HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Pioneer N-50 Network Audio Player
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/22 :  11:43:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Pioneer N-50 Network Audio Player

Detta är en apparat som påminner mycket om Marantz NA-7004 i funktionen. Den är något högre specad gällande filspelning men saknar t.ex. FM/DAB radiomottagning.


Vad gör den?

  • Mediaspelare för de flesta filtyper via UPnP/DLNA.

  • Filspelare för filer lagrade på USB-ansluten hårddisk eller minne-pinne

  • Internetradio-"tuner"

  • DAC med USB, Elektrisk och Optisk SPDIF samt anslutning för din iPod/iPhone/iPad

  • AirPlay-mottagare för ditt Itunes eller dina iGrunkor/Mac'ar

  • Bluetooth APT-X mottagare (med tillbehöret AS-BT200)



Hur kopplar man in den?
Anslut den via dess RCA-kontakter till din förstärkare. Anslut den sedan till ditt nätverk med kabel (rekommenderas, även om AS-WL300 adaptern tillåter dig att ansluta den trådlöst)
Nu kan du slå igång den och utnyttja flera av dess tjänster t.ex. Internetradio och AirPlay.
Har du för avsikt att enbart använda den som DAC eller bara spela upp filer så behöver du inte krångla med nätverksuppkoppling, det fungerar utmärkt ändå.

Hur kontrollerar man den?

Du kan styra N-50 med den medföljande fjärrkontrollen vilket fungerar väl men är lite tungjobbat. Det beror mestadels på att displayen på enheten är liten och kräver nog en tubkikare om du sitter mer än 2 meter ifrån den. Bättre då att installera Pioneer ControlApp på din smartphone/platta. Den gör det enkelt att styra enheten och underlättar vid sökning av Internetradiostationer och bläddring bland filerna på ditt nätverk.

Vad kan den spela för musikfiler?
Pioneer N-50 är flexibel när det gäller musikfiler och spelar glatt upp det mesta du kan kasta åt den! AIFF, WAV, FLAC och ALAC är inga bekymmer men den spelar givetvis även MP3 eller andra komprimerade format om du är lagd åt det hållet...
Kvaliteten kan vara upp till 24bit/192Khz, möjligen undantaget den optiska digitala ingången där jag skulle hålla mig till 96Khz samplingsfrekvens maximalt. USB-ingången tar faktisk emot 32bitars signal upp till 192Khz sampling om du vill.
Tyvärr har den inte stöd för 176.4Khz samplingsfrekvens vilket resulterar i att mina HRX filer från Reference Recordings går i slow motion via USB!
Den läser även metadata från filerna och visar upp omslagsbilder på den lilla skärmen. Tyvärr visas dessa inte i ControlApp ännu...

För att nyttja den fullt ut, vad krävs?
Det du behöver för att använda N-50's nätverkstjänster är just det, ett stabilt nätverk. Du bör ha en smartphone eller platta ansluten till ditt trådlösa nätverk för fjärrstyrningen. Du bör också ha en NAS eller dator med en DLNA server tillgänglig för att kunna spela filer från denna.

Som Mediaspelare via DLNA/UPnP
En QNAP NAS med TwonkyServer på fungerar problemfritt för att göra musikbiblioteket tillgängligt för N-50. Denna servar AIFF-filer i olika upplösningar till Pioneer'en hemma hos mig. Jag använder ibland min Windows Server med JRiver Media Center som DLNA server också vilket jag faktiskt uppfattar som en smula mera välljudande.
Om din DLNA mjukvara stödjer det så klara även N-50 att spela upp "gapless", alltså utan avbrott i musikströmmen vid spårbyte. Mumma för alla älskare av klassisk musik!

Som filspelare, från USB-disk/sticka.
Detta fungerar utan mankemang om du har din disk i FAT/FAT32-formatet. Det tar lite tid för N'50'n att indexera innehållet på en stor disk men väl gjort så är det snabbt gjort att hoppa mellan olika ingångar och sedan tillbaka till USB. (Det tar ca 1 minut för den att indexera min 1Tb disk med ca 12.000filer på i AIFF) Att indexera en mindre sticka med några album på tar nästan ingen tid alls.
Displayen visar, vid uppspelning, samplingsfrekvensen på materialet som spelas och ev. omslagsbild.
Lite tråkigt att det inte finns ett uttag för detta på baksidan. Ocharmigt med en massa sladdar hängande från fronten, det är bara rör-tomtar som går igång på sånt

Som trådlös streamingenhet, via AirPlay eller Bluetooth
Bluetooth har jag bara kortfattat testat och det verkar fungera väl, det går att strömma allt ljud från din bärbara smartphone/tablet/PC. Jag uppfattade inga "glitchar" i kommunikationen eller liknande.
Det finns även en funktion för att flera skall kunna turas om att skicka musik till N-50'n som kallas för AirJam, denna är också BlueTooth-baserad men är oprövad för mig.
Via AirPlay fungerar enheten mycket väl hos mig och WiMP HiFi strömmat från iPad via AirPlay låter mycket trevligt. Stabilt och välljudande.

