HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bränning av CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/01/28 :  15:28:13  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Det händer att jag från tid till annan ger mig på att försöka bränna skivor. Dels från den egna samlingen, dels nedladdade flac-filer överförda till wav. Är dock inte alltid nöjd med resultaten. Skivorna jag använder är av hög kvalitet så det är knappast där problemet ligger. Har ett bättre ljudkort någon som helst inverkan på det slutliga resultatet eller vad bör jag i första hand tänka på? Har också märkt att det blir skillnad vid en ren kopiering, jämfört med om jag överför från flac till wav och sedan bränner skivan. Någon som har tipps på ett bra brännarprogram?

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/01/28 :  16:26:06  Show Profile Send peterh a Private Message
Vad är det du inte blir nöjd med ? Är det ljudkvaliteten?

Jag har goda erfarenheter av :
riaa med rör - mac mini ( ljudingång) - audacity för redigering klickborttagning normalisering av volym, generering av waw - iTunes för det egentliga bränningen.

Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2015/01/28 :  19:03:07  Show Profile Send Levator a Private Message
Back to the 90s!
Jag satt själv och letade brännarprogram för MP3 till bilen.
Kändes lite konstigt att sitta och bränna cd igen, nostalgiskt
Pröva ett gratisprogram CD Burner XP.
Du konverterar väl filerna innan du bränner dom?
Mvh
Johan
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/01/28 :  20:15:06  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Bränna en CD är ju bara fråga om att kopiera digital data (filer) från hårddisken eller nåt annat till en CD. Brännarprogrammens "brännardel" är nog helt oskyldig till eventuella ljudfenomen. Det som kan påverka innehållet är filomvandling mellan format och mellan rådata och komprimerad data. Om du t.ex spelar in från en analog källa till en .wav så har ljudkortet visst inflytande. Om filen omvandlas till .mp3 så har det betydelse hur omvandlingen sker, eftersom den är en "lossy" konvertering, dvs den har inbyggd dataförlust (som att göra .jpg av en .raw -fil). Audacity har väl normalt sett goda vitsord när det gäller hantering av digitalt ljud, jag skulle nog börja testa olika mjukvaror för omvandling av ljudfiler.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/01/29 :  11:18:21  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Programmet jag oftast använder mig av när jag rippar tror jag heter Power2go. Använder ibland EAC för att göra rena kopior. Skall med en gång sägas att de rena kopiorna alltid blir ljudmässigt bättre än när ja kör rippning Flac/Wav/bränning. Detta kallas för lossless, men det förefaller som man likt förbannat missar data. Musiken blir mindre precis.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/01/29 :  13:13:49  Show Profile Send CC a Private Message
Jag pillade med eländet en hel del för ett antal år sedan.
Vad jag kom fram till var:

1. De flesta brännarprogram för audio får slutresultatet att låta skit. Till bilstereon, ja visst. Men för avlyssning på en bra anläggning, nej tack.
2. Det enda programmet jag fick till att låta så pass bra att vi tyckte att kopian till o med lät bättre var EAC. Men då efter att skruvat å testat rejält med dess konfiguration tillsammans med hjälp från internet. En vanlig "standardinstallation" lät skit även med EAC!
3. Brännaren påverkar i allra högsta grad. Vissa brännare helt odugliga...
4. ljudkortet ointressant i detta.
5. konvertera över till wave från flac innan i egen process. Programvaran för det fann jag inte intressant testa runt då det endast handlade om att packa upp en datafil. (Dock testade jag att packa wave till flac å tillbaka i ett antal cykler. Checksumman stämde varje gång. Kunde inte notera någon skillnad.)

Summering: Jag har inte kvar den dator jag använde då. Har inte orkat jobba mig efteråt eftersom jag idag endast bränner till bilstereon (någon gång om året max) samt till mindre nogräknade vänner å släkt. Själv spelar jag endast från optiskt och i undantag från originalskivor.. Nu för tiden.
Men det var ett lärorikt och intressant projekt att försöka skapa den "perfekta" kopian.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/01/29 :  14:45:13  Show Profile Send Stormen a Private Message
Då det begav sig var det ju enorma avhandlingar på detta med Black CD att bränna på och hurvida det påverkade jitter mm.. Har någon test hemma med en rolig person som totalt nerdade ner sig o testa massa olika märken av skivor ihop med olika märken på brännare. Jag vill minnas att hans öron tyckte mest om de där "black cd" iallefall.

