HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Simple Audio eller Bluesound
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2014/11/10 :  16:35:03  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Hej alla,

Går i funderingar för att byta ut min SB Classic.
Kravet är att det går att streama musk från NAS i 24/96 och att det finns klart med Wimp.

Frågan är om man skall köpa en Bluesound för 3400kr eller en Simple Audio för 6500kr? Vad får man för pengarna? Fördelar nackdelar? Är Simple Audio bättre då den är dyrare? Finns det andra alternativ?

Kommer köra med separat DAC.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/10 :  17:52:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kan inte svara på din dirket fråga, men kontrar med en egen;
Du är medveten om att Bluesound Node enbart har optisk utsignal att välja på digitalt?

FÖr övrigt tyckte jag att BlueSound fungerade väl det lilla jag provat den. Och lät bra via de analoga utgångarna. (testade inte som transport)

Vad tillför Simple Audio som är värt 3000:-?
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/10 :  19:44:22  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
AlfaGTV skreV:
quote:
Du är medveten om att Bluesound Node enbart har optisk utsignal att välja på digitalt?

Du uttrycker dej på ett sådant sätt att jag får ett intryck av att du tycker att det skulle vara något brist. Hur kommer det sig?
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/10 :  19:56:15  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
@Loopen.

Jag köpte en Bluesound Pulse för några veckor sedan. Det är den modellen med högtalare. Jag har den på jobbet och jag är mycket nöjd med den. Den har stöd för både Wimp och Spotify Connect och det går att spela upp 24/192 från en NAS om man vill det.
Programvaran i den känns stabil och lättanvänd.

Jag har tidigare hört en hel del negativt om Simple Audio. Det var visserligen ett tag sedan jag läste något om det så det kan hända att Simple Audio fått ordning på apparaten nu. Jag har för mej att det finns en tråd om Simple Audio på minhembio.com. Föreslår en titt i den innan köp.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/10 :  21:22:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Atle skrev:

Du uttrycker dej på ett sådant sätt att jag får ett intryck av att du tycker att det skulle vara något brist. Hur kommer det sig?


Njae, jag ser väl denna "brist" mera som att man tvingas välja optisk överföring när man gott kunde haft en elektrisk kontakt också.
Jag har själv inga stora bekymmer med optisk SPDIF, även om jag alltid föredragit elektrisk där alternativet funnits.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/11 :  09:47:59  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Det här att optisk (toslink) skulle vara sämre än elektrisk s/pdif är en myt som är svår att avliva
För många år sedan så rekonstruerade man audio-klockan i da-omvandlaren direkt från den inkommande signalen. Då kunde det nog bli skillnader på nivån av jitter mellan optisk kabel och elektrisk, kanske även mellan olika digitalkablar av samma typ.

Idag "klockar man om" signalen som kommer in till da-omvandlaren. Det gör att det har liten eller ingen betydelse hur mycket jitter som den inkommande signalen har.

En elektriskt ledande kabel har en nackdel gentemot en optisk kabel och det är att den leder ström, dvs. den kan överföra alla typer av störningar som kan transporteras genom en elektrisk kabel.

Edited by - atle on 2014/11/11 09:48:22
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2014/11/11 :  18:08:09  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Ja frågan är om det låter 3000kr bättre. Eftersom det bara är klubben som har Bluesound så är det som vanligt vi kunder som drabbas. Hade båda funnits hon "vanliga" hifi handlare så hade man kunnat jämföra. Nu famlar jag i mörker.
En sak är att Bluesound har wi-fi men det rekommenderar de inte själva vid högupplöst.
Simpel Audio har inte wi-fi men de har nätverk över elnätet som skall fungera fint.

Får Googla runt lite. Pust. Konstigt att detta inte har lockat branschen mer då fler kör från NAS och nästan alla använder Spotify eller Wimp. Hade helst sett en vanlig låda från någon etablerad tillverkare som typ N50 eller liknande.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/11/11 :  21:36:16  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
atle: Man vet ju dock aldrig hur bra optisk/elektrisk omvandlaren är. Även om man klockar om så kommer jitter igenom, det brukar stå mängden förbättring det blir i databladen för chipen. Sen om det "räcker" eller inte är en helt annan diskussion
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/12 :  12:14:05  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Lovan: Oftast används en PLL för att minska transport-jitter i SPDIF. En PLL använder sig av en feedback-loop som är konstruerad på sådant sätt att den, samtidigt som den filtrerar bort jitter, också skapar nytt jitter. Jag har för mej att det är mängden jitter som PLL:en lägger till som brukar vara angiven i databladen till chipen, men det var länge sedan jag läste om detta så jag kan minnas fel.