Som DAC
SPDIF ingångarna gör sitt jobb och tar emot signal på ett förtroendeingivande sätt, och musiken som kommer ut analogt låter väl omhändertagen. Via USB (asynkron klockning) är den känslig för fasning av nätströmmen vilket resulterar i att den inte hittar ngn signal att låsa vid. Skumt och svårt att identifiera, men testa gärna att koppla datorn på samma uttag som N-50'n och kontrollera fasen.
Väl kopplad korrekt så fungerar detta mycket väl och det ljudliga resultatet är förtroendeingivande.

Som Internet-radio-tuner
Som så många andra streamers kan jag tycka det är knöligt att söka kanaler och bläddrandet är tidsödande. Den bästa lösningen jag nyttjat är, liksom Marantz variant, där man reggar sig på vTuner med sin PC/Mac och skapar sina favorit-listor med hjälp av datorn. Sedan kopplar man det kontot till streamern och favoriterna blir lätt tillgängliga via fjärrkontrollen.
Oavsett så uppfattar jag funktionen som väl fungerande och vissa kanaler låter överraskande bra, t.ex. SVT's P1-P3, BBC, Radio Paradise, Linn Radio. Dessa sänder i 192kbps eller högre.
Gå till http://www.radio-pioneer.com och skapa ett konto med hjälp av en accesskod du hämtar i spelarens info-fönster.

Hantering via Pioneer ControlApp
Gränssnittet är förhållandevis väl konstruerat jämfört med andra nätverksspelare, men inte utan nackdelar. Från hemmaskärmen väljer man ingång och sedan radiokanal eller fil för uppspelning. För SPDIF, USB, Bluetooth och Airplay blir urvalet upp till den den "sändande" enheten dock. Har man ett stort urval av musik på sin Media Server blir bläddrandet lite trögt då appen inte listar hela underbiblioteket på en gång. Har inte full koll men låt säga att de första 50 artisterna/albumen visas och sedan får man klicka på en liten pil i nederkant för att lista nästa 50.
Jag saknar omslag i appen, men gillar att man ser aktuell bithastighet och samplingsfrekvens.

Så här ser startmenyn ut:


När den spelar från Music Server (UPnP/DLNA):


Och en kass bild på displayen vid filuppspelning:


Konstruktion
Maskinen är förvånansvärt tung för att vara en streamer (ca 7,5Kg) och den är utrustad med minst tre separata strömförsörjningar, och två transformatorer. Nätdel, digitaldel och analogt utgångssteg huserar på skilda PCB'er och den är snyggt och prydligt uppbyggd.

Anslutning till ström sker via en IEC nätbrunn för den kabelmedvetne!

Finesser
Det vore ju inte Pioneer om man inte utrustat spelaren med ngn form av "ljudförbättrare". Hur många är det inte som kommer ihåg de tidiga versionerna av "Legato Link" med viss bävan?
Här har man implementerat tre varianter;
* Auto Sound Retriever, ASR - En av de många varianterna på "hitta igen det som gick förlorat vid komprimeringen", tillgängligt för uppspelning via USB, Music Server (Alltså UPnP/DLNA) och Internet radio.
* Sound Retriever Air - Liknande ASR, men för Bluetooth och Air Jam källorna. Oprövad för mig.
* Auto Level Control - En volymutjämningsfunktion, oprövad för mig.
* Hi-Bit 32 - En realtids uppskalning av ljudet till 32bitar, för "utökat dynamiskt omfång och ett mera delikat musikaliskt uttryck"... Vackert va?
Slutligen den bästa finessen för mig;
* Pure Audio - Slår av alla digitala ljudbearbetningsfunktioner och låter ljudet gå så opåverkat till DAC-delen som det går.

Kommer komplettera med lite bilder senare men jag hoppas detta beskriver lite grann vad en Pioneer N-50 gör
Samma andas barn kommer i generation 2 av denna gedigna pjäs inom kort, N-70A och N-50A med lite bättre specar, stöd för DSD (Direct Stream Digital) över USB och även Spotify Connect inbyggt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2014/12/22 14:05:08

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/22 :  17:32:35  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Mycket intressant, har funderat på någon nätverksspelare med AirPlay, så den här låter kanske som det skulle kunna vara något.
Hur låter den tycker du?
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/22 :  19:33:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har varit lite orättvist sval mot den sedan jag köpte den i somras. Den ersatte ju en Bladelius Embla DL...
Men faktum är att det fattas skrämmande litet mot Embla. Den andra referensen är min MacMini/Amarra/Gustard U10/Benchmark DAC1 vilket i mina öron låter bättre.

