HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 IMF The Reference's
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2014/12/22 :  20:06:38  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
Hallå.

Är det någon som har erfarenhet av denna högtalarserie eller andra från IMF? Jag gillar verkligen stuket på dem och undrar om de är värda att investera i som kompanjoner till Sansui CA/BA 2000...





http://www.imf-electronics.com/Home/imf/speaker-range/reference-speakers#TOC-The-HPCM-High-Performance-Control-Monitor

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2014/12/22 :  22:55:29  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag köpte ett par TLS 50II 1978 som var något mindre med bl a en 8-tumsbas. I övrigt samma bestyckning. Jag minns den som kraftfull men med något återhållet mellanregister. Musiken släppte inte riktigt. Det kunde inte kompenseras med enbart lågbas. Jag köpte sedan ett par andra klassiker, Spendor BC1 som jag tyckte bättre om.

Men det skall också understrykas att de förstärkare/receivrar som var gängse vid den tiden kunde förmodligen inte mata den med ordentlig kraft. Själv hade jag då en Luxman L30, en 30-wattare med klen strömförsörjning. Kabeldebatten var inte uppfunnen och placerade högtalarna där de fick plats... Så hur det hade spelat med den utrustning jag har idag och det jag vet om högtalarplacering idag lär jag inte få reda på. Men jag tvivlar på att de kan matcha de element som tillverkas idag med modernare delningsfilter. Modellen är trots allt ca 40 år gammal. Frågetecken också om hur komponenterna i delningsfiltren mår? Samma sak med dämpningsmaterialet som bestod av någon slags skumplast som tenderar att sönderfalla med åren.

En transmission line högtalare är näst intill hopplös att öppna och få ihop igen men om du är händig så kan det ju vara ett kul projekt. Högtalarna har trots allt en liten kultstatus. Frågan är dock deras kondition, tillgång på reservdelar och om de kan matcha det marknaden kan erbjuda. Jag tvivlar men det baserar jag enbart på magkänsla.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/23 :  09:37:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De är väl extremt tröga, specade till 96 dB vid 40W.

Det motsvarar ca 80 dB vid 1W.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2014/12/23 :  10:22:26  Show Profile Send lindome a Private Message
Är det inte sådana som bossebugg på forumet har? I kombination med Air Tight förstärkeri om jag inte minns alldeles fel.

Eller är det en annan IMF han har kanske?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/23 :  10:32:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tror det är samma, har inte hört dom tyvärr för när jag var hos Bossebugg så hann vi inte lyssna.

De påminner mycket om gamla Stridbeck TL6, undrar om ljudet skiljer mycket...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2014/12/23 :  10:56:06  Show Profile Send govinda a Private Message
Jag har haft imf tls 80 mk2 och äger ett par imf tls50 som min brorson spelar på(Den har jag inte hört). BosseBugg tror jag spelar på Reference's där har jag lyssnat en del.

Högtalaren har sin signatur inget fel i det, Gillar man Jazz blås sång röster klassiskt så är den riktigt bra! orgel likaså.

Har man plats och utrymme så är det mycket ljud för pengarna. mvh

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker

Edited by - govinda on 2014/12/23 10:58:35
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2014/12/23 :  11:48:38  Show Profile Send lindome a Private Message
Se där ja! Lite snabba svar från Bernt o Anders. Högtalarna låter riktigt bra precis som govinda skriver!
Bara att köpa om priset känns rätt
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/23 :  16:11:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Men är de verkligen så infernaliskt trögdrivna som det står eller har de skrivit fel på sidan?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/12/23 :  16:51:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
fficiency
Pink noise at 1 metre - 82 dB at 1 watt


Jag hittade denna spec på känsligheten så det är lite tveksamt om 110W kommer att räcka och du vill dra på lite ibland. Några fasvinklar på det och Sansui:n kommer klippa.

Varför inte 4430 som man skymtar i bakgrunden?

mvh
Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2014/12/23 17:26:36
Go to Top of Page

Bossebugg
Starting Member

29 Posts

Posted - 2014/12/23 :  17:01:04  Show Profile Send Bossebugg a Private Message
Det stämmer att jag har ett par IMF RSPM MK IV högtalare.
Beträffande verkningsgraden spelar jag med ett Air Tight ATM-300
slutsteg single end ren klass A 2x8 watt med 300B rör.
Man kan tycka att detta är lite effekt.
Jag kan spela mina OPUS 3 masterband med otrolig nivå och dynamik.
Beträffande verknings graden vet jag inte vad man skall säga?
Jag tycker dessa högtalare är helt fantastiska om man gillar att
lyssna på musik.

Go to Top of Page

coab
Member

54 Posts

Posted - 2014/12/23 :  17:42:44  Show Profile Send coab a Private Message
Var och hälsade på Bossebugg för två veckor sedan och håller med om vad skrivit.

coab
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2014/12/23 :  19:57:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Stridbecks TL6 hade samma element som IMF TLS-80 och dom lät nog ganska lika vad jag kommer ihåg.
Det var en kompis som jag hörde ett par IMF för 40 år sedan - 1974.
Jan Stridbeck sålde TL-6 i byggsats och efter att ha hört IMF så köpte jag en byggsats av Jan.

Dom var trögdrivna och en Dynaco Stereo 120 effektförstärkare räckte inte till och så blev det hiskligt varmt i mitt lilla 10 m2 rum!
Men med ett inköp av en Accuphaseförstärkare med dubbla effekten gick det bättre.

Men det var i det lilla rummet, i ett större rum gick förstärkaren i klippning och på en fest när jag försökte att spela disco blev bägge diskanterna i bägge högtalarna kolnbitar och aven delar av förstärkaren brann upp!

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2014/12/24 :  00:53:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Men för att lägga till vad jag anser om ljudkvaliteten från dessa högtalare så efter ca. 10 år med byte av diverse olika högtalare så köpte jag jag till slut Jan Stridbecks demo TL6 och levde lyclig med dom ett antal år till.Dom kommer jag fortfarande ihåg som en av dom hifilyckligaste år hitills. Men det är en annan tid från dinosauriernas tid :)

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2014/12/24 :  10:47:03  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
quote:
Varför inte 4430 som man skymtar i bakgrunden?


Micke Y: Jag har faktiskt sneglat på JBL:are ett bra tag nu. Men de brukar sticka iväg lite i pris. Tror du att det är en bättre match för Sansuin?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/12/24 :  21:58:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det vete tusan, jag tror egentligen att ett par Tannoy är bättre

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/12/27 :  20:17:34  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Har Stridbeck TL6 drivna av Sansui BA-F1 och de låter riktigt bra. Basen går ner mot 20 Hz, jag har mätt ;) men ett 10" element saknar klippet i mellanbaden som det blir med större konarea. Det går att spela ganska högt men jag har inte provat att få ut disco nivåer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000