HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 hfls-1 är väl inte för gammalt ....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

österlenaren
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/27 :  12:21:41  Show Profile Send österlenaren a Private Message  Reply
Hej alla ...HJÄLP MIG

Provar mig på att göra ett inlägg för att se om jag får någon respons.
Tänkte bygga mig ett par HFLS. Detta är mitt första bygge och kommer därför att bygga helt efter ritning utan några egna "tweaks".

Däremot ska jag jobba lite på utseendet med en blandning av Jacaranda och Ebenholzfaner med infällda foton på utsidan, sidan, eventuellt med belysning bakom om jag tycker det behövs.

Nu till mitt "aber", jag behöver hjälp med att hitta elementen. Nya begagnade eller ett fullgott eller bättre alternativ.

Nån som också vet om man kan klistra in pdf bilder här på forumet....funkar inte för mig.

Nåväl, hjälp en Österlenare på sin väg mot sitt första diy.


Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/27 :  13:49:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Om jag inte minns helt fel så måste man väl ha bilderna på någon server eller bildtjänst typ "Photobucket" och länka därifrån.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2014/11/27 :  18:54:34  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Baselementen säljs inte längre, måste det vara hfls-1?
Annars kan du ju bygga 9laeh, bra element o allmänt bra.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=18807&start=240
Go to Top of Page

österlenaren
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/28 :  12:35:42  Show Profile Send österlenaren a Private Message  Reply
Hej
Njaa, vill gärna bygga hfls, då jag tycker att den kritiken de fick var extremt bra. Har tittat på många olika varianter och har fastnat för denna eller (se youtube, "my personal speaker") denna som dock föll på att jag inte får tag i så tjockt plexiglas för en rimlig peng.
Så återigen tar jag gärna emot tips på ersättningselement som är likvärdiga eller bättre än de som då förespråkades.
Hifi kit säljer inte dessa kit längre men ett mejl till dom (än så länge obesvarat) med samma förfrågan har jag gjort.
Någon .....
Ove
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/11/28 :  13:19:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ove, jag tror att jag kanske har element liggande. Jag kollar i em när jag kommer hem och återkommer.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/11/28 :  13:23:55  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Diskanten: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/diskant/discovery-d2604830000

Midbasen: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3694

Jag skulle nog byggt denna istället med modernare element och kontrollerad spridning.
http://www.audioheuristics.org/projects_gallery/ER18DXT/ER18DXT.htm


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2014/11/28 :  13:44:33  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag tror Pac har en uppsättning element liggande, kolla med honom om han vill sälja det.
Missade ditt inlägg Per.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066



Edited by - bearwik on 2014/11/28 14:40:28
Go to Top of Page

österlenaren
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/11/29 :  12:03:48  Show Profile Send österlenaren a Private Message  Reply
Ok, då kanske pac löser mina problem. Tack för andra förslag som jag kanske bygger sen. Men har bestämt mig för hfls och står fast vid det. Har jagat runt efter diy i över ett halvt år för projekt och vill komma till skott någongång, även om det är otroligt roligt att "jaga projekt". Vill dock bygga ett också. Ska nog inte själv ha dom utan bara börja prova att bygga. För att sen ge mig på ett mer avancerat projekt. Har bra högtalare idag (reference 3a, veena), men skulle vilja bygga mina egna, som är lite bättre än de, om jag kan.
Mvh
Ove
Go to Top of Page

österlenaren
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/12/05 :  11:48:14  Show Profile Send österlenaren a Private Message  Reply
Ok, har ännu ingen lösning, så, om du har element eller förslag på ersättning, likvärdig eller bättre så hör av dig.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/12/05 :  12:34:24  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Missade du länkarna i mitt inlägg ovan?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

österlenaren
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/12/10 :  11:38:50  Show Profile Send österlenaren a Private Message  Reply
Hej Jonasz
Nej jag missade inte. Men ville avvakta vad Pac hittar i sitt förråd. Bättre att använda element som redan är ute än att bara köpa nytt.
Vi ligger i mycket hårda förhandlingar om priset och vi får se hur det går.
:-):-):-):-)
Go to Top of Page

österlenaren
Starting Member

6 Posts

Posted - 2014/12/14 :  23:07:15  Show Profile Send österlenaren a Private Message  Reply
Ok, tack för hjälpen, alla.
Nu ska jag bara ta ett beslut, inför byggandet i jul.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/12/15 :  16:14:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Färdigbyggt kanske kan vara ett alternativ?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92246


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bilbo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2015/01/09 :  15:41:24  Show Profile  Visit Bilbo's Homepage Send Bilbo a Private Message  Reply
Jag funderar på att sälja mina tre hfls-1:or som är i bra skick. Jag har även tre stycken bafflar och lite dämp-material över från det bygget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000