HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hiraga brum med signalkablarna inkopplade?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/02/20 :  21:40:16  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har nu kopplat in mitt annars mycket välljudande Hiragasteg till mina högkänsliga högtalare. Det uppstår brum så fort signalkablarna kopplas in. Utan kablarna är brummet mycket svagt.

Vad kan tänkas råda bot på detta fenomen?

Modda allt som går att modda!

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/20 :  22:29:39  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Slutar det om du drar ur den ena av kablarna? Det låter som en jordslinga i Hiragasteget annars.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/02/21 :  00:12:10  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Då brummar det bara i ena högtalaren.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/21 :  15:08:15  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Om du kortsluter ingången?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/02/21 :  16:34:46  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Får prova det.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/02/21 :  17:22:39  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Utan att koppla in signalkablarna hörs bara ett svagt sus. Med kontakten kortsluten ökar brummet något. Med kablarna i försteget är brummet tydligt. Har provat två olika försteg. Ett med trissor och ett passivt med transformatorer. Ingen skillnad mellan dem i brum sas.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/02/21 :  19:22:49  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Om du bara kopplar in kablarna i steget och låter dom ligga löst?
Vad händer om du lastar ingången lite extra med 10k motstånd tex?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/21 :  21:08:51  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Om brummet ökar när du kortsluter ingången så är det nog en jordning som inte fungerar som det ska. Kanske kan vara problem med diffsteget också?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/02/22 :  16:31:45  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Alla jordar går till kortet till kondensatornanken. Endast en jord går till förstärkarkortet.
Får ta en funderare till på jordningen. Men ser inget uppenbart just nu.

Vad kan vara fel på diffsteget? Obalans?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/22 :  19:42:30  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag tänkte framförallt om en av trissorna är trasiga. Mäter du med en last på utgången?
Får du rätt spänningar ut(dvs 1v in ger X v ut) oavsett frekvens? Har du möjlighet att titta efter oscilleringar?

Vilken variant av steget är det du har byggt? Färdiga kretskort?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/02/22 :  20:09:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kretskort från Jims Audio.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/02/24 :  09:28:26  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vad händer om du kopplar bort strömmen till den ena sidan?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/02/24 :  21:19:30  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Provade att koppla bort strömmen på ena kanalen.
Brum från kanalen vilken var inkopplad.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/02/24 :  21:43:46  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hade liknande problem med mitt F5. Då var det jordreferensen som spökade. Var tvungen att ta så ren jord som möjligt. Om du har oscilloskop kan du mäta och se hur smutsig jorden är på olika ställen. Om du saknar oscilloskop kan du försöka ta den jord som ligger så långt bort från första filterkondensatorerna som möjligt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/02/24 :  21:50:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Stjärnjorden sitter vid sista kondensatorn där strömmen tappas.

Har ocilloskop. Men lite tid. Får ta mig i kragen och sätta mig ner och mäta.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/03/01 :  18:45:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Som info så fick jag aldrig riktigt tyst på min Heller, bara tillräckligt för att inte störa mig allt för mycket :). .. Så det kan ju vara något i designen som stökar.

Om du kommer på något så tar jag gärna del av detta!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2015/03/06 :  10:12:14  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Min är knäpptyst , men jag har iofs Jon Idestams-Almqvist burkar i slutändan .

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2015/03/06 22:11:36
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2015/03/06 :  21:53:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Gastone: Tycker du jag skall testa med en annan uppsättning kondingar?
Har ett gäng Rifa.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2015/03/06 :  22:11:09  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tja, varför inte...

Mina bauta-kondingar(RIFA) sitter i slutet på varje rail, där oxo stjärnjorden sitter.

Jag hade också provat med en annan likritare, dock ej brygga!

Jag hade också lyft(bort) inkommande chassi-jord, bara som test...

Min är fö inte ansluten, har inte orkat borra/gänga för kabelskon .

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2015/03/06 22:17:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000