HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Wader bygger Lenco l75.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/09/12 :  17:42:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tejp? Jag bygger också en Lenco L75 just nu och har också precis köpt fanér. Mannen på snickeriet kunde absolut inte ge min något som helst tips när det kom till appliceringen. Tänkte köra roller (pressa över), kontaktlim och tillbedja högre makter.

Vart hittade du förresten o-ringar till skivtallrikarna?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2015/09/12 17:48:07
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/09/12 :  20:05:16  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Faner tejp, oringarna köpte jag i en butik som saluför lager o.s.v. Jag ska köra ett lim som heter tightbound, skickade efter från england. Då rollar man på ett par lager och stryker fast det med ett strykjärn. Jag har gjort ett test och det fungerar.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/09/12 :  22:18:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hur fungerar tejpen?
Vilken dimension har oringarna?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/09/13 :  06:42:37  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Tejpen är till för att skarva ihop 2 eller fler bitar. Vet inte vilken storlek på o-ringarna, jag tog med mig skivtallriken dit.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2015/09/13 :  10:43:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Solcellsladdning + Batteri till RIAA och preamp har jag testat
Tyvärr så gick det inte att ladda och spela samtidigt pga. missljud
Laddningen med solcell räckte inte heller till om man som jag gjorde laddade hela dagen för att sedan lyssna ett par timmar på kvällen.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/09/13 :  14:03:29  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jag köpte en batteriladdare på biltema och det fungerar bra. Det är bara riaa't som går på batteriet.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2015/09/13 :  18:36:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Wader - Kan du ladda och spela samtidigt utan att få missljud?
Länk till Bitemaladdaren please?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/09/13 :  22:38:02  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jag har inte ens provat att spela medans jag laddar, känns lite som att hela iden med batteridrift försvinner då. Inte heller har jag behövt det.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-2000031642/?artId=37744

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2015/09/13 :  22:53:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
OK Tack

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/09/14 :  09:32:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Solcellsladdning + Batteri till RIAA och preamp har jag testat
Tyvärr så gick det inte att ladda och spela samtidigt pga. missljud
Laddningen med solcell räckte inte heller till om man som jag gjorde laddade hela dagen för att sedan lyssna ett par timmar på kvällen.
Låter som en på tok för liten solpanel? (Eller för litet batteri)
Oväsen har jag råkat ut för med solelen också, när MPPT-regulatorn går över till pulsladdning. Man måste kunna koppla bort batteriet från laddning när man spelar tycker jag.

quote:
Måste säga att jag är imponerad av hur länge batteriet håller efter en fulladdning.
Se bara till att du inte tömmer batteriet för långt mellan laddningarna för då kör du sönder batteriet. Håll det hyfsat laddat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/09/14 09:33:13
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/09/14 :  12:31:09  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Japp bernt, ska hålla det i minnet.

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2015/09/14 12:31:52
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/10/24 :  20:43:33  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
I sin enfald trodde jag att när man hade fyllt 50 så skulle livet lugna sig lite men ack vad jag bedrog mig. Det finns alldeles för mycket som som pockar på uppmärksamhet utöver den mycket blygsamma stereo jag nyttjar. Det nya mellanhjulet har legat en stund (vi pratar månader) och gottat till sig. Idag fanns tid att montera det. I 40 år har det gamla hjulet fungerat och allvarligt talat så på slutet lät det faktiskt inte alls men men jag hade ju ett nytt så det monterades idag. Till att börja med så lät det inte alls bra men nu börjar bitarna falla på plats. Det fanns inget glapp alls i det nya hjulet som jag kunde uppfatta med fingrarna så det blir nog bra.

Nu pågår förhandlingar med en man i england om ett nytt centrumlager delux.

