HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Arena F210
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/02/03 :  22:47:19  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Diskuterade i en annan tråd om att bygga nytt i gamla chassin, men nu började jag istället renovera en gammal Arena F210.

http://www.radiomuseum.org/r/arena_f210f_21.html

Skall till att börja med byta alla elektrolyter, som jag gissar i detta fall inte är onödigt, då några av småkondingarna hade läckt. Har nog stått i 25 år eller så sedan den senast användes. Inte provkört den med högtalare ännu eftersom jag saknar dessa högtalarkontakter, men det rök inte när jag slog på den åtminstone, och spänningar verkade ok.

Minns att jag tyckte den var ganska orkeslös när jag hade den som grabb och försökte driva mina 10". Får se hur den blir när den är genomgången :)

/Mats, född nyfiken

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/29 :  09:45:24  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Med nya elektrolyter i nätdelen, istället för de 50år gamla, så kändes som det blev lite mer liv i den. Men ett konstant inkopplat loudness vet jag inte om det var nån höjdare. Ljudet lämnar väl en del övrigt att önska för övrigt också, kanske en del på grund av ett mycket udda utgångsteg.

EDIT: Läste schemat fel, med en "halv" kondensatorsymbol. Kan bli fort o fel ibland (se nedan)


/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2015/03/29 20:29:45
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2015/03/29 :  17:50:31  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Ja,man skulle kunna tro det,men det är faktiskt rätt ritat.
Jag brukar tycka att det blir lättare att se hur saker och ting fungerar om man skalar bort allt onödigt krafs och så har jag gjort med ditt schemautdrag.
Först nätdelen-den har mittuttag och två kondingar,så vi får +13V och -13V med jord mittemellan.Precis som på en modern förstärkare.
Man får sen försöka se transistorerna med sina komponenter som två exakt lika halvor och då hamnar ju utgången till högtalaren mitt emellan-alltså på 0V(eller jord).
Nu kan de ju knappast vara exakt lika,så i verkligheten får man nog en viss DC ut.Jag har dock aldrig mätt detta.
Det allra lustigaste är-tycker jag-att man har en minst sagt ordentig biasström till sluttransistorerna.Nästan 13V över 100ohm.Det är därför motstånden är på 3W.
Loudness kan du ju lätt koppla ur.Bara två komponenter att löda loss ena änden på.
Jag har haft en GF1225 som har exakt samma förstärkare.Arena gjorde ofta så att de hade samma till olika modeller.Spar pengar gör det ju.
Numera har jag flera större,senare Arena-T2700-och dessutom tunern som hör till din gamling.

Edited by - Rolf Zetterberg on 2015/03/29 17:53:34
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/29 :  20:27:58  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Ja, djävlar... mina ögon ignorerade att det är en konding som sitter där, men det var en jäkligt dålig symbol :-O

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2018/09/08 :  10:00:12  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Den blev renoverad med nya elektrolyter, rengjord och uppsnyggad, tror allt att det blev lite mer ork i den när jag fick dit nya kondingar, med lite större kapacitans i nätdelen. Har åter stått i törnrosasömn sedan dess igen.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/09/08 :  18:53:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/09/08 :  19:00:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Varför använder du inte den?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000