HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Veckla ut ett tappat horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/11/07 :  23:01:31  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Hej alla DIY-experter.

Har plan på att kopiera Martinssons fina lilla TH (Hoppas Martinsson är ok med det).
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78803

Dock är jag sugen på att veckla ut det till en avlång låda, att den enbart veckar sig en gång.

Ser ut att bli en låda som blir ca 120cm lång. Är det någon av er kunniga som har bättre koll på Hornresp som skulle kunna göra om ritningen till en låda som bara veckar sig en gång?

Skulle uppskattas mycket!


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/11/09 :  12:44:00  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Hmm, såg nu att Hifikit har slutat att sälja elementet som martinsson har använt sig utav. Tror jag får tänka om vilken lösning jag ska bygga.


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2014/11/09 :  13:14:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Finns säkert att köpa på andra ställen, i värsta fall så fungerar det med andra element.

Denna bilden kanske förklarar en del?


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/11/21 :  00:20:25  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Njäe, den bilden sa mig inte så mycket.
Såg även denna bild på en annan site som förklarade TH, men inget som gav mig en ide på hur jag ska ovandla den mycket veckade lådan som Martinsson har gjort, till en låda som bara är veckad en gång.
Men såg i en post han hade gjort att det var ett horn på 240cm, så man kanske helt enkelt kan lita på det och göra en låda på 120cm som är veckat en gång.


Edit: Är inne på att använda Silver Flute-element som ersättare till elementet Martinson har använt. Ser ut ät mäta ungefär liknande.


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free


Edited by - mickejohansson on 2014/11/21 00:30:30
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/11/27 :  22:31:04  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Ursäkta en kanske onödig fråga, men varför vecka ut det? Roligt att testa och utvärdera dock!

Jag är sugen på att prova bygga enligt ursprungsritningen, men jag har aldrig spånat ihop nåt mer komplicerat kabinett än slutna lådor förut så det ska bli spännande att se om man får till den bra. En fördel med Martinssons mer kompakta design är att lådan inte kommer att behöva stagas och att man kan använda 12mm plywood.

Jag kan inte horn så jag vet inte vad man kan förvänta för skillnader i ljudet om man verkar ut den. Ojämnare frekvensgång? Sämre verkningsgrad?

Rör...

Edited by - Cliffan on 2014/11/27 22:33:46
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/11/28 :  21:20:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Kolla på martinssons hemsida, där finns indata för hornresp på de flesta av hans alster, då e det bara att mata in det i hornresp så får du ju måtten på hornet

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000