Precis häromdagen upptäckte jag att det fanns en avsevärt nyare firmware att ladda med från Pioneers hemsida. Svårt att hitta några tydliga indikationer på vad skillnaderna består i, men tamesjutton låter den inte ännu bättre?!!?

Som AirPlay spelare tror jag inte du hittar ngt bättre. En sån här beggad får du för runt två tusenlappar, ny 3.900:-. Funkar utmärkt med Wimp HiFi i paddan och rikta med AirPlay till denna...

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/12/22 :  20:06:33  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Hur blir det om du kör N-50 digitalt till Benchmark istället? Är den en bra digital transport jämfört med den datorbaserade varianten?

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/23 :  09:28:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ekan, det innebär för mina öron en ganska markant förbättring att använda Benchmark DAC1 som DAC och Pioneer som transport. Det är också ett tydligt steg upp att använda MacMini som transport till Benchmark... Tyvärr är det inte helt jämförbart då Mac'en har en Gustard U10 USB till AES/EBU omvandlare och hela den kedjan är balanserad.
Men, jag kommer att få omvärdera Pioneer inser jag eftersom den definitivt har lyft sig två snäpp med den nya firmware jag hittade häromdagen.
(det har också introducerat en mild form av instabilitet som för all del är hanterbar, i samband med växling av samplingsfrekvenser)

Jag står dock fast vid att det är en löjligt prisvärd manick med tanke på ljud och flexibilitet!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/12/23 :  14:09:24  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Enkelheten är en klar fördel. Min DAC matas av en ganska avancerad datorbaserad lösning med omvandlare och klocka och separata strömförsörjningar - det blir en del sladdar och tar plats samt är lite omständligt att starta upp. När det väl spelar så låter det förträffligt, men ibland hade jag önskat något mindre krångligt. Det ljudmässiga resultatet är dock det som prioriteras i slutändan.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2014/12/23 14:14:47
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2015/01/19 :  09:58:04  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag har haft en sedan i somras. Kör den genom en Hegel DAC. Överlag så har jag positiva erfarenheter, som ljud, hastighet och finish. Det finns dock ett par grejer som stör mig.
1. Displayen! Varför finns den? Omöjligt att se något från lyssningsposition, och då har jag inte något speciellt stort lyssningsrum.
2. Displayen! Skivomslag visas inte om den körs via android.
3. Pioneers kontroll-app. Suger fett. Saknar allt, utom det absolut nödvändigaste. Det går inte ens att välja ett stycke i en låt. Spela från början, eller hoppa över. Programmera ordningsföljd på låtar, nej då, omöjligt. Det går inte att rulla igenom biblioteket, utan man måste byta sida i appen när man skrollat ner några artister. Skivomslag visas naturligtvis inte. Jag har även prövat Bubble, men det är inte mycket bättre.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/01/19 :  11:15:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Delar din kritik till viss mån!

Men, punkt 2, vad menar du? Är det Bluetooth då eller?

Och jag tycker faktiskt appen är rätt OK, den är stabil och fungerar väl men inte så "glammig"...

Vilken Firmware version har du?

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/01/19 :  11:49:35  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag köpte en i mellandagarna, har mest positivt att säga om den.
+Låter bra (senast mjukvaran)
+Den är snabb, hittar låtar på servern mycket snabbare än övriga mediaspelare jag haft.
+Mjukvaran verkar stabil, startar inte om sig, hänger sig eller tappar synk med Air play, som mina gamla mediaspelare gjorde.

+/-Jämfört med många andra appar till andra apparater, så tycker jag den är ok, det som finns fungerar, och reagerar när man vill använda den, sen kan man alltid önska sig mer.

- Displayen, den är löjligt liten, på senaste modellen skall den vara lite större.
- Får inte acceskoden för att kunna registrera mig för de extra radiokanaler som finns.

Gamla mediaspelare jag haft Apple-Tv och squeesbox Touch.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2015/01/19 :  11:53:42  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag har förstått det som att skivomslagen bara visas om man kör Apple, iPhone, etc.

Firmware 1.038

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/01/28 :  16:39:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Omslag visas på displayen för mig när jag spelar;
Via AirPlay från padda eller dator (Mac)
Via uPnP server med AIFF filer, både JRiverMC och Twonky

Ej via digitala ingångar eller från HD/minnepinne.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000