Edited by - Stormen on 2015/01/29 14:48:22
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/01/29 :  17:58:50  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Hmm vi kanske talar om varandra här... Jag menar att "bränna en CD" är att kopiera data. En sådan process innehåller ett viss mått av felkontroll, dvs det förutsätts att data på skivan blir exakt lika som originalet. En viss .mp3 -fil blir inte sämre av att kopieras till CD, den ska vara identisk (eller nån annan filtyp).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/01/29 :  18:03:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, identiskt blir det ju inte i alla avseenden ändå. T.ex kan en del CD-spelare inte alls läsa brända CD.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2015/01/29 :  18:46:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Håller ju på att lyssna igenom de gamla skivorna ifrån High Fidelity mycket bra ljud för övrigt. Har ju tänkt kopiera det man verkligen gillar via datorn, VILKET PROGRAM SKA JAG LADDA NER OCH FÖRSÖKA MIG PÅ ATT ANVÄNDA till den uppgiften ? Tänk på att jag är som en 80-åring när jag använder datorn, någorlunda lätt ska det vara...och helst inte låta skit i efterhand.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/01/29 :  20:22:53  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Intressant det här Du säger Bernt om att alla CD-spelare inte klarar brända skivor. Har försökt en del med de berömda svarta skivorna, men se, min kräsne Roksan föreföll inte gilla dem något vidare. I dag använder jag med tillförsikt skivor som heter Taiyo Yuden. Dessa fungerar väl, men blir bäst vid direkt kopiering. Har också köpt på mig en del skivor från Inakustik. Så kallade HQ-skivor. Detta är tveklöst det bästa jag hört när det kommer till "vanliga" CD. Att SACD med en bra spelare med all sannolikhet kan låta bättre... Tja det betvivlar jag inte. Jorma sysslar så vitt jag vet inte med bränning, men kanske kan Du ge mig några tipps? Vänligen Jerry
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/01/29 :  21:53:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, jag har inte bränt nån skiva på länge, äger ingen CD-spelare ens sen 6-7 år tillbaka. (Förutom i bilen då, men där lyssnar jag på P1)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/01/30 :  12:23:36  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Jorma och jag har känt varandra länge så det är genom honom jag "känner till" dig. Hur sker din avspelning av musik i dag?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/01/30 :  12:49:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis. Jo jag spelar via en dator med studioljudkort. Musiksamlingen lagrad på server och musikdatorn hämtar musiken via nätverket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/02/01 :  22:22:00  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Inte riktigt säker på jag förstår var ifrån Du tar musiken? "Vanlige" spelar man av musiken antingen från vinyl eller cd då mastebanden knappast är tillgängliga för allmänheten. Att Du hämtar den via nätverket... Men hur är den inspelad där och varifrån får Du tag på den? Som Du förstår är jag knappast något tekniskt geni! Går detta att förklara på ett enkelt sätt?
Med de bästa hälsningar. Jerry
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/02/04 :  01:15:57  Show Profile Send CC a Private Message
Lampuraudio, bränna en audio-cd är inte riktigt samma sak som att hantera mp3-filer eller annat databaserat innehåll...

Jerry E, misstänker Bernt rippar/rippade av sina skivor med någon dator. I o med det behövs ingen cd-spelare...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/04 :  07:15:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis så. Sen stuvade jag undan skivorna på vinden, de behövs inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/02/04 07:16:35
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/02/05 :  15:39:12  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Inser att om jag skulle gå den vägen behövs en hygglig dac? Eftersom min anläggning i dag knappast består av några riktiga höjdarprylar, förstärkare Krell 300i, CD-spelare Roksan Caspian och högtalare Dynaudio s 1.4, anser jag mig inte kunna gå så långt vad gäller övrig utrustning. Några förslag på en hygglig dac till vettiga pengar?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/05 :  19:36:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har ingen dac i alla fall. Ser inte behovet. Ett sånt här kort i datorn piskar det mesta:
http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ljudkort-01_lynxl22.html

En ny generation kort kommer nu som på sikt ersätter kortet ovan.
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=72

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2015/02/07 :  13:18:30  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Det här ljudkortet ligger det externt eller har Du det inbyggt i datorn? Hur styr Du sedan det hela?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/02/07 :  21:51:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Internt. Spelar upp med J.River Mediacenter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000