I övrigt har det inte skett några förändringar och min tanke är att om jag inte kan få källan att spela så bra som det bara går hjälper det inte med andra komponenter i kedjan.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2016/05/22 :  10:58:42  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Det går mycket långsamt med bygget men det går framåt. Här kommer lite bilder där man kan skönja det tänkta slutresultatet. Betänk att det är första gången jag gör något dylikt så det finns säker mycket att önska om utförandet.


Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/05/22 :  12:19:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Läckert Wader, det ser mycket lovande ut! En hel del slipdamm också!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2016/05/22 :  15:14:30  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Japp dammar gör det men men man får ta det. Nästa som ska på är ju lite färg och klarlack. Jag ska försöka få ordning på motorstyrningen också, en kompis har lovat att löda korten till mig.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2016/07/22 :  15:01:13  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Här kommer ett livstecken från garaget.När man inte vet hur man ska göra så får man prova sig fram. Note to self-när man tror att man har spacklat klart har man dubbelt så mycket kvar. Lärdom: Med svart färg syns ALLT.

Många turer fram och tillbaka där jag inte har varit nöjd med resultatet och börjat om. Nu börjar jag närma mig det resultat jag vill ha. Det är lite för tidigt att lägga upp bilder men om allt går som det ska så ska plinten våtslipas en gång till och sedan poleras.

Fortsättning följer.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2016/11/21 :  10:19:20  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Tyvärr går bygget mycket långsamt framåt men det går framåt. Lite bilder kanske piggar upp. Dammig plint och mobilkamera gör inte saken bättre men men, håll tillgodo.

[URL=http://s1370.photobucket.com/user/awalles/media/Mobile%20Uploads/DSC_0131_zpsa40vxabz.jpg.html][/URL]

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/24 :  21:51:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ser kanonfint ut Wader! Hur ser prognosen ut?
För övrigt följer jag en tråd på ett engelskt forum där en kille moddar sk*ten ur en L-75:a, med alla trix som nämns på lenco-heaven!
http://theartofsound.net/forum/showthread.php?45139-LENCO-GL75-Project

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/01/25 :  01:32:10  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Lite sjukdomar ställer till det. Både jag själv och anhöriga + lite rehab. Nåja det är i hopp om livet i alla fall. Projektet har jag inte tittat på på flera månader men det som ska till nu är klarlacken på plinten och kanske fylla plattan med något bara för att prova. Lurar väl lite på om jag ska slå till på ett uberlager från england men men det var inte helt gratis precis.

Lite skivor har jag dock köpt, mest klassiskt så man är sugen att få igång spelaren.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/25 :  07:14:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ajdå, det lät inte kul. Hoppas alla berörda är på bättringsvägen!
Och med fler skivor i samlingen så kommer spelaren nog bli klar snart! Tycker inte den ser ut att vara så långt borta från spelbar?
Har du valt arm? Om du skrivit om det ber jag om ursäkt...
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/01/25 :  07:52:43  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jodå jag är gott på bättringsvägen och snart fullt återställd. Tonarmen jag valde är en Jelco sa-750 db. Jag började med en ortofon RED som fick spela ett par månader men bytte sedan till en ortofon BRONZE. Tanken var att börja med modifiering av plint/tonarm och därmed ha en stabil grund som man kan utgå från när man labbar runt med lite olika prylar.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/01/25 :  08:02:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag har samma arm på min, du får återkomma vad du tycker om matchning mot PU. Jag har inte tagit tag i det riktigt. Tar lång tid att lyssna in sig och skapa en bild av vad man tycker, iallafall för mig.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2017/01/25 :  22:36:24  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jag är kanske inte rätta mannen meeeeen. Skämt åsido, jag har väldigt lite erfarenhet av PU till den eller andra tonarmar. Det är himla lätt att man direkt vid bytet antingen dissar eller hissar den nya prylen men med mig är det så att det en stund (säket längre än för andra) att reda ut om det låter bättre för mig. Dock antar jag testen bara jag får ihop prylarna. Nu har jag ju en väldigt blygsam RIAA men med den som utgångspunkt så, javisst.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000