jordförbindelse på utgång nr två.
Efter åtgärd funkar nu utgång nr två som det ska. Dock blev det dyra läropengar att inte kolla jordningen ordentligt när jag satte dit de nya kondensatorerna.
Blir till att börja jaga nya högtalare.

Någon som vill ha ett par Magnepan 3.3 med trasig diskant? Hämtas i Västerås.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/10/25 :  17:32:23  Show Profile Send elektronror a Private Message
Har du konstaterat att diskanterna är trasiga?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/10/25 :  20:18:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Borde väl gå att fixa ny om det behövs?
Snakat med Magnepan direkt?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/25 :  21:37:18  Show Profile Send Adagio a Private Message
Dra iväg ett mail. Frakten borde ju inte bli så värst blodig. Tror att du kanske kan få över ett par relativt billigt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/10/26 :  07:57:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Däremot kan det vara så att du måste såga för att få bort diskanten. En god vän fick göra så med sina Tympani.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2014/10/26 :  11:53:45  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Om 3.3 liknar de senare modellerna i 3-serien sitter banden med skruvar, sedan är det bara att trycka dit kablarna upp och nertill, väldigt enkelt. Häggis kan nog ha banddiskanter hemma, annars beställer han hem. De levereras i en tub.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/26 :  13:04:49  Show Profile Send Vox a Private Message
Har än så länge endast kollat priserna i USA och där kostar en ny diskant runt 200 USD. Till detta kommer frakt, tull och moms. Så det drar lätt iväg till kostnader som överskrider vad jag gav för dem.

Får ta och kolla med Häggis, men skulle bli mycket förvånad om han har hemma då dessa är från början av 90-talet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/26 :  13:49:42  Show Profile Send Vox a Private Message
Fick ett mycket snabbt svar från "Häggis". Priset, är som jag misstänkte, högre än vad jag gav för högtalarna. En fjärdedel av priset frakt och tull!
Tål dock att fundera eller ska jag betala lite till för ett par 1.6:or?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2014/10/26 :  14:47:26  Show Profile Send nikwin a Private Message
quote:
Någon som vill ha ett par Magnepan 3.3 med trasig diskant? Hämtas i Västerås


Om du menar allvar så tar jag dem. Kan alltid vara intressant se hur dem är uppbyggda.

//Niklas
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/26 :  15:52:49  Show Profile Send Vox a Private Message
Efter ytterligare kontakt med Häggis framkom det att det är "pant" på de gamla diskanterna. Dvs pengar tillbaka vid återlämnande av dem. Sånt gillar jag i dagens slit-och-släng-samhälle.

Beslutet är snart taget......

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

JoRos
Member

89 Posts

Posted - 2014/10/26 :  22:30:59  Show Profile  Visit JoRos's Homepage Send JoRos a Private Message
Magnepan säljer också lösa diskantband och reparationskit med nödvändiga shims och lim. Billigare men ganska knepigt att få det bra. Jag har fixat några band, så det går...
Ska du sälja dem billigt, så säg till!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/10/31 :  16:48:43  Show Profile Send Vox a Private Message
Idag på förmiddagen tog jag mig, tillsammans med de trasiga "diskanterna", till Audionord i Sthlm. Väl där "bytte" jag de trasiga mot två splitter nya.
Måste erkänna att jag var lite nervös när jag, efter att ha monterat dit de nya diskanterna, kopplade in högtalarna och satte på en skiva. Skulle det komma välljud eller var felet någon annanstans?



Diskanten var återfunnen och jag kunde andas ut. Blir en skön kväll med mycket musik.

Tack till Leif på Audionord för snabb hjälp.

Fantastiskt att det finns "reservdelar" att få tag på i Sverige till en högtalare som är drygt 20 år gammal och som inte tillverkas här.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/10/31 :  18:28:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vox, ha en njutbar afton ......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2014/11/01 :  08:43:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
*GILLA*
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/11/04 :  19:15:51  Show Profile Send Vox a Private Message
Fick idag besked från mitt försäkringsbolag att jag får ersättning för de trasiga diskanterna. Det täcker nästan kostnaden för de nya.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000