HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpt nya högtalare, Larsen 8
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/01/30 :  08:22:31  Show Profile Send oliver a Private Message
I ett svagt ögonblick sålde jag iväg mina Martin Logan Sl3 p.g.a att man måste flytta dom varje lyssning eftersom rummet är lite knepigt, tänkte väl att mycket hänt på 13år. Men så fel man kan ha, åkte runt på alla hifi butiker i Stockholm och imponerades väl bara sådär visst fanns det hyfsade högtalare men inte riktigt som jag ville ha det, vill man punga ut med 70000+ så finns det vanliga dynamiska förstås. Vägghögtalare med subbas vore det mest möbleringsvänliga,men ack nej absolut inte mitt ljudideal.Martin Logan Electromotion helt klart i min smak, prisklass och ljudideal men då är man där med att flytta igen för varje lyssning, dom är förvisso lättare men ändå. Audio Concept annonserade ut ett par vita Larsen 8 precis färgen som skulle passa också, dessutom ska dom placeras mot vägg och stå kvar där, en snabb provlyssning och ett otroligt bra pris gjorde att jag slog till.Har bara lyssnat nån timme hemma och inte är det Martin Logan inte men för priset "good enough" eller om jag säger så här fullt pris hade jag aldrig betalat. Det är ju först hemma som man kan utvärdera och jämföra med det man hade, men jag sitter nöjd så länge lite labbande med andra kablar och trix kan ge lite till. Och jag slipper kånka och bära varje gång man ska lyssna.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2015/01/30 08:28:13

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2015/01/30 :  08:38:30  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Grattis!
Larsen8 är en mkt välljudande o framförallt prisvärd högtalare. att den sedan är så placeringsvänlig är ju ett extra plus :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/01/30 :  12:20:07  Show Profile Send oliver a Private Message
Inte så där jätteimponerad, men som sagt jag har bara snabblyssnat hemma dessutom så saknades fötterna och direkt på parkettgolv utan dom är nog inte så lyckat.Ska lägga nåt mjukt under idag och lyssna vidare, med tanke på elementval och lättplacerat så bör dom säkert låta riktigt bra.

Skeptiker
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2015/01/30 :  14:31:23  Show Profile Send pak a Private Message
Det är förmodligen en rejäl omställning att vara van med ML och gå till larsen...
De har väl ganska olika spelstil osv.

Jag gick i från ML till Burmester och det tog ett tag att vänja sig måste jag säga!
Saknar ofta ML vid viss musik ska jag erkänna,medan det är tvärt om på annan musik.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/01/31 :  10:39:51  Show Profile Send oliver a Private Message
Dom har blivit lite bättre,antar att det har med tillvänjning att göra , att få upp dom på mjukare underlag i väntan på fötterna som saknades gjorde underverk. Det här är väl en kompromiss eftersom lägenheten ser ut som den gör. Saknar ML:s enorma ljudpanorama och 3D. Dom här Larsen har en liten "burkig" karaktär på röster, kanske släpper med tiden eller så är det bara att vänja sig. Dom är i alla fall det bästa jag lyssnat på upp till den här prisklassen och eftersom dom ska stå mot vägg så har man inte så mycket val.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2015/01/31 10:41:52
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7353 Posts

Posted - 2015/01/31 :  12:56:49  Show Profile Send FBK a Private Message
På något konstigt sätt har jag gillat Larsen på mässor även om de inte är den första högtalare som jag skulle köpa, men de är klart trevliga på röster och jag skulle hålla mig till elektronik som drar mot det mörka och undvika typ sådant som ganska ofta är poppis bland Carlsson/Larsen ägare, typ super duper neutralt enligt LTS. Men det är jag det, testa så mycket du kan innan du bestämmer dig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/02/01 :  08:39:32  Show Profile Send oliver a Private Message
Dom tar sig så sakteliga, fast dom kommer nog aldrig upp till ML:s nivå men lägenheten ser ut som den gör så det får jag leva med. Det här med kablar är intressant, drev mina ML med Nordost Red Dawn till panelerna och grova startkablar från Biltema till basarna enda sättet för att få bra bas på dom. På Larsen var det inte så lyckat eftersom den nedre basen är kopplad på samma anslutning som det andra bas / mellanregister elementet därav de " burkiga rösterna". Enbart Red Dawn och kopplings blecket blev så mycket bättre och lika bra bas ändå.

Skeptiker
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/02/01 :  21:53:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja, biwire är knepigt. Enda gången det enl mig är helt rätt är om du har exakt lika dan kabel i dubbelt utförande, då kan man å andra sidan fundera på en dubbelt så dyr singlewire? Men det är inte alltid givet att den dyrare ger ett subjektivt bättre resultat. Jag kan verkligen tänka mig att det blev konstigt med så diametralt olika kablar som red dawn och biltema startkablar.
Det är väl alltid svårt att gå från paneler till vanliga burkar, inte konstigt att det lät lite burkigt. ; ) skämt åsido jag har själv rekomenderat vänner som inte vill ha högtalare ute i rummet just Larsen pga att de låter riktigt ok och är lätta att placera diskret.
Det finns ju inte så mycket annat att välja på om kraven är som de är.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/02/02 :  07:02:04  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Ja, biwire är knepigt. Enda gången det enl mig är helt rätt är om du har exakt lika dan kabel i dubbelt utförande, då kan man å andra sidan fundera på en dubbelt så dyr singlewire? Men det är inte alltid givet att den dyrare ger ett subjektivt bättre resultat. Jag kan verkligen tänka mig att det blev konstigt med så diametralt olika kablar som red dawn och biltema startkablar.
Det är väl alltid svårt att gå från paneler till vanliga burkar, inte konstigt att det lät lite burkigt. ; ) skämt åsido jag har själv rekomenderat vänner som inte vill ha högtalare ute i rummet just Larsen pga att de låter riktigt ok och är lätta att placera diskret.
Det finns ju inte så mycket annat att välja på om kraven är som de är.

