HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Förstärkare Gold 12"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2014/12/28 :  18:11:51  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
Hej! Kul med ett svenskt Tannoyforum!

Jag har nyss skaffat ett par Tannoy gold 12" i julklapp till mig själv och anar en stor potential hos dom. Känns dock inte som att matchning till övrig utrustning är optimal, funderar i första hand på annan förstärkare än den Roksan Caspian mk2 jag har nu. Jag pendlar vilt i vad jag suktar efter, från äldre ASR Emitter till Audion silvernight. Har även läst gott om vintage rörstärkare som Eico HF81 alternativt den nyare Leben cs300.

Hur ser forumets erfarenheter ut? Tips? No no's?

Budget runt 10 tkr, gärna mindre.

Tacksam för hjälp i denna förnämliga fråga!

//olle

Edited by - buck on 2014/12/28 18:13:32

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/12/28 :  18:50:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har de flesta olika varianter med mina gamla men det var aldrig någon tvekan vad som gällde med dom och det var kraftiga rörsteg typ GM70 eller 845 rör respektive hederliga och biffiga trisse steg.

För mig har alltid trivts bäst med mer effekt än vad man tror att de behöver. Tobbe L BAT 200 lät riktigt bra men jag kan tänkta mig flera bra alternativ (några billiga): Zapzolute, någon liten Levinson, alla DP 6,3 och senare steg, McCormack dns05, Muse 160

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2014/12/28 :  21:47:42  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
Intressant att höra! Kan man alltså säga att du lutar mer åt ASR Emitter än åt Leben cs300 hållet? Dina gamla, var det också gold?

//olle
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/12/29 :  09:28:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag håller med Micke Y. Till de Tannoyerna jag har använt o provlyssnat så har de trivts bäst med slutsteg med lite mer effekt.

Till mina Tannoy Buckingham så använder jag ett Bat VK200. Vilket är det bästa steget jag har än så länge använt.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/12/29 :  10:43:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä, jag hade inga Gold men vi är några här på forumet som har Tannoy och vi har träffats och lyssnat på de flesta varianter genom åren. Bilder finns i min medlemstråd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/12/29 :  10:52:16  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag har hört att ASR passar Tannoy.
På mina gamla, fd Micke Y Tannoy K3808) körde jag med BAT VK-500 :-)
Go to Top of Page

drota
Starting Member

25 Posts

Posted - 2014/12/30 :  22:05:48  Show Profile Send drota a Private Message  Reply
Jag kör själv på ett par cheviot med threshold sa3 som ger 50w klass A. Kör även ett gammalt lodström rörslutsteg på 16 watt och båda fungerar väldigt bra.

Jag har haft interm 500, xtZ, densen dm 30, acurus a250, rotel 850 och ett svenskt klass d slusteg audiacity eller nåt. Det som fungerat bäst är thresholden och lodström.

Håller med att tannoy behöver mer kraft än man tror för att få dem att sjunga riktigt

Mvh andreas
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2014/12/30 :  22:53:25  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Hej

...beror lite på, är det 80-talselementen med hårda kanter behövs lite mer effekt. Har ett par Little Red Monitor med såna element och dom funkar inte med Leben CS300, låter pipigt och anemiskt. Mina Devon med HPD315 klaras sig finfint med Leben men ännu bättre med typ Edison 60 som ger 30w klass A. Audion Silver night funkar också utmärkt bra. Kan tänka mig att Primaluna och Line magnetic med kt88 funkar fint men även de flesta förstärkare med EL34 push pull. Tycker inte om transistorgrejor, låter för mycket maskin och mekaniskt, för lite liv och känsla.

Hälsningar
Fredrik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/12/31 :  09:10:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

För Tannoy-ernas del handlar det mer om att matchas av förstärkaren på ett bra sätt. En av sakerna som jag upptäckt är att det måste till slutsteg med tillräckligt låg impedans för att kontrollera de tunga baskonerna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2015/01/01 :  10:48:55  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Den här kanske!?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=127643

/fredrik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/01/01 :  10:53:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Har den låg utgångsimedans?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2015/01/01 :  16:03:54  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Ingen aning men ska låta bra sägs det och som sagt så upplever jag att Tannoy låter bäst med push pull med EL 34 eller 6550/KT88. Jag har testat säkert ett tiotal såna förstärkare och alla har funkat mycket bra. Har också testat ett tiotal transistorförstärkare som tex Linn Akkurat nånting, lät pappigt och omusikaliskt, Naim Nait 2, bättre men kändes mekanisk och grå, instrumentklanger, och klangfärger undermåliga. Creek 4040, som Nait men sämre. Rotel på 200 w nånting, överkontrollerat tråkigt omusikaliskt, jaja, tråkigt omusikaliskt och brist på mikrodynamik och äkthet anser jag. Jag har inte testat tex Sugden A21a, Luxman eller andra klass A transistor, kanske funkar fint???
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2015/01/01 :  20:35:02  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
Tack för alla kloka råd och tips!

Har tidigare kikat på just den där Mystereförstärkaren du länkade till Fred, idel lovord i pressen vilket ju är eggande, även ett bra pris på den i annonsen. Läste dock i test i Hifi News att den har hög utgångsimpedans - något man flaggade för där - så skippar den till just Tannoy utifrån Pacs rekommendation.

Fred: vilken Leben var det du provade med Devon och på vilket sätt tyckte du Edison 60 funkade ännu bättre än Leben?