Ofta läser man om att omvandlingen mellan optisk till elektrisk signal skulle skapa jitter, men jag kan inte minnas att jag sett någon mätning som bekräftar den uppfattningen. Däremot har jag sett mätningar som visar att längden på optisk kabel påverkar mängden transport jitter, men längden på kabel har även en påverkan på elektrisk SPDIF.

Hur som helst, det jag främst tänker på när jag skriver att mängden transport-jitter inte har någon praktisk betydelse för ljudet är resultaten från dom mätningar av jitter som gjorts på digitalomvandlare dom senaste åren. Dom mätningarna visar att det i princip inte blir någon skillnad på nivån av jitter, i den utgående analoga signalen, mellan olika digitala interface, USB och AES XLR inräknat.

Edited by - atle on 2014/11/12 12:17:22
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2014/11/12 :  12:41:26  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Varför käns det som tråden handlar om annat än Simple Audio/Bluesound?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/11/12 :  21:09:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Då får jag väl späda på "myten" om optisk kabel (toslink).
Under mina 15 års användande av separata dacar har jag aldrig hört en toslinkförbindelse som låtit lika bra som en välgjord elektrisk digitalutgång.
Jag har aldrig sett en tillverkare av digitala transporter som rekommenderat att man använder toslinkutgången, enbart tvärtom.
Skribenter på hifitidningar verkar helt eniga om att toslink är det sämsta alternativet.
Toslink har också en betydligt lägre bandbredd än de elektriska alternativen.

Det sagt,, så kan jag också nämna att en elektrisk digitalutgång som det fuskats med, exempelvis utan gslvanisk isolering, låter sämre än toslink. Det har jag också upplevt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2014/11/12 21:10:41
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/11/14 :  19:38:16  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Köp en beggad Touch...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/16 :  17:42:10  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Björn-Ola skrev:
quote:
Då får jag väl späda på "myten" om optisk kabel (toslink).
Under mina 15 års användande av separata dacar har jag aldrig hört en toslinkförbindelse som låtit lika bra som en välgjord elektrisk digitalutgång.
Jag har aldrig sett en tillverkare av digitala transporter som rekommenderat att man använder toslinkutgången, enbart tvärtom.
Skribenter på hifitidningar verkar helt eniga om att toslink är det sämsta alternativet.
Toslink har också en betydligt lägre bandbredd än de elektriska alternativen.

Det sagt,, så kan jag också nämna att en elektrisk digitalutgång som det fuskats med, exempelvis utan gslvanisk isolering, låter sämre än toslink. Det har jag också upplevt.

Ha, ha, så skribenterna i hifi-tidningarna är alltså alltid sakliga och håller sig till fakta?

Att tillverkarna rekommenderar elektrisk spdif framför optisk spdif framstår inte som speciellt konstigt, åtminstone inte för den som har lite kunskap om hur marknaden för hifi-produkter fungerar.

- Det är ofta små företag som tillverkar Hifi-produkter och det är mycket svårt för dom att gå emot en "allmän uppfattning" eftersom det finns risk för att potentiella kunder uppfattar det som att förtaget inte tar sin produktutveckling på allvar.
- En tillverkare som är lite "smart" förstår ganska kvickt att han kan tjäna på att stödja en "allmän uppfattning" av det här slaget och använda den som draghjälp för sin egen försäljning.

Den senast tiden har DSD blivit rejält "hypat" och många tillverkare har hakat på hypen, men det finns vissa företag som på ett tydligt men sakligt sätt sagt att DSD inte ger några fördelar. Jag är faktiskt förvånad över att dom här tillverkarna vågat gå ut offentligt med sina åsikter.

