HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Benz Micro Gold?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2015/02/19 :  10:33:51  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Hej!
Jag är nybörjare i vinylsvängen och håller precis på att köpa en spelare. Jag har fått span på en Pro-Ject RPM 5 med en Benz Micro Gold pickup på.
Är det någon som har erfarenhet av denna pickup? Kanske till och med nån med erfarenhet av denna kombination? Är det nåt att ha?

Jag har också sett en RPM 5.1 ihop med Dynavector 10x5, men då blir det genast dyrare. Skulle detta vara en kombination som är värd att lägga mer pengar på? Skillnaden kommer vara i häraden kring 2500:- jämfört med RPM 5 + Benz enl ovan.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/02/19 :  11:17:35  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Det kommer nog säkert att låta bra. Har för mig att Benz Micro Gold är en lågnivå MC pickup och kräver då stepup-trafo eller ett phonosteg med MC-ingång!

Lycka till med framtida vinyläventyr :)
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2015/02/19 :  11:47:24  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Ja, det är en lågnivå-pu, 0,4mV. MC-riaa går med i eventuellt köp!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2015/02/19 :  18:57:33  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Benz Micro Gold är helt OK. Jag körde med en sådan i ganska många år på min gamla skivspelare (Thorens 3001 med SME 3009R). Med min nuvarande rigg tog jag steget upp till ACE S Low och sedan LP-S. Visst, det händer en hel del när man tar de stegen, men samtidigt gör inte Gold något egentligt fel. Jag kände aldrig att jag saknade något med den puppan - helt klart prisvärd!

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2015/02/19 :  20:27:11  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Ok, trevligt. Jag slog till på RPM femman med just Benzen. Det ska bli kul att vinyla!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/02/24 :  18:10:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hej. Jag hade från början nästan exakt en sådan rigg. RPM5 hade vid leverans AT-95E
Men jag bytte till just Benz Gold. Mest för att jag var nyfiken på vad en bra MC kunde gräva fram.det gav mersmak. Nästa steg var ACE L. Och det går inte komma undan att den gav valuta för merkostnaden.
Men det var tack vare din kombo som mitt vinyl-intresse tog fart. Det är en generös rigg som faktiskt visar en hel del av vad vinylmediet har att ge, detta borde vara den lägstanivå som folk borde få lyssna till innan de kan uttala sig om mediet.
Ett uppmuntrande ord på vägen, du tycker kanske det låter bra nu He he he, vänta bara. Lite farligt är det också, det finns aldeles för mycket bra och häftiga leksaker där ute. Återkom gärna med dina insikter. Glöm inte att alla delar är lika viktiga på så sätt att varje ev uppgradering ger utdelning, i högre grad än andra delar av anläggningen tycker jag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2015/02/24 :  22:36:00  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Hejhej.
Nu har jag kopplat upp och lyssnat lite. Visst låter det alldeles utmärkt, men jag måste ställa in en massa grejer, typ motviktsbalans och Antiskating mm. Får se hur det går, jag får börja läsa in mig på hur man ska gå till väga. Eller måste man ha tex en nålvåg för att få rätt belastning på nålen? Jag får väl börja med att gå igenom manualen.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/02/25 :  13:19:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Japp, det är av yttersta vikt att du får till rätt nåltryck. Armen medger förvisso VTA och azimutjustering men är rätt "racklig" så om du fluktar in den och det ser ok ut är det bäst att inte röra. Min arm gick sönder när jag skulle justera azimut. Den satt med enkel kryss-skruv av undermålig kvalitet vilken gick sönder trots rätt verktyg.
Det var då jag började se mig om efter ny spelare.
Plinten var inte heller absolut plan på min visade det sig. Jag fick en helt ny spelare, denna gång helt plan och med en arm där det numera satt en insex-skruv i azimut. Trots det var mitt förtroende grusat för Project tyvärr. Eller som tur var, det ledde ju till min nuvarande Kuzma. Missförstå mig inte, vill inte racka ned på en bra spelare för pengarna och jag är säker på att mitt första ex var en tidig produktion som sedan blivit bättre.
Som jag sa innan är det en instegsmodell i bra klass som levererar det man kan begära.
En digitalvåg kostar idag inte mycket pengar, se till att den inte påverkas av magnetfält bara. Jag vill minnas att skalan på motvikten inte var perfekt. Du får ratta in ett medelvärde. Om jag minns rätt ska du hitta ett läge där armen med PU flyter dvs svävar helt horisontellt, det finns väl en linje på armen, lägg en linjal på kant på talriken när du tror dig hittat rätt läge. Flukta in vinkla linjalen till du ser kanten i linje med linjen på armen. När du hittat nollpunkten vrider du skalan till noll. Sen skruvar du hela motvikten till +1,8-2 g säg 1,9g. Vill minnas att Gold ska vara där, dubbelkolla det rekomenderade värdet VTF. När du ligger på medel får du lyssna dig till rätt läge med små justeringar.
Börjar den spåra dåligt har du för låg VTF det tre sig som uppbrytningar/dist vid kraftigt utstyrda passager. Kvinnoröster är bra att testa på. Har du för hög VTF blir resultatet dovt och murrigt, avsaknad av luftighet och skirhet.
Se till att PUn är rätt monterad innan du gör allt detta.
Du har med en protraktor där det gäller att få till de två nollpunkterna, om det är oklart säg till så förklarar vi gärna, men det måste bli rätt från början annars är det ju ingen ide att lyssna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/02/25 :  13:22:22  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Att lyssna sig till rätt VTF är det enda rätta, men du måste ju veta var du ska börja så du inte förstör nålen. En våg är bra när man vill återupprepa en inställning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000