HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ännu en glad svarvägare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/10/26 :  15:17:13  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Så var den äntligen spelbar. Gjorde ett byte mot denna TD124 för ca 10 år sedan, då utan plint. Så stod den i garderoben ända fram tills slutet av 2013. Då fick jag ett ryck att fixa en plint. Läste flera av trådarna här på forumet där flera förordade skiffer som material. Inget som jag själv hade haft i tankarna men när jag googlade bilder så kändes det som det var något jag gillade med detta material. Sagt och gjort, gjorde en ritning och hittade ett stenhuggeri som hade cnc-styrd vattenjet. Jag är nöjd med hur den blev, gillar det mattsvarta, den mjuka ytan samtidigt som den känns superstabil.

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/10/26 :  15:40:08  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Grattis, du låter nöjd, dubbla armar och allt. Är de lika långa med olika pickuper?

J. Ullberg
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/10/26 :  15:46:37  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Armarna är olika långa, 9 och 12 tum, dvs en SME 3009 och en SME 3012 men det är samma pickup, Denon DL103

Edited by - secanbj on 2014/10/28 13:09:46
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/27 :  20:03:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hoppsan! Det var lite otippat, men väldigt spännande. Då kan man väl få en liten och i högsta grad relevant beskrivning av skillnaderna mellan 12 o 9 rent ljudmässigt?
Har ju läst olika åsikter som gränsar mer till tro än faktisk erfarenhet. Och i de fall folk har två armar brukar de vara väldigt olika samt ha olika PU.
Så???

Snygg föresten!! Skiffer är rätt härligt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/10/27 :  20:53:44  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Anledningen till att jag har två armar är att 9 tummaren följde med och 12 tummaren dök upp I en annons där priset var bra fem år senare. Men det dröjde som sagt fem år till efter 12 tummaren innan det hela var spelbart. Men till din fråga, hör jag någon skillnad nope. Har nog för grovkornig hörsel. För mig låter de väldigt lika. Men det ser coolt ut och det räcker för mig Har funderat på om man skall hitta en monopickup, men det är ännu bara en tanke
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2014/10/27 :  21:24:50  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Vad fick du betala för plinten?

/O


  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/10/27 :  23:05:20  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Svart skiffer 30mm tjock kostade 3600 kvadratmetern. Min plint är 0.24 kvadrat så det blev knappt 900 för materialet sedan tillkom det 3000 för jobbet och eftersom vi bor I sverige 25% moms så 4800 tutti balutti. Dyrt så in I bänken...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/27 :  23:05:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Där var plinten som vi vi språkades om via pm den ser väldigt bra ut, kan berätta att jag håller på med en TD124 II för en kamrats räkning det blir dock inte i en skifferplint.

Jag har problem med att hitta bra fötter hur har du löst det?

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2014/10/27 23:07:19
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/28 :  07:08:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Aha! Som jag misstänkt länge, i teorin torde 12 tum vara bättre, tangential ännu bättre men i praktiken nästan inte hörbart om sakerna är rätt konstruerade och rätt inställda.
F Kuzma har länge vidhållit 9-tummarnas förträfflighet tills rätt nyligen iaf. Men som du säger 12 ser ju fräckt ut. Sen är det ju i teorin bättre, men saker som rörlig massa, vridstyvhet och massans förhållande till lager punkt har nog lika stor inverkan.
Kanske skiljer sig ljudet mellan olika fabrikat/designer mer än längden på armen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/10/28 :  08:23:23  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Har väl inte löst det här med fötter egentligen Då underredet på TD124an sticker ner rätt mycket så är ju 30mm skiffer inte tillräckligt. Tyvärr så hade de inget tjockare på stenhuggeriet som var slipat. Man skulle kunna ha specialbeställt men då hade priset blivit betydligt högre. Så för att bygga tillräckligt så har jag två hockeypuckar på höjd på tre platser, dvs sex stycken. Man skulle väl köpa en skiva till för att slippa det relativt stora avståndet mellan bänk och plint men det får nog dröja ett tag.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/10/28 :  08:43:32  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Varför inte två identiska skivor? Man brukar ju kunna få två till priset av en inte riktigt men när det gäller vattenslipning CNC mm så är ju själva inställningen jobbet, att göra två eller fler när man ändå är i gång är ju att föredra. Lite sent nu Iofs.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/10/28 :  10:35:15  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Du har säkert rätt men tyvärr tänkte jag inte den tanken då Så det får bli en senare investering.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/28 :  13:31:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En kombination av sten och nåt snyggt trä kanske? Du skulle kunna få en snygg kontrast mot stenen på det viset.

Jag blev inte mindre sugen på att komma till skott själv av att se detta. Jag har tänkt mig en ny plint till min Lenco.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2014/10/28 :  17:47:37  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Den är riktigt snygg.Väl använda pengar.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/10/28 :  19:17:38  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Läcker spelare du fått till!

Hur tycker du att DL103 på SMEarmarna?

VH Johan
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/10/29 :  08:33:50  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Har inga referenser när det gäller pickuper, detta är de enda armar jag haft och de enda pickuper. Faktiskt den enda skivspelare jag haft. Jag tycker det spelar fint med bra driv, men kan inte svara på om det skulle kunna bli bättre. Kan erkänna att jag moddat lite för att se om det blir någon skillnad. På SME 3009 så har jag bytt hus på pickupen till ett Midas aluminiumhus. På SME 3012 så sitter pickupen istället i en annan hållare, Audio Technica AT-LH18/OCC. Men även här är det så att jag inte kan höra någon skillnad mellan dessa setuper. Var på G att testa med en Ortofon SPU men andra ekonomiska prioriteringar kom emellan så det får vänta.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/29 :  21:49:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Angående att du har motorn synlig jag hade nog åtgärdat detta med en träram av ek eller liknande en svag betsblandning sedan hade jag nog satt fast fötterna i ramen.

Bernt, din Lenco skulle trivas väldigt bra med en plint av sten.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/10/30 :  11:19:51  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Riktigt läcker spelare!
Intressant med jämförelseran med samma PU på 9" resp 12"

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/10/30 :  13:12:54  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Blir nog en träram så småningom, men som säkert alla vet så är det svårt att plocka ner något som fungerar

/Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000