HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 NFB och Audio Innovations 800
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/11/28 :  10:58:44  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Hej!

Måste fråga om någon vänlig själ har lust att hjälpa mig lite...
Jag har ett Audio Innovations 800MkIIb, som i sitt originalutförande helt saknar negativ feedback. Jag skulle hemskt gärna vilja labba lite med NFB men känner att jag inte har tillräcklig koll för att räkna ut ungefär vad komponentvärdena borde hamna på.
"Låt bli eller läs på då!" säger säkert en del.
Jag HAR spenderat en hel del tid på diverse forum runt om i världen och försökt läsa mig till det viktigaste, men känner mig ändå rätt osäker.

Så om nån vill kika lite på schemat och komma med tips så är jag extremt tacksam! Eller nån kanske till och med har haft ett 800 och testat samma operation någon gång i tiden?


"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/11/28 :  15:35:11  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ett 100k (1) motstånd från 8 ohms-uttaget till katoden v1a vore en
början. Obs polaritetn på utgången, om den är "tvärtom" får du
en vilt svängande oscillator.
Obs att v1a har en ellyt från katod till jord, denna måste bort!
Detta sänker förstärkningen.

(1) börja med 56k - 100k , och börja med konstlast så du
sparar dina högtalare.

(2) för att finputsa så kan man lägga på fyrkantvåg och ungefär 1w effekt på utgången, samt testa med små kondingar parallellt med (1)
och väljer det som ger "snyggast" fyrkantvåg på utgången.


Edited by - peterh on 2014/11/28 15:36:42
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/11/28 :  18:41:33  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Hej! Tack för tipsen. Låter som att en 100k stereopot kunde vara bra att börja med? Så kan man kanske lyssna sig fram lite.
Ska man även lyfta bort lyten som sitter mellan katod och jord på V1b också i så fall?

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/11/28 :  18:52:50  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ellyten på v1b's katod skall nog vara kvar. v1b får ju sin
insignal efter att in och feedback blandats i v1a.

Att föra in motkopplingen tidigt har fördelen att den eventuella
obalansen i fasvändaren delvis kompenseras av motkopplingen.

Kvaliteten på utgångstrafon sätter en gräns på hur mycket motkoppling
du kan ha innan den själjvsvänger pga fasförskjutningen i låg eller
hög frekvens. Så börja du men liiiten motkoppling ( stort värde
på motståndet 100k-220k)

Vidare hade jag nog satt in en konding ( 0.1uF ) direkt på ingången
för att förhindra att DC från signalkällan ställer till det.

Edited by - peterh on 2014/11/28 18:58:06
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/11/30 :  08:47:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Den här förstärkaren var till salu på HiFi magasinet nyligen. Säljaren hade uppgivit att den var "modifierad av Erik Andersson". Då jag inte kunde påminna mig någon "800MK2b" överhuvudtaget, mailade jag säljaren och frågade vad han menade med det. Han påstod då att jag för c:a 25 år sedan!!! Triodkopplade förstärkaren, att kalla det modifiera är väl att ta i tycker jag. Hur som helst om den nu är triodkopplad på rätt sätt av mig eller någon annan, så kan man fråga sig om det är nödvändigt med någon motkoppling? Jag tror att utgångstrafon är tillverkad efter mina kvarlämnade ritningar efter jag lämnade AI. Den är kanske inte i samma klass som Lundahl, men tillräckligt bra att jobba utan motkoppling. Jag vill även tillägga att jag inte är far till denna förstärkare, jag skulle aldrig gjort något så dumt att lansera en pentodkopplad förstärkare utan motkoppling.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/12/01 :  07:33:24  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Hej igen, Erik! Tack för dina och andras svar både per mail och här, jag är mycket tacksam för hjälpen! Jag har inte varit inne och rotat i förstärkaren ännu, så jag vet inte om den faktiskt är triodkopplad eller om det bara är påhitt.
Jag köpte den här mest för att kunna labba lite med olika kopplingar för att lära mig lite mer om just triod vs. pentodkopplat, NFB eller inte och så vidare.
Jag har läst lite omdömen om MkII och det verkar vara allmän uppfattning att den i sitt originalutförande, d.v.s. pentod och ingen NFB är extremt känslig för vad man lastar på och kan låta riktigt illa med fel högtalare. Nu slumpade det sig så att det första jag hängde på var ett par JBL L26 Decade som råkar låta sagolikt bra så jag har mest lyssnat istället för att labba...
Däremot så stämmer en annan sak jag har hört, och det är att den har löjligt hög ingångskänslighet. Det var bland annat det jag tänkte komma till rätta med m.h.a. lite återkoppling. Normal lyssningsvolym är ca. två millimeter från bottenläget på volymkontrollen just nu.
Får se hur jag går vidare. Om det finns något intresse här på forumet så kan jag ju återkomma med resultat när jag har börjat skruva lite!

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/12/01 :  20:23:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
En sak kan vara värt att kolla till att börja med: Om "min" transformator användes till denna förstärkare, är den försedd med UL taps. I så fall är det 2 "lediga" kablar ut på varje transformator. Om den UL kopplas (vilket också är en form av motkoppling) minskar känsligheten något. Nu hör det även till saken att JBL L26 är en högtalare med hög verkningsgrad.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/12/02 :  07:06:10  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Okej! Tack för det tipset. Jag ska kika efter UL-tappar när jag river isär förstärkaren. Ännu en sak att testa i så fall!

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/12/10 :  13:52:21  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Hm, lyfte på huven precis.
Mittengallret, d.v.s. pin 4 på varje EL34 går till B+ eller HT eller vad vi ska kalla det via ett 220 Ohms motstånd.
Enda skillnaden mot schemat är alltså att 100R är bytt till en större, och då är den väl inte triodkopplad?
För att triodkoppla så ska väl mittengallret knytas till anoden, alltså pin 3 eller är jag ute och cyklar?



"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/12/10 :  16:09:34  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Om skärmgallret är kopplat till B+ är steget "pentodkopplat".
Vill du "triodkoppla" så ansluter du skärmgallret till anoden,
gärna med 100 ohm emellan.

Fanns det UL-uttag på utgångstrafos ? ( som erik nämnde )

Edited by - peterh on 2014/12/10 20:49:29
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/12/10 :  20:46:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Joho.jaha! Förstärkaren var alltså inte triodkopplad som säljaren påstod jag gjort! Det är ju f-n att mitt namn användes i dylika tvivelaktiga affärer.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/12/10 :  21:12:42  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Ja, det är väl baksidan med att vara mer eller mindre rikskänd guru, antar jag!
Hur som helst så hade det ingen betydelse just i det här fallet, det var inte därför jag köpte förstärkaren. Men jag förstår din irritation!

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2014/12/12 :  07:50:16  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Har nu äntligen provat att triodkoppla maskinen!
Jag satte dit ett par switchar för att kunna jämföra mot original. Vet inte hur kritiskt det är med längder på kablar, men det känns som att kortare är bättre. Genom att borra ett par hål i kortet så hamnade omkopplarna precis mellan slutrören vilket gjorde att jag kunde löda motstånden direkt utan ledningar. Nackdelen är ju att man måste lyfta på locket för att byta läge, men det får jag väl leva med.
Jag tror ändå att jag slutar här faktiskt och är nöjd, för j-lar vad trevligt den låter nu! :-)
Fick ner den hysteriskt höga gainen lite på köpet.



"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000