HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Förstår inte
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/12/16 :  19:21:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Audio Consept är generösa med spännande produkter men jag såg på lite bilder från den senaste Marten demon av riktigt fina saker att de hade Svanås vingar på sidorna om högtalarna. Nu blir det lite förvirrat i mitt huvud för Svanå har ju byggt ett dedicerat rum efter allt de vet där högtalarna stod. Inte skall det behövas några vingar då?
Då är det ju liksom något fel på rummet de byggt, eller hur?

Eller kan det vara så illa att det inte räcker med diffursion för första reflexen utan det behövs lite absortion också ?

Vad säger ni?

Micke

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92469


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/16 :  20:27:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag hade exakt samma fundering.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/12/16 :  20:33:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Utvecklingen går framåt och de nya vingarna har flera fördelar över de (gamla) pc300 som det ser ut att vara i AC's rum.

Lösa diffusorer ger också möjlighet till placeringsjustering och fintrimning.

Jag dubbelkollar med Matts och återkommer.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2015/01/08 :  13:47:50  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Jag gissar, helt utan att veta.

Ett tydligt bidrag från vingarna som skiljer sig från de andra diffusorerna är att de sprider impulsen över ett längre tidsintervall och i mer diskreta pulser.
Detta, enligt hörsägen, skall ge en bättre hantering av förstareflexer. Dels genom att hjälpa hjärnan att "processa" ljudet och få en bättre ljudbild.

Pär som har betydligt mer erfarenhet av dem kan säkert utveckla =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000