HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hifi lyckan och lite orm fasoner :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2014/10/25 :  22:21:45  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
Nu går vi på hokus pokus . Lite ormolje fasoner som lättar upp stämning lite.


Du köper en scat kabel på Clas Ohlsson . Du sprättar upp den som en fisk filé.
Tar ur 6 ledare märker svart på två av ledarna i bägge ändar. Ta tre av dem sex en av dem med den markerade . Flätar tre fläta hårt och tajt. Dra lite i flätan när du har fått en bit så blir den jämn och fin. När du är klar så löder du den ena markerade ledarn på +
Och dem andra två på skärm. Dessa låter jätte bra för dessa pengar . Det tar en tid att fläta dock noga med flätning skall bli bra . Lycka till

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2014/10/25 :  22:24:12  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
Luftig och bra 3D slår många dyrare där . Lite essig uppåt när den är nygjord .
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/26 :  08:15:19  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag använde en hel del CAT6 plenum i mina experiment, under prototypsutveckling. Det är en mycket billig väg att utveckla bra geometrier.
Plenum-märkta CAT6 är isolerade med teflon vilket är rätt bra.när du hittat "rätt" geometri så ska du köpa svalanders silver 5N med samma AWG samt bomullsisolering, gör sedan en kopia med finmaterial och häpna. CATkablarna ger en hint om vad resultatet blir, dock förblir de lite grovkorniga och råa i jämförelse. Testa en korrekt fyrfläta enl svalanders modell så har du en riktigt potent rackare. Treflätan ger som du säger en luftig men i jämförelse lite lam återgivning. Tänk på möjligheten att få in mer luft mellan ledarna, använd ren bomull, såväl grövre strumpor (Svalander har) som bomullsrep. Jag vill även föreslå att kika på kimbers PBJ när det gäller hur tight flätan ska vara. Smaken är iofs olika men det finns optimala förhållanden mellan ledarens AWG, isoleringen samt det inbördes avståndet mellan ledarna. Men det tänker jag inte avslöja, det tog mig många år innan jag kom fram till vad jag tyckte var det bästa. Resan är halva nöjet!
Mina mest avancerade geometrier innehåller tio st ledare, då är det lite att hålla reda på.
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/afa01f01-7abe-4934-af1c-bf3ec796e175.jpg.html][/URL]

Lite att fnula på
Kul att se att fler pillar lite flätor är bra grejer men väldigt tidskrävande, tyvärr.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2014/10/26 12:39:48
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2014/10/26 :  14:09:52  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
Jag har redan high end silver flätan .
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2014/10/26 :  14:11:52  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
4 fläta tappar du luft och 3 d .
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/26 :  16:38:32  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nja, det beror på hur tight och vilka vinklar du har på ledarna. Men tendensen är: trefläta- +er luft och rymd -lite tunt
Fyrfläta-+ mer kropp och dynamik -kan bli lite dov och mindre spatiös.
Det gäller att hitta rätt förhållanden som jag skrev tidigare.
Jag har provat många olika och har väldigt klart för mig hur olika geometrier/ledare/isoleringar mm låter.
Ju mer avstånd mellan ledare desto mindre kapacistans = bättre bandbredd.
Ju tunnare ledare desto bättre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/26 :  16:41:30  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det gäller att få ganska långt avstånd men ändå göra den mekaniskt stabil för både bibehållen geometri samt skydda mot mikrofoni och hålla i längden. Inte lätt men kul

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2014/10/26 :  19:22:33  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
jag upplever att fyrflätan hänger inte med en 3 trefläta . Kan beror på solidcore och massa i treflätan.

Har genomfört min trefläta vs kimber Select . Där min är mera öppen mera 3D luft transparens .


Tro mig jag har provat mig fram jag med :) till och me grå hårig har jag blivit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000