Gott nytt!

//olle
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2015/01/01 :  23:52:11  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Nyfiken, var går gränsen för en tillräckligt låg utgångsimpedans?

Rockin in the free world
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2015/01/02 :  00:02:38  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Hej Olle
Såvitt jag förstår har alla rörförstärkare med utgångstransformator en utgångsimpedans på 4, 8, eller 16 Ohm. Jag använder 8ohmsutgången till mina Tannoy Devon med de flesta förstärkare jag använt, utom med Dynaco ST35 där 16Ohms-utgången låter absolut bäst med Tannoy Devon, alltså en väldigt hög impedans. Kombinationen Shindo aurieges och Dynaco med Devon var helt magisk. Jag känner att det här börjar bli lite dumt. Min erfarenhet jämfört med nån annans.... Gör min resa, vår resa, hej Pac:-) testa olika grejor tills du blir nöjd. Moderna Tannoyer med hårda upphängningar behöver mer effekt än HPD315 med mjuka, ännu äldre behöver typ 10 w för att låta fint. Just nu spelar jag mina Devon med en Almarro 205 mk2 på 4 w, låter djävligt bra! Mitt råd, köp en Edison 60, den kan du köra push pull, triodkopplad, single end och sen se vad DU tycker om.
Ha det så skoj:-)
Hälsningar
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2015/01/02 :  00:26:45  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
...för att svara på frågan: rörprylar, jag har använt Leben CS300 12 w med EL84, Lectron JH50, EL34, Dynaco ST70 EL34, Audio Research VS55 6550, Luxman MQ360 6550, Audion Silver night 300B, Dynaco ST35, Leak ST20 EL84. Edison 60 Vad låter bäst? Vad kostar prylen? vad var bäst:-) Med rätt försteg, hmm nog Luxman MQ360.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2015/01/02 :  08:49:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Nyfiken, var går gränsen för en tillräckligt låg utgångsimpedans?

Klingan, det är en intressant fråga!
Tannoy-konstruktionen skapar en ganska stor massa i baskonen och för att få kontroll över den behövs dämpning. Den dämpningen står förstärkarens utgångsimpedans för. Jag misstänker att "tillräcklig dämpning" uppnås då konen är kritiskt dämpad, det hade varit intressant att se vilket impedansområde som gör det för Tannoyerna. Det kanske är olika för olika högtalare?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2015/01/02 :  09:10:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
När vi hade Tannoymania hemma hos Pac för ett gäng år sedan så testade vi Cheviot, Berkley o Arden samt en del olika förstäkare.

Om jag minns rätt så var den ett gamalt rörsteg som vår tyvärr bortgångne vän Preben hade med sig som lät bäst. Har för mig att det börjar på R..

Till mina Buckingham har jag provat lite olika steg. Abletech klass D, PP rörsteg med el34, 6L6 o 6c33c. Har även testat lika olika trissesteg, thule PA100 (tror jag det hete) Classé ca201 o BAT VK200. Rörstegen låter jätteetrevligt i mid o diskant med de orkar inte riktigt med Buckinghams baselement. Av alla slutsteg jag har provat så är det baten som har funkat o låtit bäst.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2015/05/02 :  01:00:34  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
Hej igen!

Ville tacka igen för alla tips och råd och även återkoppla vad det blev tillslut: en LFD IV. Är fortfarande nyfiken på vad en bra och lämplig rörförstärkare skulle göra för högtalarna och ljudet men valde denna transistorförstärkare istället, lite för enkelhetens skull. Jämfört med min tidigare Roksan Caspian mk2 spelar LFD IV tydligare, behagligare, mer avslappnat och med en klang som upplevs som mer naturlig. Det är nog bara i basen som Roksanen var trevligare och mer dynamisk än LFD tillsammans med MG 12, gissar att det beror på den förras rejälare strömdel som jag har förstått det som att Tannoy mår gott av. I övriga register upplever jag LFD som snäppet mer dynamisk än Roksan.

Vänligen
Buck
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/07/21 :  06:32:29  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Gold 12" är inte riktigt i samma liga som de nyare Tannoy, de låter fint med en liten EL84 PP på 15W men funkar inte med små SE förstärkare, kanske med GM70/845 men har inte provat.
Jag och Classe byggde en låda som var mer än dubbelt så stor som rekommenderat, tunn plywood i flera skikt böjda över "spant".
Hilberlink var inspirationskällan vad gäller volym och avstämning. Tror mina är från -67, som sagt ett par snäpp bättre än de nyare !
Prova en PP rörförstärkare, tror nog att det skulle bli riktigt bra.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/07/21 :  12:28:50  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Var det en "richardson" som "preben" hade med sig ?

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2015/07/21 :  16:04:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det var en Radford o jag tror det var en STA25.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/07/21 :  18:36:27  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Min fru tycker att Gold 12" är det bästa som varit i rummet, kanske något färgad av storleken men det lät mycket bra ! kanske dags att bära ned dem och koppla in dem till mitt EL34 PP slutsteg för att se hur det låter. Märkligt att så pass gamla grejor kan låta så bra som de gör, förstår att priserna bara går åt ett håll !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/07/21 :  19:10:11  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Hade jag varit i branchen hade jag lånat ut en VTA-70 ( och antagligen inte fått tillbaka den). Som tur är är jag inte i stereobranchen utan
i rörbranchen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000