HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 VTA, azimuth och nåltryck?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/28 :  10:01:22  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har utökat med azimuth och nåltryck eftersom de handlar om inställningar.

Skall ju sätta ihop en vinylsvarv längre fram är det tänkt och vad gäller tonarmar har antalet kandidater ständigt minskat efter hand av olika orsaker.

VTA hör man ju om titt som tätt och med tanke på att vissa ändrar VTA-inställning när de byter skiva från "vanlig vinyl, 120g??????" till typ 200g vinyl. Nu undrar jag om det är nödvändigt att ställa om VTA på detta sätt? I så fall önskar man ju lättinställt VTA.

Även azimuth och nåltryck måste ju vara lättinställbara och jag gissar att dessa är viktigare än VTA?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/11/28 19:14:44

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/11/28 :  10:34:27  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Finns säkert de som kan argumentera både för och emot. Hittade denna artikel som kändes som en frisk fläkt i ämnet.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

/Anders

Edited by - secanbj on 2014/11/28 10:35:05
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/28 :  10:36:54  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag ställer in för normala LP skivor. En extra tjock skiva gör att man kanske få lite mindre fräs i diskanten, men jag tänker inte på eller märker det. Mer känslig för om lutar för mycket åt andra hållet...
Lättinställd VTA är dock en jäkla fördel, helst med ny pickup och när man provar sig fram.
Själv skulle jag nog prioritera en gedigen lättjusterad tonarm, och om möjligt VTA on the fly!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/11/28 :  19:26:56  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Efter att ha läst artikeln från TNT är jag mindre skrajsen för VTA och känner inte att jag längre nödvändigtvis behöver VTA "on the fly".

Sedan har vi ju inställning nummer 4, antiskating. Vissa armtillverkare har ju tydligen börjat frångå att ha antiskatingvikter hängande i en tunn tråd. Magnetisk antiskating har jag också hört någon kritik emot, men tyvärr glömt vad den gick ut på.

Alla tre inställningar måste dock tillsammans vara lättinställda för att armen skall vara intressant. Då krävs det butiksbesök.

J. Ullberg
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2014/12/02 :  21:05:06  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Personligen tycker jag magnetisk antiskating är jobbigare att ställa in än med tråd. Om du dessutom råka "stöta" till armen när den är hissad så bromsar tråden mer, medans den med magnet inte bromsar nästan alls. (jag har skadat en PU på detta sätt).
Nästan alla seriösare radialarmar jag kommer på är med tråd. Är väl bara Rega av de större som kör med magnetantiskate?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/02 :  21:32:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Du räknar inte t.ex Graham och SME till de "seriösare"?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2014/12/23 :  15:54:38  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Haha, jag har faktiskt inte reflekterat över att SME har magnetisk antiskating, då jag aldrig haft en SME arm själv. Däremot har jag hört många färdiginställda SME armar som låter kanon. Så jag kan däremot inte säga något om inställnings-upplevelsen :-)
Men, nej, då får jag väl ta tillbaka "seriösare", däremot tycker jag generellt de armar jag ställt in som har tråd varit enklare.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/12/23 :  19:55:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag håller just nu på att läsa in mig på Reed P3 som skall ha magnetiskt antiskating enligt en skribent. Tittade sedan på en del bilder från tillverkarens hemsida och där skymtar jag, om jag inte blivit helt blind en sådan där "pinne" med vikt på som på min Luxman innebär tråd och tyngd, men det är bara vad jag trott mig se. Hur det verkligen förhåller sig får anstå. P3 får tonarmsbegäret att öka. Den är dock ganska dyr.

J. Ullberg
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2014/12/23 :  22:58:16  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
http://www.positive-feedback.com/Issue72/reed.htm

Magnetisk...enligt texten. Läste bara slutet. Ser infernalisk ut.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/12/26 :  00:49:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jo, den får mitt habegär att bli oresonligt.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000