HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ultraljudsvinyltvätt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/24 :  19:05:22  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Med tanke på att Kuzma säljer ett kit för att ställas över en ultraljudstvätt och rotera skivorna och Biltema, vilka annars! säljer en ultraljudstvätt, vad tror ni, är Biltemas tvätt tillräckligt bra? Kuzmas kit är dubbla priset och mer jämfört med tvätten. Skall man chansa? Som ni ser har jag lite beslutsångest och slår som ni ser inte till på en gång.

Priser: Kuzma kit - 950-1100 euro, Biltematvätt 449 euro med artikelnummer 191542 Blir ju några tusen billigare än den tvätt man sett i Hi-Fi handeln som ligger runt 21000:- tror jag.

J. Ullberg

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/24 :  20:56:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Googlat lite. Det verkar som om man får räkna med minst dubbla priset för en ultraljudstvätt som inte är biltemas då de flesta träffar hamnade hos typ medicin/"life science" företag och det vet man ju hur de prissätter............

J. Ullberg
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/24 :  21:11:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hur gör man rent praktiskt i baljan på ett smidigt sätt? En pinne tvärsöver o sen bara o snurra på vinylen? Ha så rent vatten som möjligt för att inte få avlagringar?
Tycker det här är riktigt häftigt med ultraljudstvättar.

Edited by - Stormen on 2014/11/24 21:12:23
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/11/25 :  09:57:03  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hej

Finns en lång tråd om hur man bygger en sådan på diyaudio. Där han har man länge undersökt/funderat på hur frekvensen påverkar skivorna och det verkar som om rekomendationen är att använda 60Hz maskiner för att unvika eventuella skador/slitage på skivorna. Den maskin från Biltema är 40Hz. I första posten finns en länk till en inhandlingslista för att bygga deras variant.

http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/218276-my-version-ultrasonic-record-cleaner.html

Och på sista(84) sidan pratar man just om frekvensen. Har länge funderat på att beställa en 60Hz men det blir ganska dyrt om man skall skicka efter en från US.

/Anders
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/25 :  11:19:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
kHz ska det väl vara? Det där problemet har jag inte ens reflekterat över när det gäller skivtvätt. Undrar om det är ett problem alls i det här fallet, det är korta tidsperioder vi talar om. Jag har sett många exempel på kavitationsskador genom åren i processindustri men där är ju pumphus och impellrar i drft kontinuerligt i åratal.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/11/25 :  11:31:22  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
så klart att det skall vara khz

/Anders
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/25 :  12:14:29  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply

quote:
Finns en lång tråd om hur man bygger en sådan på diyaudio.

Tjusigt
12 minuter,, ja det blir lite som att sitta med en pinne o grilla korv o snurra. Kan ju bli lite segt efter ett par hundra skivor :-)

Jag har en synkronmotor från en HP skrivare som jag tagit ur, kan komma väl till pass om man ska ge sig på detta.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/11/25 :  12:41:36  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Det borde duga:

http://www.ebay.co.uk/itm/160785963903
eller 10L:
http://www.ebay.co.uk/itm/160624630634
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/25 :  15:06:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Refererar till en tråd på et grannfora om det är OK?
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10831

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/25 :  16:20:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/11/25 :  16:38:21  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
AlfaGTV var två minuter snabbare så jag tog bort mitt inlägg med länk till Euphonia.




Edit: En bokstav fattades....

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2014/11/25 16:39:36
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/26 :  20:41:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag har inte hunnit läsa Kuzmas och Biltemas manualer ännu, men jag vill minnas att Kuzma själva rekommenderar minst 40kHz.

Någon som kollat priserna "over there"? I sverige, om man ens kan handla av de medicintekniska företagen blir det minst dubbla Biltemapriset då jag tror jag glömde kolla ev. moms när jag googlade lite.

DIY-alternativet är inget för mig för tillfället men jag skall kolla tråden vid tillfälle så att man får ett hum om vad det innebär.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/27 :  14:04:04  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har bara skummat den länkade tråden men det verkar som om man kan komma undan billigare ändå för en 60kHz maskin. Trådskaparen betalade 500 USD 2012 så en sådan apparat och Kuzmas kit för oss som varken har tillgång till maskiner, förmåga etc kanske kan bli något i alla fall.

J. Ullberg
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/11/27 :  15:57:45  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Men, att betala 950-1100¤ för kitet känns väldigt onödigt och dyrt. 100¤ eller max 200¤ är mer rimligt.

Kit will be available as flat pack in retail price range of 950-1.100 EUR in Dec 2014.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/27 :  19:05:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jo, det är mycket pengar men om man inte har förmågan/viljan att bygga själv, då är det bara att slanta upp, om ingen vill bygga ett kit även till mig för rimlig peng? Annars är ju köpemaskinen med ultraljud i svenskt återförsäljarled även den relativt kostsam. Väldigt lite är gratis eller superbilligt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/11/27 :  20:04:15  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jo, men då ska man köpa ett färdigt produkt för lite mer pengar ... faktiskt inte mycket mer om man summerar Kuzmas kit, ultraljudstvätt , frakter, "små grejer", eget tid ... ;-)

t.ex. audio desk systeme vinyl cleaner:
http://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/skivtvattar/audio-desk-vinyl-cleaner-varldens-basta-skivtvatt.html

Där får du även dammsugarfunktion med timer, allt automatiskt.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/27 :  21:24:50  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ja, faktiskt. Ville jag lyfta mig från Okki-Nokkin så vore det nog audio desk

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/28 :  09:09:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jo, jag har sett den och den pockar på min uppmärksamhet

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/30 :  09:11:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
De av er som inte har ultraavancerade vinyltvättar utan mera beskedliga skapelser runt 5-7000:- eller så för det finns väl några stycken i detta segment, hur nöjda är ni?

Med ultraljudstvätt drar det ju iväg, men det lät ju så bra så man blev ju sugen att spendera. Men helst inte.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/30 :  09:52:55  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Är biltema baljan för liten? Annars var den överkomlig i pris.
En liten motor o pinne kan man fundera lite på efterhand tänker jag.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/30 :  09:54:36  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag är nöjd med vanlig vaccumsug dvs min Okki Nokki (4700 kr). Den gör sitt jobb med hjälp av L'art de Son tvättvätska. Svårt att tro att den dyrare maskin av samma princip skulle göra jobbet bättre.
Om det inte blir ultraljudstillägget då, men det har jag aldrig testat.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/30 :  10:30:10  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Det finns fler ultraljudstvättar, se här: http://klaudio.com/

Vad gäller den vi först pratat om så tillkommer det en massa kostnader förutom inköp av själva maskinen. Rollerborstarna t.ex. håller bara runt 100 LP, 50 om de är riktigt skitiga och de senare rekommenderas att man förtvättar. Kostnad ca. 100 USD. Sedan kostar ju tvättvätskan och destillerat vatten. Det blir en del per skiva. Har inte heller sett hur många kHz den jobbar vid, och inte heller hur många transducers den har. 6-8 skall vara helt tillräckligt har jag sett.

KL Audios maskin vet jag inget om då jag just blivit varse att den finns. Kostar ca 4000USD resp. 3300USD
KL Audios maskin har adaptrar för 7" och 10" skivor á 99USD styck, men har man singlar så har man. Tror inte Audio Desk kan ta vare sig 7" eller 10" skivor. 3300 dollarsmaskinen var en "referbished" maskin.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/11/30 10:58:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000