HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fördröjningskrets
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2015/01/31 :  12:30:40  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Fixat mej en liten krets vars uppgift är till exempel att fördröja tillslag av B+ gentemot glödspänning.
Med angivna värden för R3 och C6 i schemat nedan blir fördröjningstiden c:a 30sek. Kretsen kan kopplas till en liten hjälptrafo (6-7,5V~/1VA borde vara tillräckligt för 12V reläer) eller om man utelämnar likriktardelen köras direkt på dc.


Bak- och framsida av det 2x4cm stora kortet:


Mer att läsa om fördröjningskretsen finns här exempelvis:
http://sound.westhost.com/project39.htm

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2015/01/31 :  20:45:29  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Trevlig layout och kul att se någon använda MELF,
jag är lite ledsen att de aldrig "slog" som det heter i musikvärlden, de är lätta att löda fast och en dröm att ta bort/byta med en vanlig lödpincett men är nu att betrakta som lika utdöda som mammutarna.

en gammal kollega kallade de för "såna där ytmonterade MILF-motstånd"

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2015/01/31 20:46:06
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/02/01 :  10:10:06  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Tror att det är för att det är svårare att hantera MELF i automatiserade monterings o lödprocesser, nog därför de i princip försvunnit. Vanliga kantiga SMD är lättare att få ligga still.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/02/01 :  10:25:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
MELF = "Most End up Lying on the Floor"
Fina kort Ludo
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2015/02/01 :  15:09:21  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
MILF :)
Just i den här applikationen är MELF overkill förstås. Men finns det något vettigt alternativ till MELF om man vill ha tag i ytmonterat metallfilm?
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/02/01 :  22:16:13  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Finns på ELFA t.ex. https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/flD-CRCW-e3_data_en.pdf
Fast för hempul kör jag helst hålmonterat.

Finns väl även MILF på jobbet, men de är ej lödbara ;) (Med risk för att bli utkastad från forumet :-O )

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2015/02/02 :  16:37:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
quote:
Fast för hempul kör jag helst hålmonterat.

Finns väl även MILF på jobbet, men de är ej lödbara ;)


Hemmapulande innebär ju hålmontering


För att återvända till topic,
jag har alltid gjort mina delayrelän enklast möjligt med en BC517, R, C plus två dioder, en för att tömma kondensatorn mot + och en släckdiod över reläet, med det i huvudet så ser det nästan onödigt avancerat ut
Men jag förstår tänket med att få ett mer distinkt tillslag med hjälp av PNP-trasistorn, det gör förstås skillnad och sparar reläkontakterna i längden om det går lite ström igenom.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/02/02 :  21:25:09  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag vill inleda med att säga att kortet var vackert, kompakt, och
uppenbarligen funktionellt. Mera sådana initiativ är önskvärt, t.ex
ett kort som utgör en komplett katodföljare, eller ett riaa-steg , men
där kortet är litet och inte utan extra krafs men ändå är korrekt byggt.
T.ex. skall det ha lämpliga fästhål, och bra "öar" för anslutningar.

För att återkomma till ett fördröjningsrelä:
Jag gjorde motsvarande funktion med en arduino ( kostar c:a 100 skr på
ebay ) och några minuters programmering. Skillnaden är väl snarare
att arduinon är "programmerbar" och kan göra allt utom mata katten.

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2015/02/03 :  19:15:55  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Angående MELF resistorer. De behövs verkligen inte i den här kretsen. Använde det som fanns tillhands bara.

Men när det gäller resistorer för audio så tror jag att det är svårt att hitta bättre och mer prisvärt alternativ. De är lågbrusigare, mer temperaturstabila och bredbandigare än motsvarande tjockfilmsmotstånd. De är inte heller så svåra att löda (och löda av för den delen) bara man har rätt utrustning (lämplig pincett och dubbla lödkolvar för avlödning). Att byta motstånd till rätt värde går nästan snabbare med MELF än hålmonterat. Spar plats på kortet dessutom så sk looparea kan göras mindre. Korten blir billigare pga mindre kortyta. Och eftersom det inte blir lika mycket hål i kretskortet kan jordningen göras effektivare oxå.
Så det finns många fördelar med ytmonterade metallfilmsmotstånd.. :)

Sen vet jag inte var ryktet om att de skulle vara elektronikens dinosaurier kommer ifrån. Farnell lagerför alla de vanliga storlekarna/värdena:
http://se.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?st=melf&catalogId=15001&categoryId=700000005451&langId=46&storeId=10177

Angående komplexiteten. Min filosofi är att har man plats på kortet så kan man lika gärna utrusta det med paddar för extra komponenter. Vid behov kan man bestycka eller låta bli att bestycka de extra platserna. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000