HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Kraftig Distorsion från skivspelaren, vad är fel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flinken
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/10/31 :  17:35:52  Show Profile Send Flinken a Private Message  Reply
Hej,

Tänkte slänga ut en liten tråd om min skivspelare. En fram tills nu fullt fungerande Rega P2. Märkte igår när jag skulle lägga på en nyinköpt skiva att det sprakar oroväckande ur högtalarna. Slog om förstärkaren till ingången för CD. Den fungerade fint. Så något är fel med skivspelaren, men vad? Kraftig distorsion hörs på alla låtar. Har dragit ut och kopplat in alla kablar. Stängt av allt och slagit på det igen. Känt försiktigt på pickup men den sitter fast ordentligt. Någon som har något annat förslag på vad det kan vara?

Tacksam för svar!

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/10/31 :  17:56:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
RIAA förstärkningen som slagits om till MC när du har en MM-pickup?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/10/31 :  18:05:26  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har du provat någon av dina gamla skivor, det kanske är fel på skivan du köpte.
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/31 :  18:14:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Är nålen ren/hel?

RIAA rätt (MM/MC)?

Rätt jordad?

Ingen störig strömsladd för nära signalsladden? (brukar brumma)

Rätt nåltryck?

Några saker att kolla.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/10/31 :  20:07:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Du har fått flera tips på vad orsaken kan vara jag lägger till ett par till.

Du kan ha

En sliten nål

En skiva med feltryck

En väldigt smutsig nål

Har du MM kan nålhållaren krupit ut från sitt läge

Lycka till med felsökningen, berätta gärna hur det gick.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Flinken
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/10/31 :  20:51:31  Show Profile Send Flinken a Private Message  Reply
Tack för snabba svar! Det var inte knappen som ställer MM-MC. Jag har prövat en annan nyare skiva men de låter lika illa. Nålen tycker jag inte kan vara sliten än så länge. Den är två år gammal. Men inte använd allt för ofta. Brukar borsta av nålen när jag ser att det är damm på den. Jag ska pröva rycka lite i kablarna imorgon och göra en mer grundlig undersökning. Det stör mig verkligen oerhört.

Tack ska ni ha för snabba och bra svar!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/01 :  08:29:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det har ju ibland hänt att själva diamanten lämnat nålarmen? Kolla det allra först så du inte förstör några vinyler!
Alltså, börja med att kontrollera diamant, nåltryck och att armen går fritt i alla riktningar.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/11/01 :  14:08:49  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Det har ju ibland hänt att själva diamanten lämnat nålarmen? Kolla det allra först så du inte förstör några vinyler!

Jag är också inne på AlfaGTV's linje.
Det händer bevisligen.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=11089&view=findpost&p=187512

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Flinken
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/03 :  16:52:17  Show Profile Send Flinken a Private Message  Reply
Nu fungerar det!

Jag vet inte exakt vad som gjorde susen men något var det. Jag bytte ingångar på förstärkaren och växlade fram och tillbaka. Sen borstade jag försiktigt nålen med nålborsten så att jag fick verkligen fick bort det som satt på nålen. Tyckte den såg ren ut innan men tydligen inte. För nu låter det som det ska igen.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/03 :  17:53:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Köp nålrengöringsmedel! Jag kör med det mellan nästan varje skiva, lika viktigt som skivborsten. Har varit med om smuts som sätter sig rejält, då är det bara medel som gäller, verkar dessutom räcka hur länge som helst.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Flinken
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/03 :  21:51:24  Show Profile Send Flinken a Private Message  Reply
Nålrengöringsmedel är nog en bra ide. Har du något bra tips på produkt?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/11/04 :  22:02:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag kör med det mellan nästan varje skiva, lika viktigt som skivborsten. Har varit med om smuts som sätter sig rejält,


Jag har varit med om att få använda skalpell för att skära sönder beläggning som har inneslutit själva nålen när väl skräpet var borttaget så visade det sig att nålen var i väldigt gott skick.

Operationen gjordes i ett mikroskop annars hade det inte gått trots det var man lite nervös för att sabba nålröret.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/05 :  09:51:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Clearaudios Diamond cleaner kör jag med. H&C analoga väljud har en billigare, eget märke som lär vara riktigt bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000