HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DC- kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/23 :  00:01:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Efter den bästa kabeltråden jag någonsin följt,
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92360
vill jag fråga vad man skall ha internt i en effektförstärkare. Säg upp till 150W per kanal. Vilka dimensioner? Entrådig, flertrådig? Det kan väl handla om upp till 30 cm som max.
Jag fick en gång lära mig att elektrontransporten sker på ytan, alltså flertrådiga verkar ju vara bäst. Men det var ju då det.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/11/23 :  08:28:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Jag fick en gång lära mig att elektrontransporten sker på ytan,
Ja det gör den vid högfrekvent AC, men inte med DC.

Men om man skärskådar det som sker inuti en förstärkare så är det inte ren DC eftersom musiksignalen gör att på likspänningen blir det överlagrade växelspänningar. Så det gäller att hålla nere oönskad induktans och kapacitans även i likspänningsdelar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/11/23 :  09:33:21  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Om det är så korta sträckor så tror jag att det borde vara ok med 1,5 mm2 flertrådig.
Möjligen kanske 2,5 mm2 men jag har svårt att tro att det behövs tjockare.
För vi menar väl kablar i nätdelen och på högtalarutgången ?
Det är väl av större betydelse hur man drar kablarna internt i lådan, så att det inte uppstår problem med brum.
Mvh Tord

Edited by - tordnilsson on 2014/11/23 09:36:12
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/23 :  10:06:46  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
För vi menar väl kablar i nätdelen

Yes, det var det jag tänkte mig.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2014/11/23 :  20:45:50  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Strömförträngningseffekten (som gör att strömmen går i ytan av en ledare) uppstår som nämnts vid höga frekvenser dvs Radiofrekvens; brukar vara av intresse från kortvågsbandet och uppåt (> 4 MHz) och vid större effekter. Den hänger ihop med magnetfältet som ju alltid följer en ström och om jag minns rätt har det egentligen ingen större betydelse om det är ett knippe trådar eller en massiv tråd, det blir alltså inte den sammanlagda ytan av alla tunna trådar som bär strömmen ändå, eftersom ju några av de tunna trådarna ligger i centrum av knippet... För internkablage skulle jag välja flertrådig och med area efter den aktuella strömmen. 2,5 mm² kanske är bra, men den blir så styv om det är massiv tråd och därmed svår att montera snyggt, flertrådig är smidigare och skapar ingen mekanisk spänning i kontaktpunkterna, vilket är särskilt viktigt om man löder in kabeln.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/23 :  23:38:15  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Tack för supporten. Jag är i alla fall inte fel ute.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/24 :  17:41:27  Show Profile Send pix a Private Message
Att vinna ledare och återledare är bra, då detta minskar både utstrålad samt resistans mot inkommande elektromekanisk strålning (jag har för mig att jag hört siffran 30dB någonstans).

Tvinna dock ej för hårt då detta i extremfall kan ge en viss spol-verkan (induktans). Hemligheten ligger inte i tvinningen i sig, utan att ledare och återledare ligger tätt ihop.

Vanligt vid normalgrov kopplingskabel är en stigning på ca 5cm


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2014/11/24 :  21:43:35  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Jag vill inte verka för besserwissrig, men faktum är att tvinnandet i sig självt hjälper till med att motstå inkommande och minimera utgående störningar, när man transporterar växelström i ett trådpar. Med lagom stigning, som pix nämner! Bortom ett visst avstånd från ett tvinnat par så har ju magnetfälten från de två trådarna "blandats" och i princip tagit ut varandra, så det blir ingen (eller minimerad) påverkan på omkringliggande trådar/kablar/komponenter. Likaså så påverkas båda trådarna mer likartat av ett yttre störningsfält och det gör att störningarna inte tar sig in i signalkretsen på samma sätt. Därav att alla teleledningar är tvinnade, liksom nätverkskablar (CAT 5 och liknande). Även tele-luftledningar är tvinnade, fast det syns inte så lätt; stigningen är ju minst fyra stolpavstånd och sådana ledningar finns ju knappt kvar att titta på numera.

Edited by - lampuradio on 2014/11/24 21:43:50
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/25 :  18:05:11  Show Profile Send pix a Private Message
Denna effekt används även vid fler-lagers mönsterkort där man lägger ledare/återledare så tätt man kan i intilliggande mönsterkortlager.
I detta sammanhang kallas detta för transmission lines.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/11/25 18:11:46
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/11/25 :  23:58:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
Vid tvinning så är det egentligen CMRR i mottagarkretsen som ger dämpningen iomed att båda ledare får samma "signal" av störningarna. Det förutsätter dock att det är en balanserad konstruktion, dvs samma impedans.
Induktansen minskar när ledarna ligger nära varandra och hjälper till att minska störningarna, men kapacitansen ökar. Tvinningen gör att induktansen minskar något iomed att ledarna hamnar nästan vinkelräta mot varandra.

Transmission lines är att man har den karaktäristiska impedans lika i hela kedjan för att minska mängden reflektioner, speciellt vid högfrekventa signaler då man är beroende av att flankerna på signalerna är välbevarade. I audio sammanhang använder man dock oftast inte det utan en större impedans på mottagarsidan för att minska mängden förluster.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000