Ja det är knepigt med kablar överhuvudtaget, väldigt mycket "hokus pokus", men också många bra kablar. Att det funkade på ML med grova kablar till basen beror nog på delningsfrekvensen som ligger vid 250 hz 12 db där och nedåt är det inte mycket rösthantering utan mest bas. Har provat många kablar och sitter fortfarande nöjd med mina Red Dawn som säkert är 10 år så det börjar nog bli dags för en provvända igen med nya högtalare och allt. Antingen börjar dom bli inspelade eller också börjar jag så sakteliga vänja mig för nu låter dom riktigt bra.Upplösningen är faktiskt åt ML hållet, men ljudbilden hamnade en bra bit längre bak än med ML. Men en mycket bra högtalare är det, sedan är det ju mässa till helgen och då ska jag botanisera lite bland kabelförsäljarna.

Skeptiker
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/02/02 :  07:43:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Red Dawn gillar jag skarpt, jag hade den många år innan jag uppgraderade till Frey.
Att jag höll mig till NO var pga av synergierna mellan dessa och äldre tiders Sonus Faber.
Ang hokus pokus är det väl tyvärr sant på många håll. Att alla kablar färgar ljudet är också sant. Det finns inga kablar som inte tillför någon signatur, så är det med varje enskild komponent, allt från minsta motstånd i signalkedjan upp till en hel apparat.
Att man ibland hävdar att den mätbara effekten är för liten för att höras är ett sätt att angripa problemet eller fenomenet, struts-metoden.
Bara för att det inte går att mäta betyder det inte att det inte går att höra, bara att vi mäter på fel parametrar eller saknar rätt metod.
Kablar är i det närmaste att betrakta som en av nödvändig (för att få fram signalen) kryddmix. Det finns starka och milda kryddor, jag tycker man kan se de olika elektriska parametrarna som resistans, kapacitans, induktans som huvudingredienser i kryddmixen. Vidare är fenomen som dielektrisk konstant, skineffekt och eddy currents, dvs magnetiska fälts påverkan ytterligare ingredienser.
Slutresultatet är någon form av kryddmix som kan vara rätt angenäm tillsammans med rätt råvaror. Det finns kombinationer som är perfekta och en del som är mindre bra. Milda och starka, torra och aromatiskt oljiga.
Därför finns det så många kabeltillverkare alla har sina olika mixer som de anser vara det godaste de lyckats få fram. Lite alchemist-varning är det men är inte det charmen? Och gillar man inte det så finns ju industrikablar på Elfa för alla behov, om man nu tycker att kablar inte låter olika utan bara måste defineras av de elektriska egenskaperna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/02/02 07:49:09
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/02/02 :  08:43:02  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Red Dawn gillar jag skarpt, jag hade den många år innan jag uppgraderade till Frey.
Att jag höll mig till NO var pga av synergierna mellan dessa och äldre tiders Sonus Faber.
Ang hokus pokus är det väl tyvärr sant på många håll. Att alla kablar färgar ljudet är också sant. Det finns inga kablar som inte tillför någon signatur, så är det med varje enskild komponent, allt från minsta motstånd i signalkedjan upp till en hel apparat.
Att man ibland hävdar att den mätbara effekten är för liten för att höras är ett sätt att angripa problemet eller fenomenet, struts-metoden.
Bara för att det inte går att mäta betyder det inte att det inte går att höra, bara att vi mäter på fel parametrar eller saknar rätt metod.
Kablar är i det närmaste att betrakta som en av nödvändig (för att få fram signalen) kryddmix. Det finns starka och milda kryddor, jag tycker man kan se de olika elektriska parametrarna som resistans, kapacitans, induktans som huvudingredienser i kryddmixen. Vidare är fenomen som dielektrisk konstant, skineffekt och eddy currents, dvs magnetiska fälts påverkan ytterligare ingredienser.
Slutresultatet är någon form av kryddmix som kan vara rätt angenäm tillsammans med rätt råvaror. Det finns kombinationer som är perfekta och en del som är mindre bra. Milda och starka, torra och aromatiskt oljiga.
Därför finns det så många kabeltillverkare alla har sina olika mixer som de anser vara det godaste de lyckats få fram. Lite alchemist-varning är det men är inte det charmen? Och gillar man inte det så finns ju industrikablar på Elfa för alla behov, om man nu tycker att kablar inte låter olika utan bara måste defineras av de elektriska egenskaperna.

Att kablar låter (färgar) olika kan jag skriva under på, sedan är det ju upp till en själv att välja hur man vill att det ska låta.En kabel jag imponerats över är faktiskt vanlig EKK för nån krona metern, men inte riktigt min smak men ändå ett vettigt budgetalternativ.Läste för ett tag sedan att man tagit fram en helt förlustfri( resistans,kapacitans och induktans) kabel för användning i långa applikationer inom bl.a industrin, kanske nåt för hifi den lär ju inte "krydda" speciellt mycket men den kanske blir tråkig istället.

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000