Edited by - atle on 2014/11/16 17:43:28
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/16 :  17:45:33  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Loopen:
Anledningen till att du känner att tråden handlar om något annat än Simple Audio/Bluesound är att så fort man nämner något som kan få en tråd till att övergå till att bli en diskussion om kablar så drar det iväg
Det finns faktiskt ganska många musikspelare av det slag som du eftersöker. För att nämna några:

https://www.hifiklubben.se/streaming/fler-produkter-med-streaming/denon-dnp-730ae-musikstreamer/
https://www.hifiklubben.se/streaming/bluesound/bluesound-node/
https://www.hifiklubben.se/streaming/fler-produkter-med-streaming/cambridge-audio-stream-magic-6-v2-musikstreamer/
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/stereo-3/harddisks-och-natverksspelare/marantz-na-8005
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/stereo-3/harddisks-och-natverksspelare/bladelius-mimer
http://www.pioneer.eu/uk/newsroom/news/N-70A_N50A/page.html
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/stereo-3/harddisks-och-natverksspelare/naim-nd5-xs

Som du ser så säljer hifi-klubben ganska många av dessa musikspelare så jag skulle nog rekommendera dej att göra ett litet besök i nämnda butik. Inte nödvändigtvis för att köpa något utan för att få en uppfattning om utbudet. Bor du i Stockholmsområdet så rekommenderar jag också till ett besök på Reference Audio.

Det jag tycke är viktigt när det gäller sådana här apparater är funktionalitet och användargränssnitt. Då tänker jag mej att man kopplar apparaten till en separat dac av lite bättre sort än vad som vanligtvis sitter i den här typen av musikspelare. Bluesound och Cambridge Audiostream Magic 6 har bra användargränssnitt, åtminstone om man använder dom med en iPad. Pioneer och Marantz tycker jag däremot har ganska dåliga användargränssnitt. Det är i och för sig något år sedan jag tittade på apparaterna så det kanske har ändrats sedan.

Om du verkligen tror att det finns skillnader i ljud mellan dom här apparaterna när man tar ut signalen digitalt till en extern dac så räcker det inte med en provlyssning i butik för att avgöra vad som är bäst. Du måste låna hem apparaterna och jämföra dom sida vid sida, kopplade till den dac som du kommer använda efter köp.

Edited by - atle on 2014/11/16 17:47:15
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2014/11/20 :  22:45:11  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Ja jag vet hur det fungerar med kablar. Det finns lika många uppfattningar som det finns sandkorn i Sahara....
Hur som så har jag bra koll på de produkter du nämner men jag hade hoppats på att hitta en maskin som kan streama musik från min NAS och har möjlighet till WIMP direkt i maskinen. De enda jag hittat idag är Bluesound och Simple Audio.
De andra maskinerna är säkert bra till streaming men har inte Wimp.

Jag har forskat lite runt Simple Audio och det jag hört från många håll är att de inte är stabila utan har massa dumheter för sig. Då går den bort direkt.

Kanske skall jag satsa på en renodlad maskin för streaming som även klarar högupplöst.
Pioneer och Marantz kanske......

Jag spelar nu Wimp från padda till en Airport Express men det är inte jätte stabilt när man kör Wimp HiFi. Denna är sedan kopplad till DAC i min CD. Optiskt
Det samma med streaming från en SB Classic som inte klarar högupplösta filer. Annars fungerar den utan buggar.

En Mac Mini kanske kunde fungera. Har en som står och skräpar. Får testa den....

Pust.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/21 :  07:29:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jo, så gör jag med. Jag har också mailat WIMP och påpekat den uppenbara bristen i att det inte verkar finnas ngn möjlighet att fjärrstyra en WIMP klient annat än via BlueSound/Sonos eller andra hårdvarulösningar.
Det är yxigt att fjärra skrivbordet på en MacMini, men ändå görbart.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/11/23 :  16:55:00  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Loopen:
Det nog sant att dom apparater jag länkade till inte har stöd för wimp. Än så länge är det vanligare med stöd för Spotify. Med tiden kanske det ändrar sig. Här är en länk till en annan musikspelare med stöd för Wimp. Tyvärr så är den ganska så dyr.
http://www.hembioconsult.se/t/AURALiC/ARIES.htm?sClickID=Prisjakt-9

Jag spelar också wimp hifi genom att streama till från en padda till en förstärkare med stöd för airplay och jag får också en hel del drop outs. Jag har testat att streama både Spotify och internetradio på samma sätt och då får jag inga drop outs. Då tänkte jag att det hade med bandbredden att göra. Wimp hifi kräver högre bandbredd än Spotify så jag testade med att streama flac-filer från min padda mren det fungerade också bra (flac-filerna ligger på en nas). Jag har märkt att jag även får drop outs när jag lyssnar på wimp via hörlurar så jag tror att det är wimp som är den främsta orsaken till dessa drop outs.

Får du drop outs när du streamar från annan källa än Wimp?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000